Karosa B 961 a B 961E


Karosa B 961
© Kami
Po dobrých skúsenostiach s radom B 900 Euro 2 pokračuje podnik v nákupe Karosy Euro 3. Prvý autobus prišiel v júni, ďalšie dva v novembri 2002. Tieto sú už vybavené informačným systémom Emtest.
Karosa B961 je mestský kĺbový autobus s normálnou výškou podlahy. Štandardne sa dodáva s automatickou prevodovku Voith. Karoséria ostala prakticky rovnaká, zmenil sa výrobný postup. Po zostavení a oplechovaní sa skelet ošetrí v kataforetickom kúpeli, čo umožňuje predĺžiť životnosť na 12 rokov. Oplechovanie sa robí ošetreným pozinkovaným plechom.
Hlavné zmeny sú v zadnej časti. Menší a ľahší motor Iveco Cursor 8 Euro 3 dovolil pridať 3 sedadlá na vyvýšenú časť v zadnej časti. Napriek menšiemu objemu je oveľa pružnejší, má dlhšie intervaly výmeny oleja. S malými úpravami bude vyhovovať aj norme Euro 4. Elektronické riadenie motora je prepojené s ABS/ASR, ktoré sú v základnej výbave radu 950. Nevýhodou motora je vyššia hlučnosť, ktorá sa prejavuje hlavne pri vyšších otáčkach, kde sa motor ochotne necháva vytáčať.

Mestské autobusy radu 950 sú vzhľadovo prakticky len facelift radu 930E. Okrem zadného plochého čela, spoločného pre všetky typy radu 950, vyzerá rovnako ako B 941E. O niečo sa skrátila vonkajšia dĺžka. Autobus je olakovaný v bystrickej farebnej schéme.
Vodič má oddelenú kabínu. V prednej časti sú na pravej strane dvojice sedadiel, na ľavej jednotlivé sedadlá okrem dvojíc sedadiel nad nápravami. V zadnej časti sú na oboch stranách dvojice sedadiel. Sedadlá sú škrupinové Vogel ako rad Karosy radu B 900E. Zmizol široký zadný stĺpik karosérie, miesto neho sa predĺžili okná. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. V prednej časti v priestore pre kočík je čalúnená opierka. Prvý autobus je vybavený vonkajšími transparentami BUSE DOT LED (zelené LEDky), ktoré sa dodávajú štandardne. Ďalšie už majú vonkajšie (oranžové) a vnútorné transparenty EMtest. Vnútorný 2-riadkový transparent, nachádzajúci sa len v prednej časti, zobrazuje čas, linku, cieľ a aktuálnu zastávku. Vonkajší predný transparent zobrazuje číslo a cieľ, bočné aj priebežné zastávky v spodnom riadku. Všetky sú na šírku okna. Zadný trasparent zobrazuje len číslo linky. Dodávka z roku 2003 má odlišné, anatomickejšie sedadlá. Tieto vozidlá sú označené ako B 961E, hoci rad B 950E od roku 2004 má mať výhradne lepené sklá. Odlišujú sa tiež krytom chladiča.

Základné technické parametre

Rozmery: 17 590 x 2 500 x 3 165 mm
Výška podlahy: 790 mm vpredu, 890 mm vzadu
Motor: Iveco Cursor F2BE 1682C, radový 6-valec
naftový, preplňovaný turbodúchadlom
s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou,
213 kW / 2050 rpm, 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Prevodovka: 3 - stupňová automatická Voith D 851.3
4 - stupňová automatická Voith D 851.3E (961E)
Maximálna rýchlosť: 70 km/h
Počet miest: 45+122

Vozidlový park

EČVTypDátum výrobyDátum zaradeniaPoznámka
BB 993BCB 961.19705/20026/2002BUSE
BB 715BEB 961.197011/200212/2002EMtest
BB 716BEB 961.197011/200212/2002EMtest
BB 348BJB 961E.197010/200311/2003EMtest
BB 349BJB 961E.197010/200311/2003EMtest
BB 351BJB 961E.197010/200311/2003EMtest
BB 352BJB 961E.197010/200311/2003EMtest
BB 997BSB 961E.197010/200411/2004EMtest

úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.