Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis

Tatra 500 HB

Tatra 500 HB
rozmerydĺžka
9 420 mm
šírka
2 350 mm
výška
3 000 mm
minimálna svetlá výška
335 mm
polomer otáčania
18 m
motortyp
Tatra 108
objem
9 883 cm3
kompresný pomer
16,5
maximálny výkon
91,94 kW / 1 900 ot.
trvalý výkon
67,67 kW / 1 560 ot.
krút. moment
480 Nm / 1 400 ot.
prevodovkatyp
mechanická nesynchronizovaná
prevody
5+1
hmotnosťpohotovostná
4 575 kg
celková
11 655 kg
kapacitana sedenie
31 + 1
na státie
29
spolu
60 + 1
V spolupráci s Tatrou sa od roku 1950 pripravoval autobus s kapacitou 60 miest určený do náročných podmienok. Výsledkom bol prototyp trojnápravového autobusu Tatra 500 HB. Sériová výroba sa začala v roku 1954.

Tento stredný trojnápravový horský autobus má zvukovo izolovanú oceľovú samonosnú karosériu. Nosná časť je z oceľových profilov, oplechovanie z oceľového plechu. Batožinový priestor je medzi nápravami aby sa odstránili vtedy bežné záhradky na streche. Na pravej strane sú jedny dvojkrídlove elektropneumaticky ovládane dvere pre cestujúcich. Priestor vodiča je oddelený pevnou medzistenou. Kúrenie je elektrické, vetranie priestoru pre cestujúcich je zabezpečené výklopnou hornou časťou bočných okien.

Vzduchom chladený 8-valec (110 x 130 mm) do V Tatra 108 odvodený z typu Tatra 111 je uložený za zadnou nápravou. Poradie zapalovania valcov je 1 - 6 - 3 - 5 - 4 - 7 - 2 - 8, mazanie je tlakové. Norma spotreby je 25 l na 100 km.

stupeň prevodovky12345spiatočka
prevodový pomer7,984,542,981,8251,008,3
maximálna rýchlosť
65 km/h
maximálna stúpavosť
23 %

Brzdy sú vzduchové bubnové, kapacita nádrže je 180 litrov nafty.

V roku 1958 sa v spolupráci s ČKD vyrobil prototyp trolejbusu Tatra T 401 na ktorom sa skúšala rôzna výzbroj. Posledná séria prototypov sa vyrobila v roku 1965.