Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
kamim.sk > doprava > technika > Irisbus
prehľad, Chavdar, Ikarus, Irisbus, Iveco BUS, Karosa, Mercedes-Benz, Robur, Škoda, Solaris, SOR, TAM BUS, TEDOM, Troliga, zdroje a odkazy.

Prehľad a technické údaje o autobusoch Irisbus (do roku 2013)

začiatok, Iveco Daily, Proway a Proxys, Midway a Midys, Crossway, Ares, Arway, Evadys, Iliade, Domino a Magelys.

Irisbus Crealis 12
Iveco 491.12 CNG CityClass
Holding Irisbus bol založený v roku 1999 s 50% podielom Renaultu a Iveca. Keďže 97 % vlastník Karosy bol Renault V.I., stala sa súčasťou združenia Irisbus. V Karose sa očakával prínos v dizajne. Vývoj a výroba vlastných autobusov by mali byť zachované. V rámci holdingu sa mala zameriavať na výrobu autobusov s vysokým štandardom, kým francúzske továrne ako v Annonay na hypertechnologické vozidla triedy Cityclass. Jedná sa o autobusy s hybridným pohonom Civis a trolejbusy s pomocným motorom Cristalis.

Od 1.1.2003 prebralo Iveco celý Irisbus. Značka Renault mohla byť používaná ešte 4 roky (do roku 2007). V roku 2003 Irisbus predstavil nové vlastné vozidlá Evadys a Midys. Do roku 2006 pokračovala výmena typových radov a reorganizácia rozdelenia výroby medzi závody. Najväčším výrobným závodom je bývalá Karosa, ktorá sa od 1.1.2007 premenovala na Iveco Česká republika. Na tejto stránke sú popísané prímestské a diaľkové autobusy pod značkou Irisbus, na samostatnej stránke sú uvedené mestské nízkopodlažné autobusy Irisbus Citelis.

Od mája 2013 sa Irisbus premenoval na Iveco Bus. S novým menom prichádzajú aj nové motory Euro VI. Nový mestský autobus Euro VI mal premiéru na 60. svetovom kongrese a výstave UITP o mobilite a mestskej doprave v Ženeve koncom mája 2013. Pre odlíšenie sú nové autobusy popísané na samostatnej stránke Iveco Bus.

Iveco Daily

Iveco First
Iveco Daily
Daily je tradičný minibus. Vyrába sa v mestskej verzii (v zadnej časti je NP plošina), diaľkovej a turistickej. Minibusy na podvozku Iveco Daily ponúkajú viacerí menší výrobcovia, v rôznych modifikáciách karosérie.

IvecoDaily CityDaily Way
rozmerydĺžka
6 948 mm
7 748 mm
6 948 mm
7 748 mm
šírka
1 996 mm
výška
2 745 mm bez klimatizácie
motortyp
Iveco Daily 3.0 HPI
Iveco Daily 3.0 HPT
objem
2 998 cm3
výkon
107 kW / 3 200 - 3 500 ot.
130 kW / 3 200 - 3 500 ot.
krútiaci moment
350 Nm / 1 400 - 2 600 ot.
400 Nm / 1 250 - 3 000 ot.
počet miestna sedenie
12
16 - 19
na státie
10
0
spolu
22
16 - 19

Proway a Proxys

Proway je midibus vyrábaný v spolupráci s tureckým výrobcom Oyotol. Diaľková verzia ma názov Proxys.

Irisbus Proxys
IrisbusProwayProxys
rozmerydĺžka
7 550 mm
8 450 mm
7 550 mm
8 450 mm
šírka
2 390 mm
výška
3 100 mm
motortyp
Iveco Tector
objem
5 880 cm3
výkon
160 kW / 2 700 ot.
krútiaci moment
680 Nm / 1 200 - 2 100 ot.
počet miestna sedenie
28 - 30
na státie
0
0
spolu
28 - 30

Midway a Midys

O niečo väčšie sú midibusy Midway a Midys. Vyrábaný bol v maďarskom závode Irisbusu (Ikarus F15) na podvozku Iveco Midirider.

Irisbus Midway
IrisbusMidwayMidys
rozmerydĺžka
9 700 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 099 mm
3 324 mm
motortyp
Iveco Tector Euro 3
objem
5 880 cm3
výkon
176 kW / 2 500 ot.
194 kW / 2 500 ot.
krútiaci moment
810 Nm / 1 250 ot.
počet miestna sedenie
35
38
na státie
32
0
spolu
67
38

Midway absolvoval predvádzacie jazdy po slovenských SAD, pár kusov skončilo začiatkom roka 2006 aj v Banskej Bystrici.

Crossway

Irisbus Crossway 10,6M
Irisbus Crossway LE
Na Autotecu 2006 v Brne bol predstavený linkový autobus Crossway. Je určený na prímestskú a medzimestskú dopravu. Neskôr prišiel na trh aj low-entry Crossway LE. Je určený na prímestskú dopravu. V priestore dverí má nízku podlahu, v zadnej časti je podlaha vyvýšená ako v bežnom Crosswayi. V niektorých mestách sa využíva 3-dverový Crossway LE na MHD, je lacnejší ako 100 % nízkopodlažný Citelis.

