Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
kamim.sk > doprava > technika > Chavdar
prehľad, Chavdar, Ikarus, Irisbus, Iveco BUS, Karosa, Mercedes-Benz, Robur, Škoda, Solaris, SOR, TAM BUS, TEDOM, Troliga, zdroje a odkazy.

Autobusy v Bulharsku

GAZ Madara

LIAZ Madara

Medzi vojnami, okrem niekoľkých vyrobených kusov, nemalo Bulharsko výrobcu úžitkových automobilov. Po druhej svetovej vojne pokrývalo svoje potreby dovozom v rámci RVHP - hlavne z ČSSR a ZSSR. Ešte aj po roku 2000 tak pri nákladných autách prevládali GAZy a LIAZy. Kvôli nedostatočnej výrobnej kapacite týchto výrobcov bolo rozhodnuté postupne vybudovať výrobu aj doma v Bulharsku.

Madara Šumen, BG

V Madare sa pôvodne vyrábali traktory. V roku 1967 sa začalo s výrobou nákladných áut GAZ 52 a 53 A. V roku 1970 sa rozbehla aj montáž automobilov LIAZ radu RT a MT. Postupne sa rozširoval počet dielov vyrábaných v Bulharsku. Hlavne predné a zadné nápravy. Pre malý rad Madara 200 na podvozku Avia sa dodávali motory v licencii Perkins. Použitý bol tiež v originálnom minibuse Madara 5M. Zo spolupráce s Steyer-Daimler-Puch pri vývoji motorov vyšiel minibus Citycar (Sredec 75).

Chavdar Botevgrad, BG

Chavdar 11 G 5 po GO

Chavdar 5 S

Chavdar B 13-20

Chavdar 131

modernizovaný Chavdar 11G5 Kenta
Chavdar 11 M 3

Chavdar 11 M 4

minibus Chavdar LC 51

mestský kĺbový Chavdar 141

trolejbus Tramkar Chavdar
V Botevgrade boli v rokoch 1925 a 1927 založené dielne na výrobu autobusových karosérií. Po znárodnení v roku 1947 sa tam vyrábali karosérie na podvozkoch GAZ, Csepel, ale najmä Škoda 706 RO, resp. neskôr RTO. V roku 1957 dostala fabrika názov Chavdar podľa partizánskej skupiny.

Až do 60-tych rokov sa karoséria podobala Škode 706 RO. Neskôr sa zmenilo predné čelo a zväčšili okná. Dôležitým krokom bolo prevzatie licencie Kaessbohrer v roku 1968. Výsledkom bola zmena karosérií. Prvým typom bol primestský autobus Chavdar 11 M 3. Rovnako ako mestský 11 G 5 (32+50 miest) bol stále na podvozku Škoda 706 RTO. V roku 1976 nasledoval prvý samonosný autobus 11 M 4. Od neho sa odvodil 6,5 m minibus Chavdar 5S s náhonom 4x4, 9 m typ Chavdar 9 M 1 a tiež 12 metrová verzia 11 M 4, cize 12 M. 11 metrové autobusy boli rozšírené aj po roku 2000 a jazdili vo väčšine bulharských miest, resp. medzi nimi. Ich životnosť sa predĺžovala buď generálnymi opravami ako 11 G 5 vo varne, alebo rozsiahlejšou modernizáciou typu 11G5 Kenta. Kenta je pôvodne opravárenská firma, neskôr vyrábala aj autobusy na báze Chavdaru. Po krachu Chavdaru predstavili napr. model Kenta 11M4G.

Zlom vo vývoji mestských autobusov nastal v roku 1980. Bol predstavený typ 11 G 6. Podlahová skupina pochádza z Autobuzul Bukurešť, motor je Rába a na želanie automatická prevodovka Praga. V roku 1982 sa tento typ mierne zmenil na B 13-20. Od neho je odvodený kĺbový autobus B 14-20 a trolejbusy (T 13-30, resp. T 14-30).

Aj u nás je veľmi dobre známy minibus Chavdar LC 51 s motorom a na podvozku Avia A 31.

V roku 1983 bola podpísaná licenčná zmluva so Steyer-Daimler-Puch na výrobu autobusov v prevedení mestskom, prímestskom a kĺbovom. Výroba prebiehala v 90-tych rokoch. Označené sú Chavdar 131 a Chavdar 141. Majú automatickú prevodovku a motor MAN. Na báze typu 131 bol vyrobený aj trolejbus Tramkar Chavdar, jazdil v Sofii pod číslom 2525. Výrobca Chavdar skončil krachom v roku 1999.

Údaje o niektorých autobusoch Chavdar
11 M 311 M 4B 13-20LC 51
motor
Škoda RT
Rába MAN D 2156 HM6
Rába MAN D 2156 U
Avia 712-18.0
- objem
11 780 cm3
10 350 cm3
10 350 cm3
3 600 cm3
- max. výkon
118 kW/1 900 ot.
158 kW/2 200 ot.
141 kW/2 100 ot.
59 kW/3 000 ot.
- krút. moment
700 Nm/1 200 ot.
736 Nm/1 400 ot.
698 Nm/1 300 ot.
205 Nm/1 800 ot.
prevodovka
5 + 1
5 + 1 synch.
4 + 1 synch
5 + 1 synch
dĺžka
10 600 mm
11 270 mm
11 100 mm
6 740 mm
šírka
2 500 mm
2 500 mm
2 500 mm
2 100 mm
výška
3 400 mm
3 140 mm
3 237 mm
2 680 mm
poh. hmotnosť
9 250 kg
10 200 kg
9 300 kg
4 737 kg
celk. hmotnosť
13 700 kg
16 000 kg
15 050 kg
6 362 kg
počet miest
45
50
24 + 73
21
max. rýchlosť
80 km/h
105 km/h
70 km/h
86 km/h