Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
kamim.sk > doprava > technika > Mercedes-Benz
prehľad, Chavdar, Ikarus, Irisbus, Iveco BUS, Karosa, Mercedes-Benz, Robur, Škoda, Solaris, SOR, TAM BUS, TEDOM, Troliga, zdroje a odkazy.

Prehľad a technické údaje o autobusoch Mercedes-Benz

začiatok, Minibusy, O 345 Conecto, O 530 Citaro a CapaCity, Integro a Intouro, Tourino, Tourismo a Travego.

Mercedes-Benz O 305G

Mercedes-Benz O 407
Mercedes-Benz O 405G

Mercedes-Benz O 405 N
Mercedes-Benz je tradičný výrobca autobusov. Prvý motorový autobus (už existovali omnibusy ťahané koňmi, parné busy, aj elektrické trolejbusy) vytvorila spoločnosť Benz & Cie Karla Benza v roku 1895 po úprave modelu Benz Viktoria. Konkurenčná spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft vytvorila prvý poschodový autobus pre Londýn v roku 1898. Obaja títo výrobcovia spojili svoje sily v roku 1926 do spoločnosti Daimler-Benz AG, pričom bola zavedená obchodná značka Mercedes-Benz. Mercedes bola značka vytvorená Emilom Jellinkom v roku 1902 podľa jeho dcéry.

Svoj prvý autobus s novou karosériou a motorom vzadu predstavil Mercedes-Benz v roku 1951. Šlo o model O 6600 H, od roku 1954 označený ako O 320. Od predchodcov sa odlišoval tým, nemal motor umiestnený pred kabínou. V tom čase vyrábané nákladné automobily Mercedes-Benz mali ešte pôvodnú koncepciu s "nosom". Rovesníkom našej Škody 706 RTO bol model O 321, vyrábaný od roku 1954 do 1970. Podvozok bol pevne spojený s karosériou, teda dá považovať za samosnosnú. Samonosnú karosériu mal aj model O 317 (1957 až 1972) určený na mestskú a prímestskú prevádzku.

V 60-tych rokoch vyvinul nemecký zväz výrobcov Verband öffentlicher Verkehrsbetriebe (VÖV) tzv. VÖV-Bus, čiže štandardný linkový autobus. Prvé prototypy boli predstavené v roku 1967. Štandardný autobus mal dĺžku 11 000 mm, dvojkrídlové dvere otvárané do vnútra šírky 1 250 mm a výšku podlahy 725 mm. Zapojili sa výrobcovia Büssing, Klöckner-Humboldt-Deutz (Magirus-Deutz), MAN, Daimler-Benz a Ikarus. Mercedes-Benz vyrábal tento autobus po označením O 305 v mestskom a O 307 v prímestskom vyhotovení. V roku 1977 predstavil aj kĺbovú verziu O 305G.

Vývoj druhej generácie štandardného autobusu začal v polovici 70-tych rokov. Dĺžka sa zväčšila na 11 475 mm, výška podlahy znížila na 710 mm (po druhé dvere) a minimálny výkon sa zvýšil zo 141 kW na 176 kW. Sériová výroba začala v roku 1984 u výrobcov MAN SL 202), Daimler-Benz (O 405) a Neoplan (N 416). Prímestská verzia Mercedesu bola označené ako O 407.

Druhá generácia bola ešte v 90-tych rokoch modernizovaná na nízkopodlažné typy Neoplan N 4014 NF, Mercedes-Benz O 405 N a MAN NL 202. Mercedes-Benz O 405 N sa vyrábal v rokoch 1997 až 2001, kedy bol nahradený novým modelom Citaro.

Od roku 1995 patrí Mercedes-Benz spolu s Kässbohrer Setra pod koncern EvoBus GmbH, vlastnený Daimler AG.

Minibusy

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz O 814 Vario
Minibusy Mercedes sú postavené na podvozkoch Sprinter (menšie) a Vario. Mercedes-Benz Vario O 814 D, montovaný v SAO Lučenec vyhral v roku 2000 tender podnikov SAD v kategórii malých autobusov. Kvôli zlým skúsenostiam dali v ďalšom tendri v roku 2001 podmienku väčšej šírky autobusu a motoru vzadu. To splnil len český SOR s modelmi C 7,5 a C 9,5.

