Technické údaje o autobusoch Ikarus
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
 kamim.sk > doprava > technika > Ikarus
 prehľad, Chavdar, Ikarus, Irisbus, Iveco BUS, Karosa, Mercedes-Benz, Robur, Škoda, Solaris, SOR, TAM BUS, TEDOM, Troliga, zdroje a odkazy.

Prehľad a technické údaje o autobusoch Ikarus, HU

začiatok, Ikarus 620 a 630, prehľad modelov radu Ikarus 200, Ikarus 280 a 283, Ikarus 300/400, Ikarusbus, Ikarus EAG, Ikarus ARC.

Ikarus 260.06
Ikarus 280.06
Maďarský automobilový priemysel sa rozvíjal už od 19. storočia, prvý autobus bol vyrobený v roku 1919. Celkom v Maďarsku fungovalo až 24 výrobcov.

História Ikarusu začala v roku 1895. V 20-tych rokoch začal Imre Uhry s výrobou autobusových karosérií na podvozkoch zahraničných výrobcov (Graf und Stift, MAVAG, ...). Vďaka kontraktu s firmou Steyer počas 2. svetovej vojny modernizoval Uhry výrobu. Produkciu autobusov obnovil v roku 1947.

Pre Budapešť vyrábal typ Tr-5. V roku 1948 bola firma znárodnená a 29.1.1949 bol založený Ikarus. Typ Tr-3 bol základom pre samonosný Ikarus 30. Autokar na podvozku MAVAG bol základom pre Ikarus 60.

Ikarus 30 bol predstavený v roku 1951, nasledujúci rok začala sériová výroba a predstavený bol typ Ikarus 60. Poháňal ho 6-valec Csepel s výkonom 92 kW (licencia Steyer). Na jeho základe sa v rokoch 1952 - 54 vyrobilo 100 trolejbusov s výzbrojou GANZ pre Budapešť.
Predstavený bol aj 80-miestny mestský autobus Ikarus 66 (motor vzadu, 28 miest na sedenie) a prímestský Ikarus 55. Sériová výroba začala v roku 1955 a trvala 15 rokov.
Z Ikarusu 60 boli odvodené Ikarusy 601 a 602, z Ikarusu 30 typ 31, neskôr 311 so silnejším motorom. Ikarus sa začal orientovať výhradne na autobusy, výroba nákladných áut bola presunutá do Székesfehérváru a firmy Csepel.

Údaje o vybraných autobusoch Ikarus po roku 1950
Ikarus 31Ikarus 311Ikarus 60Ikarus 620 Ikarus 55/66Ikarus 556/180
rok
1954
1957
1954
1958
1955
1965
karoséria
samonosná
rámová
samonosná
motor
Csepel D 413
Csepel D 414
Csepel D 613
Csepel D 614
Raba D2156
- objem
5 320 cm3
5 520 cm3
7 980 cm3
8 280 cm3
10 350 cm3
- maximálny výkon
63 kW/2 200 ot.
70 kW/2 300 ot.
93 kW/2 200 ot.
107 kW/2 300 ot.
141 kW/2 100 ot.
- krútiaci moment
302 Nm/1 350 ot.
340 Nm/1 400 ot.
490 Nm/1 600 ot.
490 Nm/1 400 ot.
710 Nm/1 300 ot.
dĺžka
8,5 m
9,4 m
11,4 m
10,9/16,5 m
šírka
2,4 m
2,5 m
výška
3,0 m
2,8 m
2,9 m
pohotovostná hmotnosť
5 400 kg
5 950 kg
7 750 kg
8 150 kg
9,5/9,0 t
8,2/12,0 t
celková hmotnosť
8 700 kg
9 370 kg
12 250 kg
13 800 kg
14,9/15,0 t
16,0/23,5 t
počet miest24+16/3520-3524+3620+50 32-44/32+5821+70/36+118

