Škoda 14Tr, 15Tr a 15TrM


Škoda 15Tr po GO
© Kami
Sériová výroba 14Tr sa začala už v roku 1982. V tom čase jazdili v BB len autobusy. V roku 1984 sa začala predprojektová a projektová príprava prevádzky trolejbusov - nová vozovňa, 3 trolejbusové trate a s tým súvisiaca úprava cestných komunikácií. V rovnakom čase sa začala pripravovať aj Žilina, ale prednosť dostalo krajské mesto, čo nám Žilinčania dodnes nevedia zabudnúť.

V roku 1988 bol postavený skúšobný okruh okolo Sídliska (29. augusta - Partizánska - Nám. V.I. Lenina - žel. stanica). Na ňom premával prototyp 14Tr aby sa overila možnosť napájania napätím 750V. Trolejbus vždy zastal pri zastávke, otvoril a zavoril dvere. Z vozovne bol ťahaný Tatrou 813.
V ďalšom roku bolo dodaných zvyšných 6 trolejbusov a k 24.8.1989 bola na trase linky 36 Kremnička - Nová nemocnica začatá oficiálna prevádzka.

Kĺbové trolejbusy Škoda 15Tr konštrukčne vychádzajú z typu Škoda 14Tr. Prvý trolejbus došiel v roku 1988 ako prototyp na 750 V. Po otestovaní a prevádzke na prvej trolejbusovej linke sa v roku 1990 dokúpili ďalšie 15Tr a postupne prevzali polovicu výkonov MHD. Oproti trolejbusom na 600 V majú výkon vyšší o 20 kW na motor. Všetky majú hlučné nápravy Rába. Po založení mestskej a.s. MHD Banská Bystrica začali trolejbusy prechádzať GO, v rokoch 1997 a 99 sa zakúpili 2 kusy 15TrM. Tieto majú tichšie nápravy a transparenty BUSE. Navzájom sa líšia vetraním a kúrením kabíny vodiča (sálavé, resp. nútené). V súčasnosti sa neuvažuje s nákupom ďalších vozidiel, keďže ani existujúce nie sú všetky využité, zatiaľ postačí dokončiť obnovu pri VP. Karoséria je oceľová, strecha a podokenná časť sú tepelne a protihlukovo izolované antivibračným náterom. Podlaha je pokrytá gumou, koženkové sedadlá sú umiestnené priečne okrem pravých predných dvoch sedadiel. Predné a zadné sklo sú delené. Vpredu majú za sklom veľké označenie linky. Sólo trolejbusy majú trojo (kĺbové štvoricu) dvojkrídlových dverí ovládané elektropneumaticky. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové. Pôvodné vyfarbenie trolejbusov bolo červeno-krémové. Od roku 1997 dostávajú pri VP nový náter v bystrickej farebnej schéme.

Základné technické parametre 14Tr

Rozmery: 11 300 x 2 500 x 3 410 mm
Výška podlahy: 750 mm
Motor: 6 AL 2943 rN, 120 kW pri 1540 rpm
Maximálna rýchlosť: 65 km/h
Počet miest: 24 až 29 + 56 až 51

Základné technické parametre 15Tr

Rozmery: 17 360 x 2 500 x 3 410 mm
Výška podlahy: 750 mm
Motor: 6 AL 2943 rN, 2 x 120 kW pri 1600 rpm
Maximálna rýchlosť: 65 km/h
Počet miest: 44 + 106

Vozidlový park

typevidenčné číslarok výrobypoznámka
14Tr09/710011988prototyp 750V
15Tr02/715011988prototyp 750V
14Tr12/71002 - 10071989 
15Tr07/71502 - 15271990 
15Tr10/715281997zaradený 1998
15Tr10/715291999 

úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.