Karosa B 931, B 932 a B 932E


Karosa B 932
© Kami
Karosy radu 900 prišli na trh v roku 1996. To sa časovo prekrýva so vznikom mestskej a.s. Mestská hromadná doprava Banská Bystrica a s tým súvisiacimi štátnymi dotáciami. V lete 1997 prišli prvé 2 kusy - jedna B 931.1675 s automatickou prevodovkou a B 932.1678 s mechanickou prevodovkou a retardérom. Tretí autobus bol kvôli dostatku investičných prostriedkov koncom roka rovnako vybavený retardérom. Okrem nového výzoru a pohodlných sedadiel priniesli tieto autobusy cestujúcim aj elektronické transparenty BUSE. Testovala sa aj Karosa B732 s oblým zadným čelom a retardérom, ale kupoval sa len rad 900. V roku 1998 sa nakúpili väčšie série nových autobusov, prevažne typu B 932.1676 (bez retardéra).

Technicky vychádza rad 900 zo staršieho radu 700. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelo sú plastové, už nie sú súčasťou nosnej konštrukcie. Rovnako interiér sa líši len použitými materiálmi, usporiadanie ostalo rovnaké. Všetky dodané vozidlá majú protišmykovú podlahu a sedadlá Vogel. Použitý je štandardne dodávaný motor LIAZ.

V roku 1999 prišiel na trh inovovaný rad 900E. Aby autobus vyhovel norme Euro 2, musel sa urobiť mierne úpravy na karosérii. Pri prvých 2 dverách bola podlaha znížená pomocou tzv. vaničky o 10 cm. Priestor pre kočík je, na rozdiel od radu 700 pri stredných dverách. Vodič má v kabíne vlastný strešný axiálny vetrák. Vybavené sú štandardne motormi Renault.

Týchto vozidiel sa za 3 roky nakúpilo už len 7 kusov, viac peňazí sa sústredilo na nákup kĺbových autobusov.

Rad 900 sa odlišuje oblými plastovými čelami. Tým sa rozmery mierne zväčšili. Autobusy sú lakovaný v bystrickej farebnej schéme. vrchný červený pás sa na zadnom čele stretáva
Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory.

Rad 900E sa od radu 900 odlišuje na prvý pohľad žltými obrysovými svetlami po bokoch karosérie. Dvere majú inak riešené zamykanie a v priestore pre kočík je "doska na žehlenie" - zvislá čalúnená opierka. Niektoré vozidlá majú aj visiace držadlá. Vpredu sú digitálne hodiny. Nad vodičovou kabínou sa nachádza vetrák so šedým plastovým krytom. Autobus je lakovaný v bystrickej farebnej schéme.
Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. Autobusy sú vybavené vonkajšími transparentami BUSE DOT, posledná séria z roku 2001 má žiarivé BUSE DOT LED.

Postupne boli do Brezna preradené 596AJ, 598AJ a 642AN.

Základné technické parametre

Rozmery: 11 345 x 2 500 x 3 165 mm
Výška podlahy: 890 mm
790 mm (B 932E)
Motor: LIAZ ML 636E, radový 6-valec, naftový, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou,
11 940 ccm, 175 kW / 2000 rpm, 1050 Nm / 1400 rpm
Renault MIHR 062045 A41 (Euro 2), radový 6-valec, naftový, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou,
9 840 ccm, 188 kW / 2100 rpm, 1000 Nm / 1200 rpm (B 932E)
Prevodovka: Voith D 863.3, 3 - stupňová automatická (B931)
Praga 5P 115, 5 - stupňová mechanická synchronizovaná (B932)
Počet miest: 31+63

Aktuálny vozidlový park

EČVTypDátum výrobyDátum zaradeniaPoznámka
BB 027AGB 931.167519978/1997 
BB 028AGB 932.167819979/1997ex záložný spoj
BB 813AFB 932.167812/19971/1998 
BB 283ATB 932.1676199811/2000 (1998)ex 586AF
BB 587AFB 932.167619985/1998 
BB 588AFB 932.167619985/1998 
BB 589AFB 932.167619985/1998 
BB 297AHB 932.167619986/1998 
BB 298AHB 932.167819986/1998 
BB 597AJB 932.167619981/1999ex záložný spoj
BB 643ANB 932E.196419999/1999 
BB 629ASB 932E.19648/20009/2000 
BB 630ASB 932E.19648/20009/2000 
BB 631ASB 932E.19648/20009/2000 
BB 632ASB 932E.19648/20009/2000 
BB 245AYB 932E.19645/20016/2001 


úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.