Ikarus 620 a 630

Ikarus 620 pred rekonštrukciou
Ikarus 630 pred rekonštrukciou
Dvojica Ikarusov 620 a 630 (nástupcovia radu 60/601/602) mala pomôcť našim ČSAD v čase, keď sa nestíhal pokryť dopyt po autobusoch z miestnych zdrojov. Ikarus 620 je mestský, 630 linkový. Autobus má 2 nápravy, motor vpredu a pohon zadnej nápravy. Cestujucim slúžia dve 4-dielne skladacie, elektropneumaticky ovládané, dvere široke 1 175 mm. Vodič a sprievodca majú vlastné. Motor má maximálne prevázkové otáčky 2 300, trvalý výkon 84,58 kW pri 1700 ot. Tieto vozidlá boli rýchlo vyraďované kvôli hlučnosti, slabému motoru a vysokým nákladom na prevádzku.

Ikarus620630
mestský
linkový
rozmerydĺžka
9 350 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 835 mm
2 990 mm
motortyp
Csepel D614
objem
8 276 cm3
výkon
106,6 kW / 2 300 ot.
krútiaci moment
500 Nm / 1 400 ot.
spotreba na 100 km
33,4 l pri 50 km/h
29,8 l pri 60 km/h
maximálna rýchlosť
65 km/h
78 km/h
počet miestna sedenie
23
33
na státie
37
23
spolu
60
56

Nástupcom Ikarusu 55 mal byť typ 555. Kvôli kapacitným problémom boli pre Budapešť vyrobené kĺbové verzie typov 60 a 620. Vyznačovali sa dvomi riadenými nápravami vzadu. Kĺbový Ikarus 180 predstavili v rokoch 1961/62. Pôvodne mal byť vybavený pripravovaným motorom JAFI s výkonom 133 kW, ale nakoniec sa zakúpila licencia MAN. Sólo verzia je označená 556. V roku 1963 sa rozhodlo o presunutí výroby autobusov aj do Székesfehérváru. Montovali sa tam typy 311, 55 a 66, v Budapešti 620/630 a 556/180.
Kvoli exportu na západ sa začalo v rokoch 1966/67 s výrobou nadstavieb na podvozkoch Volvo (Ikarus 657), Saurer (Ikarus 659), neskôr aj Steyr a Scania. To bola príprava na nový typový rad 200.

Typový rad Ikarus 200

Začiatkom 70-tych rokov sa začala v modernizovanej fabrike v Budapešti výroba radu 200. Samonosná karoséria bola viac menej unifikovaná pre všetky modifikácie od mestského autobusu po zájazdový autokar. Okrem 255 a 266 (nástupcovia 55 a 66) majú všetky vzduchové pruženie. Výroba starších modelov bola zastavená. V Budapešti sa špecializovali na rad 280, kým v Székesfehérvári sa vyrábali ostatné modely v menších sériach.

Prehľad modelov radu 200 (stav z roku 1986)
typurčeniedĺžkamotorpopisvýroba
208prímestský8,5 mCsepel D 61423 - 37 miest na sedenienie
210zájazdovýako 208
211medzimestský8,5 mIFA 92 kWzaložený na IFA W 50áno
212zájazdový8,5 mSaviem/MAN24-36 miest, malé série na export
220prímestský9,5 mCsepel D 61422-40 miestnie
230zájazdovýako 220
240mestský9,5 mCsepel 614.21motor Csepel 118kW/Rába 2156 vzadu 24-33 miestnie
242ako 240, dĺžka 11 m
250zájazdový12 mRába 2156prvý z radu 200, veľké série, podpodlahový motor
250Tkonferenčný12 mCumminsVT 350 (257 kW), klimatizáciakusová
250.60konferenčný12 mRába ListD 11 UT (206 kW), luxusnýkusová
252zájazdový11 mako 250
254zájazdový12 mRábapodpodlahový motor Rába 2356 (162 kW)/2156MKTL6 (202kW), vyvýšená podlaha, 36-46 miestkusová
255diaľkový11 mRába 2156motor vzadu, 45-53 miest, 255.71 turistický, 255.72 linkový a 255.73 zateplený1973-84
256zájazdový11 mRába 2156motor vzadu, 38-47 miestáno
259 ADAmedzimestský10 mRábado sťažených podmienok 259.00 Rába 2156 náhon 2x4, 259.50 motor Rába 2356 vzadu, náhon 4x4 - na exportkusová
260mestský11 mRába 2156100 miestny, podpodlahový motoráno
261ako 260, pravostranné riadenie, motor Rába 2356
266mestský11 mRába 2156motor vzadu, 81-98 miest1973-84
270zájazdový12 mprototyp s vyvýšenou podlahou, 1974
280mestský16,5 mRába 2156150 miestny, 280.02 mestský, 280.03 prímestskýod 1973
280Ttrolejbusako 280, podľa výzbroje 280 T1 (sovietska), T3 (BBC-Secheron CH), T4 (Kiepe D), T5 (Hitachi JAP), T6 (GANZ H)
281ako 280, pravostranné riadenie, Rába 2356
282ako 280, dĺžka 18 m, Rába 2356
284mestský17,9 mCumminsRába 2156 MKT (174 kW), Cummins L 104 (216 kW) vzadu, automatická prevodovka, 184 miestod 1984
284Tako 284 s výzbrojou GANZ
290letiskový14 mRába 21563-nápravový, podpodlahový motor, 144 miestkusová

