Mercedes-Benz je tradičný výrobca autobusov. Prvý motorový autobus (už existovali omnibusy ťahané koňmi, parné busy, aj elektrické trolejbusy) vytvorila spoločnosť Benz & Cie Karla Benza v roku 1895 po úprave modelu Benz Viktoria. Konkurenčná spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft vytvorila prvý poschodový autobus pre Londýn v roku 1898. Obaja títo výrobcovia spojili svoje sily v roku 1926 do spoločnosti Daimler-Benz AG, pričom bola zavedená obchodná značka Mercedes-Benz. Mercedes bola značka vytvorená Emilom Jellinkom v roku 1902 podľa jeho dcéry.
Svoj prvý autobus s novou karosériou a motorom vzadu predstavil Mercedes-Benz v roku 1951. Šlo o model O 6600 H, od roku 1954 označený ako O 320. Od predchodcov sa odlišoval tým, nemal motor umiestnený pred kabínou. V tom čase vyrábané nákladné automobily Mercedes-Benz mali ešte pôvodnú koncepciu s "nosom". Rovesníkom našej Škody 706 RTO bol model O 321, vyrábaný od roku 1954 do 1970. Podvozok bol pevne spojený s karosériou, teda dá považovať za samosnosnú. Samonosnú karosériu mal aj model O 317 (1957 až 1972) určený na mestskú a prímestskú prevádzku.
V 60-tych rokoch vyvinul nemecký zväz výrobcov Verband öffentlicher Verkehrsbetriebe (VÖV) tzv. VÖV-Bus, čiže štandardný linkový autobus. Prvé prototypy boli predstavené v roku 1967. Štandardný autobus mal dĺžku 11 000 mm, dvojkrídlové dvere otvárané do vnútra šírky 1 250 mm a výšku podlahy 725 mm. Zapojili sa výrobcovia Büssing, Klöckner-Humboldt-Deutz (Magirus-Deutz), MAN, Daimler-Benz a Ikarus. Mercedes-Benz vyrábal tento autobus po označením O 305 v mestskom a O 307 v prímestskom vyhotovení. V roku 1977 predstavil aj kĺbovú verziu O 305G.
Vývoj druhej generácie štandardného autobusu začal v polovici 70-tych rokov. Dĺžka sa zväčšila na 11 475 mm, výška podlahy znížila na 710 mm (po druhé dvere) a minimálny výkon sa zvýšil zo 141 kW na 176 kW. Sériová výroba začala v roku 1984 u výrobcov MAN SL 202), Daimler-Benz (O 405) a Neoplan (N 416). Prímestská verzia Mercedesu bola označené ako O 407.
Druhá generácia bola ešte v 90-tych rokoch modernizovaná na nízkopodlažné typy Neoplan N 4014 NF, Mercedes-Benz O 405 N a MAN NL 202. Mercedes-Benz O 405 N sa vyrábal v rokoch 1997 až 2001, kedy bol nahradený novým modelom Citaro.
Od roku 1995 patrí Mercedes-Benz spolu s Kässbohrer Setra pod koncern EvoBus GmbH, vlastnený Daimler AG.
Minibusy Mercedes sú postavené na podvozkoch Sprinter (menšie) a Vario. Mercedes-Benz Vario O 814 D, montovaný v SAO Lučenec vyhral v roku 2000 tender podnikov SAD v kategórii malých autobusov. Kvôli zlým skúsenostiam dali v ďalšom tendri v roku 2001 podmienku väčšej šírky autobusu a motoru vzadu. To splnil len český SOR s modelmi C 7,5 a C 9,5.Vario má jednoduchú motorovú brzdu ovládanú páčkou pri volante. Cena bola 2,4 mil. Sk, dotácia v roku 2000 vo výške 1 mil. Sk. V MHD jazdilo zrejme len v Banskej Bystrici, v ostatných SAD sa Vario z Lučenca využíva na prímestskú a diaľkovú dopravu (podľa výbavy). Prímestská (mestská) verzia má 2 dvere pre cestujúcich a jedny pre vodiča.
Sprinter jazdí v MHD Bratislava na minibusových linkách. Skúsenosti s nižšou životnosťou a spoľahlivosťou minibusov zohľadnil DPB v novom tendri z roku 2017. V podmienkach vyžadoval DPB minibus dĺžky do 8,6 metra určený na ťažkú mestskú prevádzku. To preferuje minibusy založené technike štandardných autobusov.
| Mercedes-Benz | Sprinter 416 CDI | Vario O 814 D | |
|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||
| šírka | |||
| výška | |||
| motor | typ | ||
| objem | |||
| výkon | |||
| krútiaci moment | |||
| prevodovka | typ | ||
| prevody | |||
| počet miest | na sedenie | ||
| na státie | |||
| spolu | |||
Mercedes-Benz O 345 sa vyrába od roku 1996 v Turecku. Určený je na mestskú a prímestskú dopravu. Podľa požiadavky zákazníka v dvoj-, aj v trojdverovom vyhotovení. Od roku 2002 sa predáva pod menom Conecto. Prímestské Conecto premáva v Nitre a v Prešove. V MHD Nitra premávajú sólo, aj kĺbové Conecto (stojí 6 765 770 Sk - 8,1 mil Sk s DPH).
