Karosa B 741 a C 744
Karosa B 741 po GO © Kami
|
Karosa B741 je mestský kĺbový autobus s automatickou prevodovkou ZF. Vychádza z prímestského autobusu
C 744, ktorého prototyp bol predstavený ešte v 80-tych rokoch.
Oproti 731 má silnejší motor. Poháňaná je zadná náprava, motor je vzadu.
Na zabránenie neprimeranému vytáčaniu kĺbu sú na ňom umiestnené mikrosenzory,
ktoré spínajú hydrauliku na narovnanie. To sa môže stať pri jazde do kopca
na klzkom povrchu. Okrem motoru LIAZ sa dodával aj motor MAN (špeciálne pre DPB), neskôr Renault.
Do Banskej Bystrice prišli v roku 1992 3 kusy B741. Na mestskú verziu bola neskôr prestavaná aj C744.
Tento autobus dostal motor Renault a prevodovku Voith. Vďaka rýchlemu diferáku
dosahuje najvyššiu rýchlosť a najnižšiu spotrebu.
Po 10 rokoch spoľahlivej prevádzky prechádzajú aj B741 postupne GO.
Prvá lastovička bola 05-31. Motor má trochu iný zvuk, prevodovka ZF
pripomína zvukom bratislavský Ikarus 435, len chod prevodovky je plynulejší a tichší
pri preraďovaní. Medzi vodičmi sú tieto autobusy vcelku obľúbené.
Vzhľad je podobný ako pri ostatných mestských Karosách radu 7. Klasický červenobiely náter je poznačený vplyvom času. Autobus štvoricu dvojkrídlových dverí,
predné a zadné sú užšie. BC 93-79 má po prestavbe čerstvé lakovanie v klasickom červenom mestskom vzore,
červené madlá, nové sedadlá, kabínu vodiča. Predný nárazník mal pôvodne integrované hmlovky
a predný spojler bielej farby bol po celej šírke. Po výmene sa hmlovky presunuli pod nárazník ako pri
ostatných Karosách B 741.
Po GO dostávajú náter v bystrickom vzore, chýba len šedý pás pod oknami.
Predný spoiler má pôvodnú farbu. Interiér zodpovedá novším B732GO - svetložlté
madlá, protišmyková podlaha, mramorové obloženie. Na pôvodné sedadlá
sú natiahnuté látkové poťahy. Dvere sú zvnútra žlté.
Základné technické parametre
Rozmery: | 17 355 x 2 500 x 3 165 mm |
Výška podlahy: | 890 mm |
Motor: | LIAZ ML 636E, 190 kW / 2000 rpm, 1170 Nm / 1300 rpm
Renault (prestavba), 217 kW / 2100 rpm, 1210 Nm / 1200 rpm |
Prevodovka: | ZF 4HP 500 automatická 4 stupňová
Voith automatická 3 stupňová (prestavba) |
Počet miest: | 42+108 |
Vozidlový park
EČV | ŠPZ | Typ | r.v. | Zaradenie | GO | Poznámka |
BB 033BM | BC 9379 | C 741.1920 | 1990 | 3/1999* | 1999 | *prestavba |
BB 035BM | BCA 0559 | B 741.1908 | 1992 | 1992 | 4/2004 | ex ZV |
BB 036BM | BCA 0532 | B 741.1912 | 1992 | 1992 | 1/2003 |   |
BB 038BM | BCA 0531 | B 741.1908 | 1992 | 1992 | 7/2002 |   |
úvod, program,
fotky z akcie
história MHD,
história v číslach;
foto: ako slávia inde,
historické fotky,
SOR,
Zuzana Dvorská
trasy liniek
do 1949,
1961,
1974,
1981,
1986,
1989,
1992,
1993,
1995,
1999,
2004.
popisy
Praga a Škoda 256,
Škoda 706 RO a RTO,
ŠM 11,
Karosa B 731, B 732 a C 734,
Karosa B 741 a C 744,
Karosa B 931, B 932 a B 932E,
Karosa B 941 a B 941E,
Karosa B 952 a B 952E,
Karosa B 961 a B 961E,
Karosa Citybus 12,
Ikarus 280,
TAM 272, TAM 112 a B3 075,
Vario a SOR,
trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.