Madarsko: Ostrihom Ukrajina Ukrajina, Sevastopol
Ikarus 211
Ikarus 250
Ikarus 256

Ikarus 280 a 283

Ikarus 280.08

Ikarus 280.87
Ikarus 283.01

trolejbus Ikarus 280.92 T
Chýbajúci kĺbový autobus od Karosy nahradil Ikarus 280. Sólo Ikarus 260 sa k nám nedovážal. Motor je umiestený pod podlahou medzi nápravami, poháňa strednú nápravu. Ikarus 280 sa k nám dodával od roku 1976, posledné veľké dodávky na Slovensko smerovali v rokoch 1990/91. Do roku 1985 sa na diskoch kolies používali Trilexy. Iná ako mechanická prevodovka sa dodávala len na želanie, dôvodom boli licenčné podmienky MANu. V MHD na Slovensku sa používali tieto typy:

Ikarus280.08280.10 280.12280.87283.01
mestský
linkový
mestský
rozmerydĺžka
16 500 mm
17 975 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 040 mm
úroveň podlahy
940 mm
prevodovkatyp
Csepel ASH-75
Csepel ZF S6
Praga 2M70.18
Csepel ZF S6
automatická
mechanická
prevody
5+1/6+1
2+1
6+1
počet miestna sedenie
37
57
37
37
29
na státie
110
59
103
110
175
spolu
147
116
149
147
204

Ikarusy 283.01 a 280.87 majú dvojkrídlové dvere a ine sedadlá. Zadný diel Ikarusu 283 je predĺžený, na náprave je dvojmontáž a nie je natáčaná. Za celú dobu výroby typu 280 sa použilo viacej motorov Rába (údaje sú poskladané z dostupných zdrojov):

typobjemvýkonkrútiaci momentturbopoznámka
Rába-MAN D 2156 HM 6 U10 344 cm3141 kW / 2 100 ot. 696 Nm / 1 300 ot.nieprvé série
Rába-MAN D 2356 HM 6 U10 690 cm3162 kW / 2 200 ot. 765 Nm / 1 600 ot.niedo 1987
Rába-MAN D 2156 HM 6 UT10 344 cm3162 kW / 2 100 ot. 820 Nm / 1 600 ot.áno
Rába-MAN D 2156 MT 6 UT10 344 cm3184 kW / 2 200 ot. 883 Nm / 1 600 ot.áno
Rába-MAN D 2156 MKT 6 U10 344 cm3174 kW / 1 800 ot. 1 130 Nm / 1 200 ot.áno
RÁBA D 10 UTS-15510 350 cm3155 kW / 2 100 ot. 912 Nm / 1 600 ot.ánoEuro 1

Iné

U nás jazdia 6,4 m dlhé minibusy Ikarus 543. Vyrábali sa na podvozku Avia N 30 (motor Avia 712-11 59 kW, 23 miest) od roku 1981, Renault (543.17 z roku 1983 pre Alžírsko), MAN-VW 8.136F (543.30, dĺžka 8,4 m, motor MAN 100 kW, 1983 pre Kuvajt) a Balkancar (ako Chavdar LC 51).

