Technické údaje o autobusoch Karosa radu 706 RO
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
 kamim.sk > doprava > technika > Karosa > Škoda 706 RO
prehľad, Sodomka, Škoda 706 RO, Karosa B 40, Tatra 500 HB, Škoda 706 RTO, rad Š 11, rad 700, rad 900, rad 950, Citybus, Citelis, Karosa CNG, DOD v Karose 21.9.2002.

Škoda 706 RO - 1947 až 1957

Avia, Karosa, technické údaje, autobusový príves B40.

Začiatky výroby - Avia

V Avii, ktorú začlenili pod Škodu, sa vyrábali vozidlá Škoda 706 R a RO v rokoch 1946 až 1950. Znížený a predĺžený rám bol zosilnený na nosnosť 9 000 kg, čím umožnil zvýšiť kapacitu až na 80 osôb. Bol to prvý veľkokapacitný autobus u nás vyrábaný vo veľkých sériách. V prípade potreby mohol doplnený prívesom. V 50-tych rokoch vo veľkom nahrádzal zastaraný a veľmi rozmanitý vozový park. Autobus mal oblé tvary, chýbal dovtedy typický nos. Mestské verzie mali zadné dvere na nástup a predné na výstup, linkové verzie mali jedny pneumaticky ovládané dvojkrídlové dvere, diaľkové mali dvere ovládané mechanicky.

Na základe 706 RO vyvinuli niekoľko zaujímavých prototypov. V roku 1948 to bol prvý samonosný autobus v Československu - Škoda 706 ROS. Tento prototyp sa od 706 RO líšil konštrukciou aj tvarmi. Motor bol umiestneny vzadu a celková dĺžka dosiahla 11 m.

Druhý prototyp vyrobili koncom roku 1949. Keďže vznikol ako záväzok k zjazdu ROH, zmenil sa názov zo Škoda 706 RLS na Škoda 706 ROH (pre neskôr narodených ROH = Revolučné odborové hnutie). Motor Škoda 706 bol uložený naležato pod podlahou za zadnou nápravou, ako prevodovka sa použila poloautomatická Praga-Wilson. Nastupovalo sa dvojicou dverí a kapacita bola 49 sediacich a 40 - 50 stojacich cestujúcich.

Tretí prototyp dokončili Aviaci v roku 1950 pod názvom Škoda 706 ROL. Bol to prvý mestský autobus so samonosnou karosériou. Motor tentoraz umiestnili pod podlahu medzi nápravy, prevodovka bola opäť licenčná Praga Wilson. Celokovová karoséria z duralu a ocele mala dvojo dverí. Predné dvere pred prednou nápravou boli dvojdielne asymetrické so šírkou 1 000 mm, zadné 4-dielne za zadnou nápravou mali šírku 1 350 mm. Všetky elektropneumaticky ovládané. Autobus jazdil v rokoch 1951 - 53 v DP Praha.

prototyprokrozmery v mmpohotovostná
hmotnosť
poznámka
dĺžkašírkavýška
Škoda 706 ROS194811 000samonosný, motor vzadu
Škoda 706 ROH194911 0002 5003 0508 500 kgpoloautomatická prevodovka, motor vzadu
Škoda 706 ROL195011 0002 5002 8708 100 kgsamonosný, poloautomatická prevodovka

Ostalo však vždy len pri prototype. Výroba Škody 706 bola potom presunutá do LIAZ-u Rýnovice pri Jablonci nad Nisou.

Začiatky výroby - Karosa

Prototyp luxusného autokaru na podvozku Škoda 706 RO postavili v Karose (vtedy ešte Sodomka) v roku 1947. Pre 40 cestujúcich ponúkal vysoký komfort - nastaviteľné sedadlá, občerstvenie a WC! Tento typ potom s menším luxusom slúžil na diaľkovych linkách. V roku 1948 bola začatá výroba linkových a mestských verzií na podvozku Avia, neskor LIAZ.

Výrobný sortiment Karosy sa postupne zužoval len na autobusy, ich výroba rástla a veľká časť smerovala na vývoz. V roku 1948 sa vyrobilo 77 autobusov na podvozku Škoda 706 RO, 72 autobusov na podvozku Praga NDO a 42 vlečných vozov. Autobus bol na tú dobu mimoriadne spoľahlivý a trvanlivý, ale neskôr začal vadiť striedmy interiér a jednotné lakovanie. Do roku 1957 sa vyrobilo 2 987 týchto autobusov.

