Prvé autobusy v MHD


pre ilustráciu - pracovná Praga RN
© Kami
Škoda 256 má autobusovú karosériu zhotovenú z drevenej kostry potiahnutej plechmi a rebrinový rám. Benzínový motor je zhodný so Škodou Superb, ale využívala sa aj prestavba na pohon plynom. Všetky 4 autobusy sa podarilo získať od ČSAD z Trnavy.

Autobus Praga RN vychádza z nákladného automobilu RN. Vyrábal sa v rokoch 1933 až 1953. Postupne sa vylepšoval motor a zväčšili rozmery. Kabína bola vykurovaná pomocou výfukových plynov. Prevádzková brzda je hydraulická. Pragy prevádzkovala ČSAD Banská Bystrica ako aj Dopravné závody mesta Banskej Bystrice (neskôr Dopravný podnik). Dopravné závody doviezli a po generálnej oprave spojazdnili 3 ojazdené Pragy RN od komunálnych podnikov štatutárneho mesta Ostravy. V roku 1951 sa podarilo zakúpiť novú Pragu RND. Vydržali jazdiť pomerne dlho na menej zaťažených linkách v meste a do okolitých obcí.

Oba autobusy majú typický nosatý vzhľad predvojnových autobusov. Škoda sa odlišuje plochou maskou chladiča, karoséria je mierne zaoblená, vrátane masky chladiča. Vychádzajú z nákladných automobilov ale vyrábali sa priamo s autobusovou nadstavbou. Autobusy Saurer (Mercedes) a Austro-FIAT, získané od súkromníkov, boli pravdepodobne na autobus prestavané v dielňach dopravného závodu. Sauer mal 1 dvere a nos. Premával na linke č. 4, ale kvôli poruchovosti ho neskôr používali len na zájazdy. Rovnako sa na zájazdy využívala Praga RND.

Základné technické parametre Praga RN

Rozmery: 7 450 x 2 350 mm
Motor: Praga, benzínový 6 - valec, 3 468 cm3, 54 kW / 3 000 rpm
Prevodovka: mechanická 4-stupňová
Počet miest: 17 + 23

Základné technické parametre Praga RND

Rozmery: 7 450 x 2 350 mm
Motor: Praga, naftový 4 - valec, 4 502 cm3, 44 kW / 2 000 rpm
Prevodovka: mechanická 4-stupňová
Maximálna rýchlosť: 60 km/h
Počet miest: 17 + 23

Základné technické parametre Škoda 256 B

Rozmery: 6 400 mm x 2 100 mm x 2 150 mm
Motor: Škoda, benzínový 6 - valec, vodou chladený, 3 137 cm3, 58,8 kW / 3 200 rpm
Prevodovka: mechanická 4-stupňová
Maximálna rýchlosť: 75-80 km/h
Počet miest na sedenie: 22

Základné technické parametre Mercedes

Rozmery: dĺžka 10 m
Motor: benzínový radový šesťvalec
Počet miest na sedenie: cca 42

Vozidlový park

typrok výrobyrok zaradeniapoznámka
Škoda 256 B19461950 
Škoda 256 B19461950 
Škoda 256 B19461950 
Škoda 256 B19461950 
Praga RN19441950vyradený 1953
Praga RN19461950DKP Ostrava
Praga RN19471950DKP Ostrava
Praga RND19511952nafta
Mercedes19421951vyradený 1954
Austro-FIAT 1951vyradený 1953


úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.