Typové rady Ikarus 300/400

Ikarus 395

Ikarus 405

Ikarus 415
Ikarus 435.02

nízkopodlažný Ikarus 412.10
nízkopodlažný Ikarus 417
Pre 90-te roky sa pripravovali nové typové rady. Rad 300 sú diaľkové a zájazdové autokary. Vyznačujú sa vyvýšenou podlahou kvôli väčšiemu batožinovému priestoru a vyššiemu pohodliu. Vyšší úžitok priniesli nové motory Rába (176 - 235 kW) umiestnené vzadu a synchronizované prevodovky Csepel ZF (koncom 80-tych rokov sa montovali aj do radu 200). Mestské autobusy radu 400 majú zníženú podlahu a automatickú prevodovku.

Prvé prototypy boli vyrobené v roku 1983 (2 z radu 300, 6 radu 400). Nasledujúci rok vyrazil testovací Ikarus 410 NE do ulíc Budapešti na dlhodobý test. Nultá séria radu 400 sa vyrobila v roku 1986.

Pripravované modely radu 300/400 (stav z roku 1986)
typurčeniedĺžkapredchodcapoznámka
325zájazdový8,6 m211 
365zájazdový11 m256 
385zájazdový12 m polovičný luxus
386zájazdový12 m luxus, vyvýšená podlaha
415mestský11,4 m260označený aj 410NE, 440
435mestský17,9 m280 

Zo slovenských dopravných podnikov nakúpili Ikarusy 415 a 435 len Bratislava a Košice. Z nízkopodlažných Ikarusov je zastúpený len 412. Kĺbový 417 sa v Bratislave testoval, ale nekúpil.

Ikarus415.30435.18 412.08
rozmerydĺžka
11 440 mm
17 850 mm
11 930 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 040 mm
2 805 mm
úroveň podlahy
760/930 mm
350 mm
motortyp
MAN D 0826 LUH (ležatý)
MAN D 0826 LOH (stojatý)
objem
6 871 cm3
výkon
162 kW / 2 400 ot.
191 kW / 2 300 ot.
162 kW / 2 400 ot.
krútiaci moment
850 Nm / 1 600 ot.
1 000 Nm / 1 350 - 1 700 ot.
850 Nm / 1 000 ot.
maximálna rýchlosť
76,5 km/h
prevodovkatyp
ZF 4 HP 500 Ecomat
automatická
prevody
4+1
počet miestna sedenie
26
40
25
na státie
76
125
75
spolu
102
165
100

Nástupnícke projekty

Ikarusbus

Ikarus C56

Ikarus E94

Ikarus E98 a E99
Ikarus EAG 396

Ikarus-Škoda Tr 187.2

ARC 187.01
V roku 1998 sa začala výroba modernizovaného radu 200, zmodernizoval sa aj rad 400. Ikarusbus prešiel pod Irisbus a v rámci koncernu sa orientoval na výrobu menších sérií a výrobu Agory pod znackou Ikarus. Tento model nebol úspešný a výroba autobusov bola utlmená. Od 1.2.2006 má Ikarusbus v Székesfehérvári nového majiteľa Gábora Szelesa, ktorý má záujem na rozvoji firmy.

Ikarus Classic
typC56C60C63C80C83
predchodca
256
260
263
280
283
určeniezájazdový 11 mmestský 11 mmestský 12 mmestský 16,5 mmestský 18 m

Ikarus EAG

vybrané modely Ikarus EAG
typE14E91E94E95E98E99
určeniezájazdovýmestskýmestskýprímestskýzájazdový poschodový
zájazdový
dĺžka
8 m
8 m
12 - 15 m
12 m
12 m
12 - 13 m

Ikarus ARC

typE127E134V134V187
určenie
NP prímestský
NP mestský
dĺžka
12,7 m
13,4 m
13,4 m
18,7 m