Technické údaje

Uzavretá karoséria je postavená na podvozkovom ráme. Motor je umiestnený nad prednou nápravou vedľa vodiča, poháňa zadnú nápravu. Kostra je zostavená z ľahkých, elektricky zvarených, oceľových profilov. Oplechovanie je z oceľoveho plechu s ochranným náterom proti korózii. Medzi kostru a plech je vloženy izolačný materiál. Sklá okien sú bezpečnostné, pevné. Len na 5 oknách je horná časť vyklápacia. Rezervné koleso je umiestnené v skrini v zadnej časti vozidla, je prístupné zvonku.
Karoséria sa vyrábala vo verziách CAR (linková), MTZ (mestská) a LUX (diaľková) a v ich modifikáciách. Pre každú bol upravený podvozok, takisto sa líšia stálym prevodom v zadnej náprave.

Škoda 706 ROMTZCARLUX
rozmerydĺžka
10 660 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 970 mm
3 150 mm
3 000 mm
minimálna svetlá výška
250 mm
polomer otáčania
26 m
motortyp
radový vodou chladený 6-valec (125 x 160 mm) s nepriamym vstrekovaním (vírivá komôrka) Škoda 706 R
objem
11 781 cm3
výkon
107 kW / 1 800 ot., po znížení kompresného pomeru 99,29 kW / 1 750 ot.
krút. moment
630 Nm / 1 200 ot.
prevodovkatyp
mechanická nesynchronizovaná
prevody
5+1
hmotnosťpohotovostná
8 800 kg
8 590 kg
9 200 kg
celková
14 400 kg
12 600 kg
kapacitana sedenie
22 + 2
40 + 2
32 + 2
na státie
46
27
-
spolu
68 + 2
67 + 2
32 + 2

Linkova verzia CAR má jedny skladacie elektropneumaticky ovládane dvere. V strednej uličke je možné umiestniť 7 núdzových sedadiel. Nad sedadlami sú odkladacie trubkové nosiče vypletané sieťkou. Na streche je trubková záhradka prístupná snímateľným skladacím rebríkom, ktorý je možné uzamknúť v zadných dverách.
Mestská verzia MTZ má dvojicu skladacích elektropneumaticky ovládaných dverí.
Ďiaľková verzia LUX má jedny mechanické (búchacie) dvere. Sedadlá sú klubovkové, čalúnené s opierkami hlavy.

Kúrenie vozidla je teplovzdušné od motora, cestujúcim slúžilo aj nezávislé naftové kúrenie Webasto. Vetranie je zabezpečené 4 stropnými ventilátormi (2 nasávacie, 2 odsávacie) a vyklápacími časťami okien.

stupeň prevodovky12345spiatočka
prevodový pomer7,644,272,601,591,004,84
stály prevod
5,62
maximálna rýchlosť5,9510,617,528,554,5-
maximálna stúpavosť28 %15,3 %8,36 %4,18 %2,28 %-

Maximálne prevádzkové otáčky motora sú 1 750, poradie vstrekov do valcov je 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4 a interval výmeny oleja bol stanovený na 3 000 km. Interval výmeny oleja prevodovky bol stanovený na 20 000 km. Na brzdenie slúžia vzduchové bubnové a motorová výfuková brzda.

Autobusový príves B40 - 1954 až 1962

Autobusový príves Karosa B40 sa používal na zvýšenie kapacity autobusov RO a trolejbusov. Nahradil starší model D 4. Design zodpovedá Škode 706 RO, príves nebol veľmi pohodlný ale plnil svoj účel. Vyrábal sa v rokoch 19541962.

Uzavretú samonosnú karosériu tvorí elektricky zvarená kostra z oceľového lisovaného plechu, ošetrená proti korózii. Nastupovalo sa cez jednokrídlové mechanické dvere, stupátko je z ryhovaného plechu proti pošmyknutiu.
Sedadlá sú umiestnené po bokoch karosérie. Steny sú obložené drevovláknitými doskami, strop bol dierovaný kvôli vetraniu. Bočné okna sú dvojdielne, s hornou vyklápacou časťou. Interiér je osvetlený 2 stropnými žiarovkami a osvetlením schodov.

Na obe nápravy pôsobí prevádzková vzduchová brzda, parkovacia brzda je mechanická. S ťažným vozidlom je vlek spojený ojom, zaisťovacím lanom a elektrickým káblom na ovládanie vonkajších svetiel. Vnútorná svetlá výška je 1 950 mm, objem priestoru pre cestujúcich 20 m3, priemer otacania 16,5 m.

rozmery v mm
dĺžka x šírka x výška
pohotovostná
hmotnosť
celková
hmotnosť
počet miest rázvor
náprav
rozchod
náprav
svetlá
výška
maximálna
rýchlosť
5 820 x 2 350 x 2 800
dĺžka 7 220 mm s ojom
2 820 kg5 620 kg23 na sedenie + 17 na státie 3 300 mm1 920 mm290 mm40 km/h