Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis

rad Karosa 900

Karosa B 932

Karosa C 934

Karosa B 941

Karosa C 943
S príchodom Renaultu do Karosy na konci roku 1993 sa výrobný program zmodernizoval. Pribudli motory Renault a začalo sa s vývojom radu 900, čo malo vyjadriť rozdiel oproti radu 700. Kvôli zástavbe retardéru sa začali vyrábať autobusy s predĺženým oblým zadným čelom (z pripravovaného radu 900). Od roku 1995 sa postupne zavádzali motory Euro 2. Životnosť autobusov bola predĺžená zo 6 na 10 rokov. V apríli 1995 bolo zmenené logo Karosy za novšie. V máji 1995 v Paríži predstavili prvý autobus radu 900, v Brne bol predstavený o mesiac neskôr.

Technické údaje

Ako prvá z radu 900 prišla do výroby koncom roku 1995 Karosa B 931 (pre Prahu). Základný tvar aj koncepcia ostali rovnaké ako v rade 700, okraje karoserie sa však zaoblili. Ani v interiéri nenastali veľké zmeny oproti posledným sériám radu 700. Použitá je protišmyková podlaha a sedadlá s látkovým poťahom. Úplne nový bol motor a podvozok. Motor sa dodával buď LIAZ ML 636E, alebo Renault v dvoch výkonových verziách.

Od roku 1999 sa začala výroba modernizovaného typu 900 E, vyhovujúceho norme Euro 2. Tento typ sa dá rozlíšiť podľa iného systémom zamykania dverí, na bokoch vozidla sú žlté svetielka na miesto okrúhlych odraziek. Štandardne sa dodávali s motorom Renault, alternatívne LIAZ.

Od roku 2000 sa na východné trhy dodával rad 900 s motormi Euro II Renault (ruským vozidlám stačilo splnenie normy Euro I).

Mestské autobusy Karosa B 931 a 932 sú určené na dopravu na krátke vzdialenosti v rámci mesta, prípadne v blíkom okolí. Tlačidlá na znamenie sú umiestnené na madlách po celom autobuse, netreba sa naťahovať na strop a po prvom stlačení sa rozsvieti nápis STOP nad dverami ktorý oznamuje, že už niekto zazvonil. Toto riešenie je už na posledných sériách radu 700 (800).

Nový autobus stál približne 4,5 mil. Kč, prípadne 4,9 mil. Sk. Pri modernizácii na rad 900 E dostali mestské Karosy v priestore pre kočík tzv. žehliacu dosku kde sa dá oprieť. Zároveň bola podlaha znížená podlahu o 100 mm na 790 mm v prednej časti, vzadu ostalo 890 mm.

Do B 931 sa montuje 3 stupňová automatická prevodovka Voith D863.3 (na želanie ZF 4HP 500), do B 932 sa dáva 5 stupňová mechanická prevodovka Praga 5P 115.

V roku 2001 sa v sibírskej úprave vyrobil mestský autobus Karosa B 932 s rovným zadným čelom z radu 700 a "traktorovým" komínom na zadnom čele. Jeden kus jazdil v pražskej spoločnosti Hotliner. Karosy B 932 s týmto zadným čelom jazdia aj v bosnianskom meste Banja Luka, či rumunskom Satu Mare.

prehľad prototypov
prototyp B 191995B 931.1677
prototyp B 021995B 931.1675
prototyp B 031995B 932.1678
prototyp B 041995B 932.1672
prototyp BK 11995B 941.1930
prototyp BK 21996B 941.1936
(zmena na B 941.1960)
prototyp LC 011996LC 936.1037
prototyp LC 1996LC 936.1038
prototyp LC 1996LC 957.1070 HD12
prototyp B 1997B 931E.1703
prototyp B 091997B 932.1680
(zadné čelo 700)
prototyp B 1998B 931E.1703
prototyp BK 3 1998B 941E.1956
prototyp LC 1998LC 936XE.1038
Známe verzie
verziaroky výrobypopis
B 931.1677
1995 - 1996
motor Renault 152 kW Euro I, prevodovka ZF 4 HP, DP Praha
B 931.1675
1995 - 1998
motor LIAZ, prevodovka Voith
B 931.1679
1996 - 1997
motor Renault 186 kW, prevodovka ZF 4 HP
B 931.1681
?
motor Renault 186 kW, prevodovka Voith
B 931.1687
1996
motor Renault 186 kW, prevodovka ZF 5 HP
B 931E.1703
1999 - 2001
motor Renault 188 kW, prevodovka Voith
B 931E.1707
1999 - 2001
DP Brno
B 931E.1711
1999
motor Renault 188 kW, prevodovka ZF 5 HP
B 932.1676
1997 - 1998
motor LIAZ
B 932.1678
1997 - 1998
motor LIAZ
B 932E.1680
1997 - 2001
zadné čelo Karosa 700
B 932E.1688
2000 - 2001
motor Renault 188 kW
B 932E.1690
1999 - 2001
motor Renault 188 kW
B 932E.1694
1999 - 2001
motor Renault 188 kW

Medzimestské autobusy Karosa C 934 a C 935, ako naznačuje písmeno C, sú určené len na kratšie a stredné trasy mimo mesta. Líšia sa vnútorným usporiadaním sedadiel. Dvere na vystupovanie sú umiestnené v strede, C 935 má aj retardér.

