Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis

rad Karosa 950

Karosa B 952

Karosa B 952E

Karosa C 954

Karosa C 956 Axer

Karosa B 961

V polovici roku 2001 prišli na trh medzimestské a ďiaľkové autobusy nového radu 950 - Karosa C 954, C 955 a LC 956. Sú vybavené motormi IVECO Cursor 8, ktoré vyhovujú norme Euro 3. Ľahší motor umožnil predĺženie karosérie na 12 metrov. Jej konštrukcia vyhovuje všetkým normám, vrátane bezpečnosti pri prevrátení. V roku 2002 rad doplnili mestské autobusy Karosa B 951-2 a B 961, spolu s linkovým Axerom a novým Récreom na báze Karosy C 955.

Technické údaje

Moderný motor Iveco Cursor F2B objemu 7,8 l má priame vstrekovanie nafty, turbodúchadlo s meniteľným prierezom, 4-ventilovú techniku a plné riadenie elektronikou. Motor je ľahší o 200 kg, má nižšiu spotrebu nafty a servisný interval predĺžený z 15 000 na 80 000 km (pre diaľkovú dopravu). Elektronika spolupracuje s ABS, ASR a retardérom, všetko v základnej výbave.

Kvôli motoru sa zmenili prevodovky - Praga 5PS 120 (štandardne v B 952 a C 954), resp. ZF 6 S1600 (C 955 a LC 956).
Zadná hnacia náprava Detva bola nahradená nápravou Meritor, predná náprava LIAZ (Škoda) ostala, takisto stredná náprava Detva pri B 961. Chladič bol presunutý dozadu k medzichladiču.

Karoséria má okrem zosiľnenej konštrukcie aj predĺženú životnosť. Po takmer 40-tich rokoch Karosa opustila panelovú konštrukciu. Skompletovaný skelet prechádza kataforetickým kúpelom a lakovňou. Do hotového skeletu sa montujú ostatné diely. Spoločným znakom radu 950 je ploché zadné čelo (použité už pri Karose C 955E, či LC 936). Odlišné je v hornej časti, strecha je zaoblená, pri rade 930 bola rovnejšia. Nápis Karosa sa presunul na pravú stranu zadného čela, vľavo je značka IRISBUS. Pod nápisom Karosa je vetrací otvor. Mriežka chladiča na pravej strane je predĺžená ako pri kĺbových 941/943, na ľavej strane je mriežka klasickej veľkosti. Motor je umiestnený naležato za zadnou nápravou. Typové označenie je pri predných dverách, resp. pod vodičovym oknom. Horné obrysové svetlá sa z rohov karosérie presunuli dopredu, resp. dozadu a majú rovnaký tvar ako žlté obrysové svetlá na bokoch karosérie. Na prednom čele sa trochu zmenila maska, zmizol chladič (ostal pri mestských verziách).

Životnosť autobusov Karosa 950 sa udáva 12-15 rokov, na karosériu je 5 rokov záruka proti prehrdzaveniu. Životnosť kovových častí by mala byť minimálne 16 rokov.

Od augusta 2003 nabehla výroba modernizovaného radu Karosa 950E. Všetky modely majú lepené okná, hoci v prechodnom období sa objavili lepená okná na mestských autobusov 950 a naopak staré okná na autobusoch radu 950E (hlavne pri mestských autobusoch). Mierne sa zmenila predná maska mestských autobusov, na zadnom čele zas pribudol vetrací otvor aj na ľavej strane. Od roku 2004 sa prestala dodávať prevodovka Praga, nahradila ju výhradne prevodovka ZF. Automatická prevodovka Voith sa štandardne dodáva 4-stupňová, zmenili sa tiež štandardné sedadlá. Tuhá predná náprava LIAZ/Škoda bola nahradená nápravou RI 75 a zadné bubnové brzby boli nahradené kotúčovými (neplatí pre mestské autobusy).

Z autobusov radu 900 (950) sa vyrobilo viac ako 13 071 kusov (údaj k septembru 2005), koniec výroby nastal v roku 2006 kedy boli zavedené motory vyhovujúce norme Euro 4.

Mestské autobusy Karosa B 951 a B 952 sa na rozdiel od ostatných autobusov radu 950 zmenili málo. Predná maska je prakticky rovnaká, podobne počet miest na sedenie - 31, dokonca je rovnaká aj dĺžka autobusu - 11,3 metra.

Do B 951 sa montuje automatická prevodovka Voith D851.3 (D851.3E pri B 951E), na želanie 4-stupňová ZF 4 HP 502 C, alebo Voith D854.3 (B 951E, maximálna rýchlosť 80 km/h).

Cena Karosy B 952 je skoro 6 mil. Sk.