IrisbusCrossway 10.6MCrossway 12MCrossway 12.8MCrossway LE 12MCrossway LE 12.8M
rozmerydĺžka
10 655 mm
11 995 mm
12 760 mm
11 995 mm
12 760 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 395 mm bez klimatizácie
3 145 mm bez, 3 210 mm s klimatizáciou
úroveň podlahy
860 mm
320/330 mm
motortyp
Iveco Tector (alt. Cursor 8)
objem
5 880 cm3
výkon
194 kW / 2 500 ot.
220 kW / 2 500 ot.
krútiaci moment
1 100 Nm / 1 400 Nm
1 050 Nm / 1 250 - 1 850 ot.
počet miestna sedenie
41 - 45
49 - 53
53 - 57
34 - 38
na státie
?
spolu
?
do 104

Ares

Renault Ares 12M
Irisbus Ares 15M
Renault Ares je nástupcom Renaultu Tracer. Pod značkou Renault sa vyrábal v rokoch 1999 - 2001, neskôr Irisbus. Karosa začala vo februári 2002 vyrábať 15 metrový Ares. Ares je určený na dopravu na stredné a dlhšie vzdialenosti. Po úprave je možné Ares 15M využiť aj na prímestskú dopravu, kde nahrádza staršie kĺbové autobusy. Vzadu má 2 nápravy, prvá je hnacia a druhá je riadená. Ares sa prestal vyrábať spolu s Karosami radu 950 od 30.9.2006. Bol nahradený Arwayom.

IrisbusAres 10.6MAres 12M, 12.8M Ares 15M
rozmerydĺžka
10 610 mm
?
14 995 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 395 mm
podlaha
850 mm
motortyp
Iveco (EURO 3)
?
Renault MIDR 06-23 56.24S dCi
objem
?
11 120 cm3
výkon
228 kW / 2 050 ot.
?
230 kW / 2 100 ot.
krút. moment
1 250 Nm / 1 080 ot.
?
1 250 Nm / 1 200 ot.
prevodovkatyp
ZF 6S.1600
?
ZF 8S.180
mechanická
prevody
6+1
?
8+1
hmotnosťpohotovostná
11 500 kg
15 300 kg
celková
18 000 kg
24 600 kg
kapacitana sedenie
41
63
na státie
19
43
spolu
60
106

Dopravca SAD Banská Bystrica kúpil jeden Ares 15M a 6 Aresov 12M, vrátane prevedenia LUX.

Arway

Irisbus Arway 15M
Irisbus Arway
Na dlhšie trate ako Crossway je určený linkový autokar Arway. Premiéru mal v septembri 2005. Bol to prvý autobus Irisbus spĺňajúci normu Euro 4.

IrisbusArway 10.6MArway 12MArway 12.8MArway 15M
rozmerydĺžka
10 651 mm
11 991 mm
12 756 mm
14 991 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 395 mm bez, 3 455 mm s klimatizáciou
motortyp
Iveco Cursor
objem
7 790 cm3
10 308 cm3
výkon
243 kW / 2 050 ot.
280 kW
krútiaci moment
1 500 Nm / 1 125 - 1 600 ot.
1 600 Nm
počet miestna sedenie
?
49 - 55
53 - 59
71

Evadys

Evadys je autokar určený na zájazdovú a medzinárodnú dopravu. S výškou podlahy 1 380 mm ponúka veľký batožinový priestor. Vo výbave nájdeme aj WC. Vo verzii HD má vyššiu úroveň výbavy.

Irisbus Evadys H
IrisbusEvadys H 12MEvadys H 12.8MEvadys HD 12MEvadys HD 12.8M
rozmerydĺžka
11 976 mm
12 741 mm
11 995 mm
12 760 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 456 mm s klimatizáciou
3 755 mm s klimatizáciou
motortyp
Iveco Cursor
objem
7 790 cm3
10 308 cm3
výkon
280 kW / 2 050 ot.
280 kW
krútiaci moment
1 500 Nm / 1 125 - 1 600 ot.
1 600 Nm
počet miestna sedenie
53
57
53
57

Iliade

Renault Iliade je autokar vyrábaný v rokoch 1997 - 2006. Nadväzuje na Renault FR1. Prehľad modelov Renault Iliade:
Renault FR1
výbavaštandard 10,6 mštandard 12 mvyvýšená
podlaha 12 m
základnáTECTETEX
strednáRTCRTRTX
vyššiaGTCGTGTX

U nás poznáme hlavne Iliade RTX.

RenaultIliade RTXIliade GTX
rozmerydĺžka
11 995 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 555 mm
podlaha
1 382 mm
motortyp
Renault MIDR 06-23 56 dCi
objem
11 120 cm3
výkon
266 kW / 2 000 ot.
317 kW / 2 100 ot.
krút. moment
1 620 Nm / 1 200 ot.
1 870 Nm / 1 200 ot.
prevodovkatyp
ZF 6S.1600
ZF 8S.180
mechanická
prevody
6+1
8+1
kapacitaspolu
51+1+1
49+1+1

BBDS vlastnila 5 ks Iliade RTX z rokov 2003 - 2006.

Domino a Magelys

Irisbus Magelys PRO
Irisbus Domino HD
Najvyšší rad autokarov predstavujú Domino a Magelys.

IrisbusDomino HDDomino HDHMagelys HD 12MMagelys HD 12.8M
rozmerydĺžka
12 410 mm
12 200 mm
12 765 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 680 mm
3 850 mm
3 620 mm
motortyp
Iveco Cursor
objem
10 308 cm3
výkon
330 kW / 2 100 ot.
krútiaci moment
2 100 Nm
počet miestna sedenie
48 - 55
48 - 50
57