Karosa B 731, B 732 a C 734


Karosa B 732 po GO
© Kami
Karosa B731 je mestský autobus nadväzujúci na ŠM 11. Prvá generácia mala s ŠM 11 spoločný mierne upravený motor a zadnú nápravu Rába. Táto náprava a atmosferický motor je spoločný pre všetky Karosy B731.0x, ktoré prichádzali do Banskej Bystrice v rokoch 1982 - 86 a začali nahrádzať priebežne vyraďované autobusy ŠM 11. V rokoch 1987 - 1989 boli dodávané súbežne autobusy s automatickou (B 731) aj mechanickou prevodovkou (B 732). Po roku 1990 sa kvôli nepriaznivej finančnej situácii zaradilo niekoľko ojazdených vozidiel z iných miest (napríklad dve B 731 z Prešova). Tieto však boli vyradené pri prvej príležitosti. Po roku 1997 prešli niektoré vozidlá GO a dostali mechanickú prevodovku. Posledné neupravené vozy skončili v roku 2001.

Z poslednej dodávky prímestského autobusu C 734.1340 pre BBDS v roku 1996 prešlo jedno vozidlo (ako jediné) aj na MHD. Táto séria má už motory Renault. Bol zaradený na linku č. 44, neskôr robil zájazdy a záložné vozidlo pre trolejbusy. V súčasnosti je preradený do Brezna.

Na skúšku jazdil v Bystrici v roku 1997 "hybrid", ktorý má zadné čelo ako B 932, ale na rozdiel od Žiliny ho BBDS nezakúpila. V roku 1999 prišiel autobus B 732, pôvodne určený pre ruský trh. Od roku 1997 prešlo 15 vozov generálnou opravou.

Oproti ŠM 11 dostala karoséria hranatejší tvar. 3 dvojkrídlové, pneumaticky ovládané dvere sa otvárajú do vonku. Predné dvere sú užšie. B731.00 nemali kabínu vodiča, náter mal krémový odtieň. Viditeľne rozdielna bola aj zadná náprava - široká ako pri trolejbusoch. Výfuk ústil doboku za zadnou nápravou a vodičove bočné okno malo rovnakú výšku ako ostatné. Sedadlá boli čierne. Novšie B 73x.20 už mali kabínu aj svetlejší červenobiely náter. Náprava bola rovnaká ako dnes. Výfuk sa premiestnil do zadného nárazníka a bočné okno vodiča je nižšie.

Od roku 1997 dostávajú po GO autobusy jednotný náter s novým bystrickým vzorom. Základ je biely. Na boku je červený pás lomený ponad zadnú nápravu. V spodnej časti pokračuje druhý červený pás. Na zadnom čele pásy nepokračujú. Pod oknami a na spodnej časti po celom boku sa nachádza sivý pás. Niektoré série nemajú sivý pás naspodku. Niektoré autobusy majú celoplošnú reklamu - napr. Tescobus BB601AR.

C 734 má modrý náter, clonu s nápisom Banská Bystrica, biely pruh na spodnom okraji karosérie, záclonky na oknách. Predné aj stredné dvere sú úzke, v pravej zadnej časti je vetriaca mriežka charakteristická pre Karosy 700 od roku 1994.

Základné technické parametre

Rozmery: 11 055 x 2 500 x 3 165 mm
Výška podlahy: 890 mm
Motor: LIAZ M1.2A, 11 946 cm3, ležatý radový 6-valec s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou:
LIAZ ML 635 neprepĺňaný, 148 kW / 2100 rpm (B731.0x)
LIAZ ML 635 turbo, 148 kW / 2100 rpm, 767 Nm / 1400 rpm (B73x.20)
LIAZ ML 636 Euro 0, 152 kW / 2000 rpm, 845 Nm / 1100-1200 rpm (B73x.40)
LIAZ ML 636 Euro 2, 175 kW / 2100 rpm, 1 050 Nm / 1400 rpm
Prevodovka: Praga 2M70 automatická 2-stupňová
Praga 5P80.50 mechanická synchronizovaná
Počet miest: 31+59, 31+63

Základné technické parametre C 734.1340

Rozmery: 11 055 x 2 500 x 3 165 mm
Motor: Renault, naftový, štvordobý preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou,
6 valcov v rade, 188 kW / 2100 rpm
Prevodovka: Praga 5P80 mechanická synchronizovaná
Počet miest: 45+27

Aktuálny vozidlový park

EČVTypRok výrobyGOPôvodná ŠPZPoznámka
BB 034BMB 732.2019878/1997BC 4097 
BB 091AGB 732.4019893/1998BC 5680 
BB 092AGB 732.20198711/1997BC 4051 
BB 877AFB 732.4019896/1998BC 5696 
BB 460AI  7/1999  
BB 485AIB 732.4019899/1999BC 5693 
BB 521AIB 732.201999-- 
BB 542AIB 732.20198812/1999BC 4962 
BB 601ARB 732.4019898/2000BC 5694CVR Tesco
BB 695ARB 732.4019896/2001BCA 1564CVR Flexi
BB 026AV  4/2001 žltý náter
BB 955BCB 732.2019876/2002BC4046 
BB 232BBB 732.2019872/2003BC4059 


úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.