Linkové autobusy Karosa C 954 a C 955 sa odlišujú určením. Karosa C 954 je autobus určený na kratšie trasy s väčším počtom stojacich cestujúcich. Karosa C 955 je autobus určený na dlhšie trasy s menším počtom stojacich cestujúcich, sedadlá majú opierky hláv. Navonok ich možno rozlíšiť podľa znaku Karosy na prednom čele. C 954 má znak na prednej maske, C 955 v nárazníku ako staršie Karosy 930.

Od leta 2003 majú linkové Karosy lepené sklá. Typy Karosa C 954 a C 955 sa zlúčili a konkrétna výbava (kapacita, maximálna rýchlosť, ...) a označene sa dáva podľa požiadaviek zákaznika.

Pre podniky SAD na Slovensku bolo v roku 2001 zakúpených 46 kusov Karosa C 954, na základe víťazstva v tendri v kategórii autobusov s kapacitou do 80 miest. C 954.1360 stal 4,9 mil. Sk s DPH (zároveň bolo kúpených 48 kusov C 934.1351E s cenou len 4,426 mil. Sk), pri dotácii 1,420 mil. Sk. Koncom roka 2002 prišla ďalšia väčšia dodávka (tender na 29 kusov).

Kvôli skončeniu výroby motoru Renault Euro II sa na rok 2004 pripravovala sibírska verzia C 954 s motorom Iveco.

Nové Récreo vychádza z C 955, ale má prednú masku z LC 956, lepené sklá, špeciálny interiér pre školakov ako v staršom Récreu. Na maske má znak Irisbus - delfína.

Kompromisom medzi C 955 a LC 956 je linkový autobus Karosa C 956 AXER. Je určený na pravidelnú linkovú dopravu s možnosťou využívania na zájazdovú dopravu. Jeho zavedenie súvisí s dotačnou politikou Českej republiky, dotácia 800 000 Kč sa poskytuje na linkové autobusy, ktoré však môžu v obmedzenom rozsahu jazdiť aj zájazdy. Má pohodlný interiér, klimatizácia je na želanie. V roku 2003 sa začala výroba predĺžených Axerov 12,8 (12 720 mm). Túto dĺžku umožnil nový európsky predpis.

Ďiaľkový a zájazdový autobus Karosa LC 956 sa zmenil najmenej. Od LC 936XE okrem dĺžky líši prakticky len v detailoch. Na želanie bolo možné získať motor s výkonom 259 kW a maximálna rýchlosť bola 115, 122, alebo 128 km/h podľa použitého stáleho prevodu.

Kĺbový mestský autobus Karosa B 961 nahradil Karosu B 941E. Prvé kusy B 961 boli dodané do Prahy začiatkom, do Banskej Bystrice koncom júna 2002. Oproti B 941E sa úpravou zadnej časti pridali 3 sedadlá na celkový počet 45. Cena je 8,5 mil. Sk.

Karosa 950B 951B 952C 954 C 955C 956 AxerLC 956B 961
rozmerydĺžka
11 320 mm
11 990 mm
17 590 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 165 mm (2 956 mm)
šírka dverí
690 / 1 250 / 1 250 mm
690 / 700 /- mm
700 /-/ 600 mm
690 / 1 250 / 1 250 / 770 mm
výška podlahy
790/890 mm (1. schod 355 mm)
890 / 1 090 mm
790/890 mm
vzdialenosť sedadiel
700 mm
700 - 810 mm
770 mm
700 mm
svetlá výška
200 mm
220 mm
200 mm
priemer otáčania
21 m
23 m
24 m
rázvor náprav
5 600 mm
6 270 mm
5 600 mm / 6 270 mm
rozchod kolies
2 056 mm / 1 790 mm
1 953 mm / 1 790 mm
2 056 mm / 1 790 mm
previs
2 355 mm vpredu, 3 365 mm vzadu
motortyp
Iveco Cursor F2BE
1682D
1682G
1682C
objem
7 790 cm3
maximálny výkon
180 kW / 2 050 ot.
228 kW / 2 050 ot.
213 kW / 2 050 ot.
krútiaci moment
1 100 Nm / 1 080 - 1 500 ot.
1 250 Nm / 1 080 - 1 700 ot.
1 100 Nm / 1 080 - 1 800 ot.
prevodovkatyp
Voith D851.3
Praga 5P 120 S (950)
ZF 6 S1600 (950E)
ZF 6 S1600
Voith D851.3
prevody
3+1
5+1 / 6+1
6+1
3+1
maximálna rýchlosť
70 km/h
88 km/h
105 km/h
115 km/h
122 km/h
70 km/h
palivová nádrž
300 l
350 l
300 l
hmotnosťpohotovostná
10 150 kg (951)
10 200 kg (951E)
9 820 kg
10 200 kg
10 800 kg
11 100 kg
11 400 kg
12 000 kg
13 870 kg (961)
14 400 kg (961E)
celková
17 800 kg
18 000 kg
26 000 kg
kapacitana sedenie
31
49/53
51
51
51
45
na státie
68
39/35
32
max 30
-
122
spolu
99
88
83
max 81
51
167