Škoda 706 RO a Škoda 706 RTO


Škoda 706 RTO
© Petr Hoffman
Autobus Škoda 706 RO v 50-tych rokoch vo veľkom nahrádzal zastaraný a veľmi rozmanitý vozidlový park. Prvé RO prišli až v roku 1952, potom každý rok nahrádzali zastarané vyradené autobusy. Vďaka vyššej kapacite a väčšiemu počtu vozidiel sa darilo lepšie pokrývať potreby cestujúcich. Výroba skončila v roku 1957.

Škoda 706 RTO, čiže "Uhorka" (alebo aj "Fazuľka") je už legendárny autobus. Predstavený bol v roku 1956. Ako typický predstaviteľ rámovej konštrukcie sa vyznačoval dlhou životnosťou. Nevýhodou bolo menšie pohodlie, keďže bol stále postavený na upravenom podvozku nákladného auta radu Škoda 706 RT. Kĺbový, samonosný, či autobus s automatickou prevodovkou sa dostali len do štádia prototypov. Dôvodom bola hlavne príprava nového mestského autobusu ŠM11. Výroba RTO pokračovala súbežne do roku 1971, resp. 1974, v Banskej Bystrici sa potom mestské RTO používali už len ako ťahače prívesov. Poľské Jelcz MEX tu pravdepodobne nepremávali.

Pri príležitosti otvorenia novej autobusovej stanice bola jedna RTO prerobená na kabriolet. Čistenie interiéru bolo také náročné, že ho musela robiť externá firma. Ani údržba nebola ľahká a autobus zapadal prachom niekde v garáži. Ďalší osud vozidla nie je známy.

Uzavretá karoséria oblého tvaru je postavená na podvozkovom ráme. Motor umiestnený nad prednou nápravou vedľa vodiča poháňa zadnú nápravu. Mestská verzia 706 MTZ má skladacie elektropneumaticky ovládané dvere za prednou a za zadnou nápravou. Staršie série štvordielne, novšie dvojdielne. Vodič má vlastné dvere. Od cestujúcich bol oddelený polostenou a krytom motora. Vnútri bolo drevené obloženie, pri dverách sa nachádzalo stanovište sprievodcu. Pôvodný náter bol celočervený, novšie série RTO už mali bielo-červený náter.

Základné technické parametre 706 RO

Rozmery: 10 660 x 2 500 mm x 2 970 mm
Motor: Škoda 706 R, 6 - valec s nepriamym vstrekovaním, 11 781 cm3
107 kW / 1800 rpm (staršie), 99,29 kW / 1750 rpm (po znížení komp. pomeru), 630 Nm / 1200 rpm
Prevodovka: mechanická 5-stupňová
Počet miest: 22+46+2

Základné technické parametre 706 RTO

Rozmery: 10 810 x 2 500 mm x 2 900 mm
Výška podlahy: 930 mm
Motor: LIAZ 706 RT, 6 valec s priamym vstrekovaním, 11 781 cm3
108 kW / 1900 rpm, 686 Nm / 1200 rpm
Prevodovka: mechanická 5-stupňová
Maximálna rýchlosť: 65 km/h
Počet miest: 20+58+2

Príves Jelcz PO-1E

Rozmery: 6 924 x 2 500 x 2 900 mm
Počet miest: 31+12
Maximálna rýchlosť: 60 km/h

Vozidlový park

početrok výrobyrok zaradeniapoznámka
2xRO19511952-
2xRO195319532. štvrťrok
2xRO195319533. štvrťrok
1xRO195319534. štvrťrok
...


úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.