Karosa B 941 a B 941E


Karosa B 941
© Kami
Technicky vychádza rad 900 zo staršieho radu 700. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelo sú plastové, už nie sú súčasťou nosnej konštrukcie. Rovnako interiér sa líši len použitými materiálmi, usporiadanie ostalo rovnaké. Všetky dodané vozidlá majú protišmykovú podlahu a sedadlá Vogel. Použitý je štandardne dodávaný motor LIAZ.

Už Karosy B741 sa prejavili ako spoľahlivé, nie je tomu inak ani pri B 941.

V roku 1999 prišiel na trh inovovaný rad 900E. Aby autobus vyhovel norme Euro 2, musel sa urobiť mierne úpravy na karosérii. Pri prvých 2 dverách bola podlaha znížená pomocou tzv. vaničky o 10 cm. Priestor pre kočík je, na rozdiel od radu 700 pri stredných dverách. Vodič má v kabíne vlastný strešný axiálny vetrák. Vybavené sú štandardne motormi Renault. Tie majú vyšší výkon a dosahujú nižšiu spotrebu ako motory LIAZ.

Po 1 kusových sériách B 941 sa z radu B 941E nakupovali väčšie množstvá, lebo bolo potrebné vo väčšej miere nahrádzať vyraďované Ikarusy.

Rad 900 sa odlišuje oblými plastovými čelami. Tým sa rozmery mierne zväčšili. Autobusy sú lakovaný v bystrickej farebnej schéme. vrchný červený pás sa na zadnom čele stretáva
Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory.

Rad 900E sa od radu 900 odlišuje na prvý pohľad žltými obrysovými svetlami po bokoch karosérie. Dvere majú inak riešené zamykanie a v priestore pre kočík je "doska na žehlenie", zvislá čalúnená opierka. Niektoré vozidlá majú aj visiace držadlá. Vpredu sú digitálne hodiny. Nad vodičovou kabínou sa nachádza vetrák so šedým plastovým krytom. Autobus je lakovaný v bystrickej farebnej schéme.
Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. Zmenil sa tiež priestor kĺbu. Zmizli zvislé tyče, po stranách sú len lomené opierky. Autobusy sú vybavené vonkajšími transparentami BUSE DOT, posledná séria z roku 2001 má BUSE DOT LED.

Základné technické parametre

Rozmery: 11 615 x 2 500 x 3 165 mm
Výška podlahy: 890 mm
790 mm (B 941E)
Motor: LIAZ ML 636E, radový 6-valec, naftový, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou,
11 940 ccm, 175 kW / 2000 rpm, 1050 Nm / 1400 rpm
Renault MIHR 062045 A41 (Euro 2), radový 6-valec, naftový, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou,
9 840 ccm, 217 kW / 2100 rpm, 1210 Nm / 1200 rpm (B 941E)
Prevodovka: Voith D 863.3, 3 - stupňová automatická
Počet miest: 41+118

Vozidlový park

EČVTypDátum výrobyZaradeniePoznámka
BB 775ABB 941.196219978/1997 
BB 839AKB 941.196219983/1999 
BB 712AOB 941E.196412/19991/2000 
BB 244ARB 941E.19644/20005/2000 
BB 294BDB 941E.19644/20005/2000ex 245AR (7/2002)
BB 241AYB 941E.19645/20016/2001 
BB 244AYB 941E.19645/20016/2001 

úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.