Kým mestské autobusy Conecto C a Conecto G sú určené pre turecký a východoeurópsky trh, prímestské Conecto Ü a hlavne medzimestské vysokopodlažné Conecto H našlo svoje uplatnenie na západných trhoch. Tam zaplnilo medzeru medzi nízkopodlažným Citarom Ü a Integrom vhodným aj na zájazdy. Conecto H tak nahrádza O 407. Conecto M má dĺžku 12,8 m. Na výber je 6-stupňová mechanická a 4-stupňová automatická prevodovka.
| Mercedes-Benz | Conecto C | Conecto G | Conecto H | |
|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||
| šírka | ||||
| výška | ||||
| úroveň podlahy | ||||
| motor | typ | |||
| objem | ||||
| výkon | ||||
| krútiaci moment | ||||
| počet miest | na sedenie | |||
| na státie | ||||
| spolu | ||||
V roku 2007 prišlo na trh nové Conecto - plne nízkopodlažné.
| Mercedes-Benz | Conecto | Conecto G | |
|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||
| šírka | |||
| výška | |||
| úroveň podlahy | |||
| motor | typ | ||
| objem | |||
| výkon | |||
| krútiaci moment | |||
| prevodovka | typ | ||
| prevody | |||
| počet miest | na sedenie | ||
| na státie | |||
| spolu | |||
Citaro je mestský nízkopodlažný autobus. Vyrába sa od roku 1997 keď nahradil O 405N. Facelift prišie na trh v roku 2005 (s modelom low-entry), druhá generácia v roku2011. Citaro L je 15 m dlhý autobus s tromi nápravami. Hnaná je druhá náprava, tretia je riadená. Najdlhší autobus O 530 GL sa predával pod názvom CapaCity. Má štyri nápravy, dve zadné sú rovnako usporiadané ako v Citaro L. CapaCity má osobitý design (tzv. metro dizajn) a najlepšie sa uplatnil na metrobusovej linke v Istanbule.
| Mercedes-Benz | Citaro K | Citaro | Citaro LE | Citaro L | Citaro G | CapaCity (GL) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||||
| šírka | |||||||
| výška | |||||||
| úroveň podlahy | |||||||
| motor | typ | ||||||
| objem | |||||||
| výkon | |||||||
| krútiaci moment | |||||||
| prevodovka | typ | ||||||
| prevody | |||||||
| počet miest | na sedenie | ||||||
| na státie | |||||||
| spolu | |||||||
Prvé Citaro na Slovensku začalo jazdiť v Nitre. Ide o pôvodne predvádzacie vozidlo. Rovnakého pôvodu je Citaro CNG jazdiace v MHD Bratislava. Testovalo sa u nás aj Citaro L, ale ku kúpe nedošlo. V Bratislave sa vo februári 2008 testoval nový autobus Mercedes-Benz CapaCity. Tento autobus neskôr kúpila IKEA na linku č. 96 z Petržalky na letisko. Do konca roku 2010 preto jazdil s reklamou na Avion a IKEA. Na základe skúseností s CapaCity vyhlásil DPB verejnú suťaž na vozidlá tejto triedy. Prihlásil sa len Mercedes s CapaCity a uspel. V priebehu roku 2010 bolo do Bratislavy dodaných 25 nových CapaCity, na ďalších 15 kusov je opcia. Sériové CapaCity sa od prototypu odlišujú zasklením, usporiadaním interiéru a inými detailami.
CapaCity bol v roku 2015 nahradený CapaCity L, čo je 21 metrov dlhý autobus rovnakej konkcepcie (2 články a 4 nápravy). Ponúka sa v 4- a 5-dverovej verzii, ale už len v klasickom dizajne 2. generácie Citaro.
Integro je linkový autobus vhodný na medzimestskú dopravu aj zájazdy. Od Integra je odvodené Intouro. To sa ponúka aj vo verzii E (školský autobus pre Francúzsko a Belgicko).
| Mercedes-Benz | Integro | Integro M | Integro L | Intouro | Intouro M | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||||
| šírka | ||||||
| výška | ||||||
| úroveň podlahy | ||||||
| motor | typ | |||||
| objem | ||||||
| výkon | ||||||
| krútiaci moment | ||||||
| počet miest | na sedenie | |||||
| na státie | ||||||
| spolu | ||||||
Ponuka autokarov začína menším Tourinom, pokračuje Tourismom a najvyšší komfort ponúka Travego. V ňom je k dispozícii aj 8 valcový motor s objemom 16 l a výkonom 350 kW.
| Mercedes-Benz | Tourino | Tourismo | Tourismo M | Tourismo L | Travego | Travego M | Travego L | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||||||
| šírka | |||||||||
| výška | |||||||||
| úroveň podlahy | |||||||||
| motor | typ | ||||||||
| objem | |||||||||
| výkon | |||||||||
| krútiaci moment | |||||||||
| prevodovka | typ | ||||||||
| prevody | |||||||||
| počet miest | ** | ||||||||
| *** | |||||||||
| **** | |||||||||
| ***** | |||||||||