Hlavne pre Francúzsko je určená školská verzia C 935 - Renault Récreo. Má iné sedadlá, interiér a plnú výbavu elektronických zariadení. Récreo tvorilo základ tržieb fabriky.

V sibírskej úprave maju prímestské Karosy C 934.1351 dvojité zasklenie okien, nezavislé kúrenie a pod.

Modernizovaná Karosa C 935E sa odlišuje plochým zadným čelom podla vzoru 936. Známey typy sú C 935.1034, C 935.1036 a C 935.1039.

V roku 2000 bola základná cena 3,1 mil. Sk.

Mestská kĺbová Karosa B 941 zodpovedá B 931. Okrem motora LIAZ sa dodával aj Renault 186 kW. Štandardne sa montovala 3 stupňová automatická prevodovka Voith so vstavaným retadérom, na želanie 4 stupňová ZF.

Modernizovaná Karosa B 941E má zmenený priestor kĺbu - chýbaju zvislé tyče a opierka je riešená trochu inak. Podlaha je znížena z 890 mm na 790 mm, iba od zadnej nápravy má pôvodnú výšku 890 mm. Motor Renault sa ponúkal v silnejšej verzii 217 kW

Známe verzie
verziaroky výrobypopis
B 941.1930
1997 - 1998
motor LIAZ, prevodovka Voith
B 941.1932
1997
motor LIAZ, prevodovka ZF
B 941.1934
1997 - 1998
motor Renault 186 kW, prevodovka ZF
B 941.1936
1997 - 1999
motor Renault 186 kW, prevodovka Voith
B 941E.1962
1999 - 2001
motor LIAZ, prevodovka Voith
B 941E.1964
1999 - 2001
motor Renault 217 kW, prevodovka Voith
B 941E.1966
1999
motor LIAZ, prevodovka ZF

Cena B 941 bola približne 6 mil. Kč, resp. 7,5 mil. Sk.

Prímestská kĺbová Karosa C 943 je odvodená aj B 941. Na rozdiel od staršej C 744 má výhradne automatickú prevodovku. O tento typ bol nízky záujem (vyrobilo sa len 27 kusov), preto neprebehla modernizácia na C 943E a v ponuke bol iba motor LIAZ.

Na diaľkovú dopravu je určená Karosa LC 936. V roku 1996 nahradila jednak LC 736, ako aj 937 GT11. Predné svetlá mala pôvodne ako iné Karosy 930, od verzie E ich nahradila dvojica okruhlych svetiel (ako neskôr Axer). Od ostatných autobusov Karosa 930 sa líši prednou maskou a plochým zadným čelom (ako neskôr rad 950). Samozrejmosťou sú lepené sklá, či klimatizáciu. Posledna verzia bola LC 936XE. Známe podtypy sú len .1037 a .1038.

Ďiaľkový autokar Karosa LC 957 HD 12 je nástupcom Karosy LC 757 HD. Má motor Renault 250 kW pri 2 100 ot. a krútiaci moment 1 580 Nm pri 1 200 otáčkach, prevodovku ZF 8S180. Po skončení výroby v roku 1999 ponúkala Karosa ako náhradu Renault Iliade.

Karosa 900B 931B 932C 934 C 935LC 936B 941C 943
rozmerydĺžka
11 345 mm
11 325 mm
17 615 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 165 mm
svetlá výška
185 mm
rázvor náprav
5 600 mm
5 600 / 6 270 mm
rozchod kolies
1 953 / 1 800 mm
1 953 / 1 800 / 1 800 mm
motortyp
LIAZ ML 636E, alt. Renault MIHR 062045 A41
6-valcový prepĺňaný naftový motor
Renault MIHR 062045
LIAZ ML 636E
Renault MIHR 062045 C41
objem
11 940 cm3 (LIAZ), 9 840 cm3 (Renault)
maximálny výkon
175 kW / 2 100 ot. (LIAZ)
186 kW / 2 100 ot. (Renault v 930)
188 kW / 2 100 ot. (Renault v 930E)
186 kW / 2 100 ot
217 kW / 2 100 ot.
175 kW / 2 100 ot. (LIAZ)
186 kW / 2 100 ot (Renault v B 941)
217 kW / 2 100 ot. (Renault v B 941E)
krútiaci moment
1 050 Nm / 1 200 ot. (LIAZ)
980 Nm / 1 200 ot. (Renault v 930)
1 020 Nm/1 210 Nm (Renault v 930E)
980 Nm / 1 200 ot.
1 210 Nm / 1 200 ot.
1 050 Nm / 1 200 ot. (LIAZ)
980 Nm / 1 200 ot. (B 941)
1 210 Nm / 1 200 ot. (B 941E)
prevodovkatyp
Voith D863.3
Praga 5P 115
Praga 8PS 120
Voith D863.3
ZF 5HP
prevody
3+1 (4+1)
5+1
8+1
3+1 (4+1)
5+1
maximálna rýchlosť
70 km/h
88 km/h
100 km/h
100 - 120 km/h
70 km/h
86 km/h
hmotnosťpohotovostná
10 150 kg
10 200 kg
10 400 kg
 
11 000 kg
14 300 kg
14 450 kg
14 300 kg
celková
18 000 kg
26 000 kg
kapacitana sedenie
31
45
42 - 47
42
53
na státie
63
35
16
-
108/118
79
spolu
94
80
61
42 - 47
150/160
132