pre ilustráciu - pracovná Praga RN © Kami |
Autobus Praga RN vychádza z nákladného automobilu RN. Vyrábal sa v rokoch 1933 až 1953. Postupne sa vylepšoval motor a zväčšili rozmery. Kabína bola vykurovaná pomocou výfukových plynov. Prevádzková brzda je hydraulická. Pragy prevádzkovala ČSAD Banská Bystrica ako aj Dopravné závody mesta Banskej Bystrice (neskôr Dopravný podnik). Dopravné závody doviezli a po generálnej oprave spojazdnili 3 ojazdené Pragy RN od komunálnych podnikov štatutárneho mesta Ostravy. V roku 1951 sa podarilo zakúpiť novú Pragu RND. Vydržali jazdiť pomerne dlho na menej zaťažených linkách v meste a do okolitých obcí.
Oba autobusy majú typický nosatý vzhľad predvojnových autobusov. Škoda sa odlišuje plochou maskou chladiča, karoséria je mierne zaoblená, vrátane masky chladiča. Vychádzajú z nákladných automobilov ale vyrábali sa priamo s autobusovou nadstavbou. Autobusy Saurer (Mercedes) a Austro-FIAT, získané od súkromníkov, boli pravdepodobne na autobus prestavané v dielňach dopravného závodu. Sauer mal 1 dvere a nos. Premával na linke č. 4, ale kvôli poruchovosti ho neskôr používali len na zájazdy. Rovnako sa na zájazdy využívala Praga RND.
Rozmery: | 7 450 x 2 350 mm |
Motor: | Praga, benzínový 6 - valec, 3 468 cm3, 54 kW / 3 000 rpm |
Prevodovka: | mechanická 4-stupňová |
Počet miest: | 17 + 23 |
Rozmery: | 7 450 x 2 350 mm |
Motor: | Praga, naftový 4 - valec, 4 502 cm3, 44 kW / 2 000 rpm |
Prevodovka: | mechanická 4-stupňová |
Maximálna rýchlosť: | 60 km/h |
Počet miest: | 17 + 23 |
Rozmery: | 6 400 mm x 2 100 mm x 2 150 mm |
Motor: | Škoda, benzínový 6 - valec, vodou chladený, 3 137 cm3, 58,8 kW / 3 200 rpm |
Prevodovka: | mechanická 4-stupňová |
Maximálna rýchlosť: | 75-80 km/h |
Počet miest na sedenie: | 22 |
Rozmery: | dĺžka 10 m |
Motor: | benzínový radový šesťvalec |
Počet miest na sedenie: | cca 42 |
typ | rok výroby | rok zaradenia | poznámka |
---|---|---|---|
Škoda 256 B | 1946 | 1950 |   |
Škoda 256 B | 1946 | 1950 |   |
Škoda 256 B | 1946 | 1950 |   |
Škoda 256 B | 1946 | 1950 |   |
Praga RN | 1944 | 1950 | vyradený 1953 |
Praga RN | 1946 | 1950 | DKP Ostrava |
Praga RN | 1947 | 1950 | DKP Ostrava |
Praga RND | 1951 | 1952 | nafta |
Mercedes | 1942 | 1951 | vyradený 1954 |
Austro-FIAT |   | 1951 | vyradený 1953 |