Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis

Karosa Citybus

predchodca - Renault R 312

Karosa Citybus 12M

Karosa Citybus 18M

Irisbus Citelis 12M

Irisbus Citelis 18M

prímestský Irisbus Citelis 12M
Karosa CityBus je nízkopodlažný autobus montovaný v Karose od roku 1996. Zodpovedá Renaultu Agora, ktorý pochádza z Renaultu R312. V Karose sa na dovezený mobilný podvozok montovala karoséria a všetko vybavenie. V ankete časopisu Trucker získal Citybus v roku 1999 titul autobus sezóny. Jeden Citybus sa testoval v slovenských dopravných podnikoch už v roku 1996.

Renault Agora sa vyrábal aj vo prímestskej verzii Agora line, ktorá líši uložením motora naležato. Dňa 13. mája 2002 sa na Slovensku predstavila Agora GNV (CNG).

KarosaCitybus 12M
Euro 2
Citybus 12M
Euro 3
Citybus 18M
Euro 3
Citybus 12M
CNG
rozmerydĺžka
11 990 mm
17 800 mm
11 990 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 924 mm
3 185 mm
3 371 mm
podlaha
320/550 mm
320/330 mm
320/550 mm
motortyp
Renault MIHR 06.20.45 A41
Iveco Cursor F2BE 0682D
Iveco Cursor F2BE 0682C
Renault MGDR 06.20.45
objem
9 840 cm3
7 790 cm3
9 840 cm3
výkon
188 kW / 2 100 ot.
180 kW / 1 850 ot.
213 kW / 2 050 ot.
195 kW / 2 150 ot.
krút. moment
1 000 Nm / 1 200 ot.
1 100 Nm / 1 080 - 1 500 ot.
1 100 Nm / 1 080 - 1 800 ot.
1 050 Nm / 1 400 ot.
prevodovkatyp
Voith D 851.3
Voith D 854.4
Voith D 851.3
automatická
prevody
3+1
4+1
3+1
hmotnosťpohotovostná
11 200 kg
17 300 kg
12 476 kg
celková
18 000 kg
28 000 kg
18 000 kg
kapacitana sedenie
26
30
40
na státie
73
69
116
spolu
99
99
156

Na Slovensku kúpil prvý a dlho jediný Citybus Euro 2 DP Prešov v roku 1998. Pod stromček v roku 2001 prišiel druhý Citybus (Euro 3) do Prešova a dva kusy dostala aj Banská Bystrica [obr]. Cena jedného bola 9,6 mil. Sk (7,8 mil. Sk bez DPH). Do Prahy prišli koncom roku 2001 prvé kĺbové Citybusy za 11 mil. Kč. [obr]

Na Slovensku sa postupne rozšíril počet miest so Citybusmi. Citybusmi 12M disponuje Banská Bystrica (od jesene 2010 Brezno), Prešov, Žilina a Prievidza. Citybusy 18M sú Prešove a v Spišskej Novej Vsi [obr].

Irisbus Citelis

Dňa 15.4.2005 bol predstavený nástupca Citybusu - Irisbus Citelis. Oproti Citybusu bol mierne zmenený interiér, hlavný rozdiel je v prednej a zadnej maske. Do výroby sa dostal v polovici roku 2005. Postupne na karosériu Citelis prešla aj výroba trolejbusov Škoda 24Tr a 25Tr. Novinkou v roku 2009 je kratší Citelis 10.5M.

IrisbusCitelis 10.5MCitelis 12MCitelis LineCitelis 18M Citelis 10.5M
CNG
Citelis 12M
CNG
Citelis 18M
CNG
rozmerydĺžka
10 460 mm
11 990 mm
17 800 mm
10 460 mm
11 990 mm
17 800 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 979 mm
3 185 mm
3 301 mm
podlaha
320/330/330 mm
motortyp
Iveco Cursor 8
Iveco Cursor 8 CNG EEV
výkon
180 kW / 1850 ot. (213 kW / 2050 ot.)
213 kW / 2 000 rpm
243 kW
krút. moment
1 100 Nm / 1 080 ot.
1 100 Nm / 1 100 ot.
1 300 Nm
kapacitana sedenie
23
28 - 32
39
40 - 44
23
32
40 - 44
na státie
71
cca 65
72
cca 115
71
69
cca 100
spolu
94
cca 95
111
cca 155
94
101
cca 145

V Európe je bežný Citelis Line, prímestská (linková) verzia Citelisu. Na Slovensku je výnimkou, jeden kus jazdí v MHD Žilina. Citelisy možno vidieť v Banskej Bystrici, Bratislave, Košiciach, Prešove (12M aj 18M), Trenčíne, či Martine.

Citelis 18M vyhral verejnú súťaž pre DPMK, cena je 9 892 950 Sk bez DPH pre diesel a 11 165 550 Sk bez DPH pre CNG verziu. Rámcová dohoda je na cca 40 kusov za 4 roky v hodnote do 400 mil. Sk.

35 autobusov Citelis 12M kúpil DPB v roku 2009. Ide o autobusy pre firmu Tempus (pôvodne s nimi chcela konkurovať DPMK v MHD Košice) a neodobraté autobusy pre maďarského zákazníka. DPB ich dal natrieť na červeno a dovybaviť klímou pre vodiča.

15 autobusov nakupuje aj SAD Zvolen pre MHD Banská Bystrica. Získal príspevok z OP ŽP a obstaral 14 autobusov Citelis 12 M a 1 Citelis 10.5M, všetko na pohon CNG.