Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD

Autobusy v Bulharsku

Chavdar 11 G 5

Chavdar B 13-20

minibus Chavdar LC 51

mestský kĺbový Chavdar 141
Medzi vojnami okrem niekoľkých vyrobených kusov nemalo Bulharsko výrobcu úžitkových automobilov. Aj po druhej svetovej vojne pokrývalo svoje potreby dovozom v rámci RVHP - hlavne z ČSSR a ZSSR. Ešte aj po roku 2000 pri nákladných autách prevládali GAZy a LIAZy. Kvôli nedostatočnej výrobnej kapacite bolo rozhodnuté postupne vybudovať výrobu aj doma v Bulharsku.

Madara Šumen, BG

V Madare sa pôvodne vyrábali traktory. V roku 1967 sa začalo s výrobou nákladných áut GAZ 52 a 53 A. V roku 1970 sa rozbehla aj montáž automobilov LIAZ radu RT a MT. Postupne sa rozširoval počet dielov vyrábaných v Bulharsku. Hlavne predné a zadné nápravy. Pre malý rad Madara 200 na podvozku Avia sa dodávali motory v licencii Perkins. Použitý bol aj v originálnom minibuse Madara 5M. Zo spolupráce s Steyer-Daimler-Puch pri vývoji motorov vyšiel aj minibus Citycar (Sredec 75).

Chavdar Botevgrad, BG

V Botevgrade boli už v rokoch 1925 a 1927 založené dielne na výrobu autobusových karosérií. Po znárodnení v roku 1947 sa tam vyrábali karosérie na podvozkoch GAZ, Csepel, ale najmä Škoda 706 RO, resp. neskôr RTO. V roku 1957 dostala fabrika názov Chavdar podľa partizánskej skupiny.

Až do 60-tych rokov sa karoséria podobala Škode 706 RO. Neskôr sa zmenilo predné čelo a zväčšili okná. Dôležitým krokom bolo prevzatie licencie Kaessbohrer v roku 1968. Výsledkom bola zmena karosérií. Prvým typom bol diaľkový autobus Chavdar 11 M 3. Mestský 11 G 5 (32+50 miest) bol stále na podvozku Škoda 706 RTO. V roku 1976 nasledoval prvý samonosný autobus 11 M 4. Od neho sa odvodil 6,5 m minibus Chavdar 5S s náhonom 4x4, 9 m typ Chavdar 9 M 1 a tiež 12 metrová verzia 11 M 4, cize 12 M. 11 metrové autobusy sú stále rozšírené a jazdia vo väčšine bulharských miest, resp. medzi nimi.

Zlom vo vývoji mestských autobusov nastal v roku 1980. Bol predstavený typ 11 G 6. Podlahová skupina pochádza z Autobuzul Bukurešť, motor je Rába a na želanie automatická prevodovka Praga. V roku 1982 sa tento typ mierne zmenil na B 13-20. Od neho je odvodený kĺbový autobus B 14-20 a trolejbusy (T 13-30, resp. T 14-30).

Aj u nás je veľmi dobre známy minibus Chavdar LC 51 s motorom a na podvozku Avia A 31.

V roku 1983 bola podpísana licenčná zmluva so Steyer-Daimler-Puch na výrobu autobusov v prevedení mestskom, prímestskom a kĺbovom. Výroba prebiehala v 90-tych rokoch. Označené sú Chavdar 131 a Chavdar 141. Majú automatickú prevodovku a motor MAN. Chavdar skončil krachom koncom 90-tych rokov.

Údaje o niektorých autobusoch Chavdar
11 M 311 M 4B 13-20LC 51
motor
Škoda RT
Rába MAN D 2156 HM6
Rába MAN D 2156 U
Avia 712-18.0
- objem
11 780 cm3
10 350 cm3
10 350 cm3
3 600 cm3
- max. výkon
118 kW/1 900 ot.
158 kW/2 200 ot.
141 kW/2 100 ot.
59 kW/3 000 ot.
- krút. moment
700 Nm/1 200 ot.
736 Nm/1 400 ot.
698 Nm/1 300 ot.
205 Nm/1 800 ot.
prevodovka
5 + 1
5 + 1 synch.
4 + 1 synch
5 + 1 synch
dĺžka
10 600 mm
11 270 mm
11 100 mm
6 740 mm
šírka
2 500 mm
2 500 mm
2 500 mm
2 100 mm
výška
3 400 mm
3 140 mm
3 237 mm
2 680 mm
poh. hmotnosť
9 250 kg
10 200 kg
9 300 kg
4 737 kg
celk. hmotnosť
13 700 kg
16 000 kg
15 050 kg
6 362 kg
počet miest
45
50
24 + 73
21
max. rýchlosť
80 km/h
105 km/h
70 km/h
86 km/h