Vario má jednoduchú motorovú brzdu ovládanú páčkou pri volante. Cena bola 2,4 mil. Sk, dotácia v roku 2000 vo výške 1 mil. Sk. V MHD jazdilo zrejme len v Banskej Bystrici, v ostatných SAD sa Vario z Lučenca využíva na prímestskú a diaľkovú dopravu (podľa výbavy). Prímestská (mestská) verzia má 2 dvere pre cestujúcich a jedny pre vodiča.

Sprinter jazdí v MHD Bratislava na minibusových linkách. Skúsenosti s nižšou životnosťou a spoľahlivosťou minibusov zohľadnil DPB v novom tendri z roku 2017. V podmienkach vyžadoval DPB minibus dĺžky do 8,6 metra určený na ťažkú mestskú prevádzku. To preferuje minibusy založené technike štandardných autobusov.

Mercedes-BenzSprinter 416 CDIVario O 814 D
rozmerydĺžka
6 590 mm
7 210 mm
šírka
1 944 mm
2 206 mm
výška
2 610 mm
2 850 mm
motortyp
OM 612 DE 27 LA
OM 904 LA
objem
2 685 cm3
4 249 cm3
výkon
115 kW / 3 800 ot.
100 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
330 Nm / 1 400 - 2 400 ot.
520 Nm / 1 200 - 1 500 ot.
prevodovkatyp
Mercedes-Benz M3
automatická
mechanická
prevody
5+1
5+1
počet miestna sedenie
10
18
na státie
14
22
spolu
24
40

O 345 Conecto

Mercedes-Benz O 345 Conecto
Mercedes-Benz O 345 Conecto G

nízkopodlažný Mercedes-Benz Conecto G
Mercedes-Benz O 345 sa vyrába od roku 1996 v Turecku. Určený je na mestskú a prímestskú dopravu. Podľa požiadavky zákazníka v dvoj-, aj v trojdverovom vyhotovení. Od roku 2002 sa predáva pod menom Conecto. Prímestské Conecto premáva v Nitre a v Prešove. V MHD Nitra premávajú sólo, aj kĺbové Conecto (stojí 6 765 770 Sk - 8,1 mil Sk s DPH).

Kým mestské autobusy Conecto C a Conecto G sú určené pre turecký a východoeurópsky trh, prímestské Conecto Ü a hlavne medzimestské vysokopodlažné Conecto H našlo svoje uplatnenie na západných trhoch. Tam zaplnilo medzeru medzi nízkopodlažným Citarom Ü a Integrom vhodným aj na zájazdy. Conecto H tak nahrádza O 407. Conecto M má dĺžku 12,8 m. Na výber je 6-stupňová mechanická a 4-stupňová automatická prevodovka.

Mercedes-BenzConecto C Conecto GConecto H
rozmerydĺžka
11 858 mm
17 883 mm
11 858 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 994 mm
3 180 mm
úroveň podlahy
625 mm
860 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 457 hLA
objem
11 967 cm3
výkon
185 kW / 2 000 ot.
220 kW / 2 200 ot.
185 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
1 100 Nm / 1 100 ot.
1 250 Nm / 1 100 ot.
1 100 Nm / 1 100 ot.
počet miestna sedenie
35
40
48 - 52
na státie
60
102
0
spolu
95
142
48 - 52

V roku 2007 prišlo na trh nové Conecto - plne nízkopodlažné.

Mercedes-BenzConectoConecto G
rozmerydĺžka
11 950 mm
17 940 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 076 mm
úroveň podlahy
370 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 926 LA
Mercedes-Benz OM 457 LA
objem
7 200 cm3
11 967 cm3
výkon
210 kW / 2 200 ot.
260 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
1 120 Nm / 1 100 ot.
1 600 Nm / 1 100 ot.
prevodovkatyp
ZF HP 502 Ecomat
ZF HP 602 Ecomat
automatická
prevody
6+1
počet miestna sedenie
26
41
na státie
68
107
spolu
94
148

O 530 Citaro a CapaCity

Mercedes-Benz O 530 Citaro

Mercedes-Benz O 530 Citaro G
Mercedes-Benz O 530 Citaro L

Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity
Citaro je mestský nízkopodlažný autobus. Vyrába sa od roku 1997 keď nahradil O 405N. Facelift prišie na trh v roku 2005 (s modelom low-entry), druhá generácia v roku2011. Citaro L je 15 m dlhý autobus s tromi nápravami. Hnaná je druhá náprava, tretia je riadená. Najdlhší autobus O 530 GL sa predával pod názvom CapaCity. Má štyri nápravy, dve zadné sú rovnako usporiadané ako v Citaro L. CapaCity má osobitý design (tzv. metro dizajn) a najlepšie sa uplatnil na metrobusovej linke v Istanbule.

