Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD

Solaris Bus & Coach S.A., PL

Solaris Urbino 8.9 LE

Solaris Urbino 12 CNG

Solaris Urbino 18 Hybrid
Firma Solaris vznikla v roku 2001, vlastnia ju manželia Solange a Krzysztof Olszewski. Jej predchodcom bola Neoplan Polska Sp. z o.o., ktorá od roku 1994 predávala vozidlá Neoplan. V roku 1996 začali v licencii autobusy vyrábať, neskôr aj modernizovať. Prvé autobusy Solaris sa začali predávať v roku 1999, vtedy firmu opustil vlastník značky Neoplan - nemecká firma Gottlob Auwärter GmbH (vlastnila 30% Neoplan Polska). V roku 2001 sa premenovala na Solaris, od roku 2005 zmenila právnu formu z s.r.o. na a.s.

Urbino

Solaris Urbino 15 vychádza koncepčne z Neoplanu N4020, podobne ostatné Urbina. V súčasnosti sa vyrába už tretia generácia (Urbino III). Podľa požiadaviek zákazníka je možné použiť motory DAF, Cummins, či MAN. Kapacita sa líši podľa vnútorného usporiadania. Dvere sú široké 1 350 mm. Karoséria je z nerezovej ocele.

SolarisAlpinoUrbino 9Urbino 10Urbino 12Urbino 15Urbino 18
rozmerydĺžka
8 600 mm
9 350 mm
9 940 mm
12 000 mm
14 590 mm
18 000 mm
šírka
2 400 mm
2 550 mm
výška
2 850 mm, 3 035 mm s klimatizáciou
úroveň podlahy
320 mm / 340 mm
motortyp
Cummins ISB 6.7, Iveco NEF, MAN D0836
Cummins, DAF, MAN
výkon
162 - 209 kW
162 - 265 kW
počet miestna sedenie
13
21
16-24
28 - 43
36 - 46
34 - 56
spolu
60
79
81 - 92
104
164 - 167
174 - 176

SolarisUrbino 12 CNGUrbino 15 CNGUrbino 18 CNG
rozmerydĺžka
12 000 mm
14 590 mm
18 000 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 430 mm
úroveň podlahy
320 mm / 340 mm
motortyp
Iveco Cursor 8 CNG, MAN E2876
výkon
200 - 228 kW
počet miestna sedenie
28 - 43
36 - 46
34 - 56
spolu
104
164 - 167
174 - 176

Ponuku naftových autobusov dopĺňajú hybridné Urbino 12 a Urbino 18 Hybrid. Využíva technológiu Allison EP 50 a naftový motor Cummins ISB6.7 250H s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 1008 Nm pri 1 200 - 1 600 otáčkach.

Ako prvé sa na Slovensku objavil Solaris Urbino 15 (35 ks) v Košiciach, neskôr pribudli aj Urbino 12 (3 ks) a Urbino 18 (3 ks). Jedno Urbino 12 je v Prešove. 22 kusov Solaris Urbino 15 CNG nakúpil v roku 2006 DP Bratislava. Po tom, čo jeden z autobusov (#1216) zhorel, prešli všetky dôkladnou prehliadkou. Zistilo sa pritom rozdielne zapojenie elektroinštalácie pri vozidlách a iné nedostatky.

LE a Interurbino

V roku 2004 bol predstavený Solaris Urbino 12 LE, čiže low-entry. Autobusy LE majú zníženú podlahu v prednej časti, kým zadná časť zodpovedá autobusu v bežnou výškou podlahy. Táto koncepcia umožňuje znížiť nadobúdacie, aj prevádzkové náklady. Tieto autobusy sú určené na obsluhu prímestských oblastí. V roku 2009 bola premiéra medzimestského autobusu Interurbino.

SolarisAlpino 8,9 LEUrbino 12 LEUrbino 15 LEInterurbino 12Urbino 12 LE CNGUrbino 15 LE CNG
rozmerydĺžka
8 950 mm
12 000 mm
14 590 mm
11 995 mm
12 000 mm
14 590 mm
šírka
2 400 mm
2 550 mm
výška
2 850 mm - 3 035 mm
3 000 mm - 3 200 mm
3 100 - 3 300 mm
3 400 mm
úroveň podlahy
320 mm / ? mm
860 mm
320 mm / ? mm
motortyp
Cummins ISB 6.7
DAF PR183
DAF PR265
Cummins ISB 6.7
Cummins ISLG 320
výkon
180 - 209 kW
188 kW
266 kW
215 kW
234 kW
počet miestna sedenie
27 - 29
31 - 45
57 - 61
47 - 53
31 - 45
57 - 61
spolu
50 - 60
98
118
47 - 53
98
118

Trollino

Od roku 2003 vyrába Solaris trolejbusy. DP Ostrava montoval do karosérie z Urbina elektrickú výzbroj od firmy Cegelec a elektromotory TAM od firmy Pragoimpex. Rovnako spolupracuje so Škodou Electric.

Solaris Trollino 18
SolarisTrollino 12Trollino 15Trollino 18
rozmerydĺžka
12 000 mm
14 590 mm
18 000 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 490 mm
úroveň podlahy
320/340 mm
výzbroj
Škoda BlueDrive, TV Europulse CEGELEC
motortyp
4 ML 3444 K/4
TAM 1050C6
33 ML 3550 K/4
TAM 1050C6
2 x 4 ML 3444 K/4, 2 x TAM 1050C6
33 ML 3550 K/4, TAM 1050C6
výkon
160 kW
175 kW
240 kW
175 kW
2 x 160 kW, 2 x 175 kW
240 kW, 250 kW
počet miestna sedenie
28
40
45
spolu
104
164
171

Tramino

V roku 2006 Solaris spolupracoval firmami Bombardier a Vossloh Kiepe na výrobe električiek Bombardier NGT6/2 do Krakova a Gdansku. V roku 2009 firma Solaris predstavila vlastnú električku Tramino. V pláne je výroba 3- aj 5-článkovej električky, so 100 aj 70% podielom nízkej podlahy. Prvý zákazník na Tramino je mesto Poznaň, kam malo do roku 2012 prísť 45 električiek.

Solaris Tramino
SolarisTramino S100
rozmerydĺžka
31 960 mm
šírka
2 350 mm
výška
3 575 mm
úroveň podlahy
350 mm
podiel NP
100%
výzbroj
motortyp
asynchrónny
výkon
4 x 105 kW
maximálna rýchlosť
70 km/h
počet miestna sedenie
61
na státie
138
spolu
199

Vacanza

Na diaľkovú a zájazdovú dopravu je určený autokar Vacanza.

SolarisVacanza 12Vacanza 13
rozmerydĺžka
12 000 mm
12 900 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 830 mm
3 860 mm
počet miestna sedenie
44/49+1+1
48/53+1+1