Mercedes-BenzCitaro KCitaroCitaro LE Citaro LCitaro GCapaCity (GL)
rozmerydĺžka
10 503 mm
11 950 mm
12 040 mm
14 995 mm
17 940 mm
19 540 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 076 mm
3 080 mm
úroveň podlahy
370 mm
340 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 906 hLA
Mercedes-Benz OM 457 hLA
objem
6 370 cm3
11 967 cm3
výkon
210 kW / 2 200 ot.
220 kW / 2 200 ot.
260 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
1 120 Nm / 1 100 ot.
1 250 Nm / 1 100 ot.
1 600 Nm / 1 100 ot.
prevodovkatyp
Voith
ZF HP 602 Ecomat
Voith
ZF HP 602 Ecomat
automatická
prevody
4+1
6+1
4+1
6+1
počet miestna sedenie
27
28
31
42
42
37
na státie
60
77
70
96
118
156
spolu
87
105
101
138
160
193

Prvé Citaro na Slovensku začalo jazdiť v Nitre. Ide o pôvodne predvádzacie vozidlo. Rovnakého pôvodu je Citaro CNG jazdiace v MHD Bratislava. Testovalo sa u nás aj Citaro L, ale ku kúpe nedošlo. V Bratislave sa vo februári 2008 testoval nový autobus Mercedes-Benz CapaCity. Tento autobus neskôr kúpila IKEA na linku č. 96 z Petržalky na letisko. Do konca roku 2010 preto jazdil s reklamou na Avion a IKEA. Na základe skúseností s CapaCity vyhlásil DPB verejnú suťaž na vozidlá tejto triedy. Prihlásil sa len Mercedes s CapaCity a uspel. V priebehu roku 2010 bolo do Bratislavy dodaných 25 nových CapaCity, na ďalších 15 kusov je opcia. Sériové CapaCity sa od prototypu odlišujú zasklením, usporiadaním interiéru a inými detailami.

CapaCity bol v roku 2015 nahradený CapaCity L, čo je 21 metrov dlhý autobus rovnakej konkcepcie (2 články a 4 nápravy). Ponúka sa v 4- a 5-dverovej verzii, ale už len v klasickom dizajne 2. generácie Citaro.

Integro a Intouro

Integro je linkový autobus vhodný na medzimestskú dopravu aj zájazdy. Od Integra je odvodené Intouro. To sa ponúka aj vo verzii E (školský autobus pre Francúzsko a Belgicko).

Mercedes-Benz Intouro
Mercedes-BenzIntegroIntegro M Integro L IntouroIntouro M
rozmerydĺžka
12 140 mm
12 980 mm
14 920 mm
12 140 mm
12 980 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 355 mm
úroveň podlahy
860 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 457 hLA
Mercedes-Benz OM 926 LA
objem
11 967 cm3
7 200 cm3
výkon
220 kW / 2 200 ot.
260 kW / 2 000 ot.
210 kW / 2 200 ot.
krútiaci moment
1 250 Nm / 1 100 ot.
1 600 Nm / 1 100 ot.
1 120 Nm / 1 200 - 1 600 ot.
počet miestna sedenie
53
57
69
55
59
na státie
19
9
42
0
spolu
87
105
101
55
59

Tourino, Tourismo a Travego

Ponuka autokarov začína menším Tourinom, pokračuje Tourismom a najvyšší komfort ponúka Travego. V ňom je k dispozícii aj 8 valcový motor s objemom 16 l a výkonom 350 kW.

Mercedes-Benz Tourismo
Mercedes-BenzTourinoTourismo Tourismo MTourismo L TravegoTravego MTravego L
rozmerydĺžka
9 350 mm
12 140 mm
12 960 mm
13 990 mm
12 140 mm
12 960 mm
13 990 mm
šírka
2 400 mm
2 550 mm
výška
3 300 mm
3 620 mm
3 710 mm
úroveň podlahy
1 033 mm
1 330 mm
motortyp
MB OM 926 LA
Mercedes-Benz OM 457 hLA
objem
7 200 cm3
11 967 cm3
výkon
210 kW
260 kW
315 kW / 1 900 ot.
krútiaci moment
1 120 Nm
1 600 Nm
2 100 Nm / 1 100 ot.
prevodovkatyp
MB G 85-6
MB GO 190
Mercedes-Benz GO 210
prevody
6+1
počet miest**
36
-
***
34
49
53
57
49
53
57
****
32
44
48
52
44
48
52
*****
-
40
44
48