Holding Irisbus bol založený v roku 1999 s 50% podielom Renaultu a Iveca. Keďže 97 % vlastník Karosy bol Renault V.I., stala sa súčasťou združenia Irisbus. V Karose sa očakával prínos v dizajne. Vývoj a výroba vlastných autobusov by mali byť zachované. V rámci holdingu sa mala zameriavať na výrobu autobusov s vysokým štandardom, kým francúzske továrne ako v Annonay na hypertechnologické vozidla triedy Cityclass. Jedná sa o autobusy s hybridným pohonom Civis a trolejbusy s pomocným motorom Cristalis.
Od 1.1.2003 prebralo Iveco celý Irisbus. Značka Renault mohla byť používaná ešte 4 roky (do roku 2007). V roku 2003 Irisbus predstavil nové vlastné vozidlá Evadys a Midys. Do roku 2006 pokračovala výmena typových radov a reorganizácia rozdelenia výroby medzi závody. Najväčším výrobným závodom je bývalá Karosa, ktorá sa od 1.1.2007 premenovala na Iveco Česká republika. Na tejto stránke sú popísané prímestské a diaľkové autobusy pod značkou Irisbus, na samostatnej stránke sú uvedené mestské nízkopodlažné autobusy Irisbus Citelis.
Od mája 2013 sa Irisbus premenoval na Iveco Bus. S novým menom prichádzajú aj nové motory Euro VI. Nový mestský autobus Euro VI mal premiéru na 60. svetovom kongrese a výstave UITP o mobilite a mestskej doprave v Ženeve koncom mája 2013. Pre odlíšenie sú nové autobusy popísané na samostatnej stránke Iveco Bus.
Daily je tradičný minibus. Vyrába sa v mestskej verzii (v zadnej časti je NP plošina), diaľkovej a turistickej. Minibusy na podvozku Iveco Daily ponúkajú viacerí menší výrobcovia, v rôznych modifikáciách karosérie.
Iveco | Daily City | Daily Way | |||
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
motor | typ | ||||
objem | |||||
výkon | |||||
krútiaci moment | |||||
počet miest | na sedenie | ||||
na státie | |||||
spolu |
Proway je midibus vyrábaný v spolupráci s tureckým výrobcom Oyotol. Diaľková verzia ma názov Proxys.
Irisbus | Proway | Proxys | |||
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
motor | typ | ||||
objem | |||||
výkon | |||||
krútiaci moment | |||||
počet miest | na sedenie | ||||
na státie | |||||
spolu |
O niečo väčšie sú midibusy Midway a Midys. Vyrábaný bol v maďarskom závode Irisbusu (Ikarus F15) na podvozku Iveco Midirider.
Irisbus | Midway | Midys | |
---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||
šírka | |||
výška | |||
motor | typ | ||
objem | |||
výkon | |||
krútiaci moment | |||
počet miest | na sedenie | ||
na státie | |||
spolu |
Midway absolvoval predvádzacie jazdy po slovenských SAD, pár kusov skončilo začiatkom roka 2006 aj v Banskej Bystrici.
Na Autotecu 2006 v Brne bol predstavený linkový autobus Crossway. Je určený na prímestskú a medzimestskú dopravu. Neskôr prišiel na trh aj low-entry Crossway LE. Je určený na prímestskú dopravu. V priestore dverí má nízku podlahu, v zadnej časti je podlaha vyvýšená ako v bežnom Crosswayi. V niektorých mestách sa využíva 3-dverový Crossway LE na MHD, je lacnejší ako 100 % nízkopodlažný Citelis.
Irisbus | Crossway 10.6M | Crossway 12M | Crossway 12.8M | Crossway LE 12M | Crossway LE 12.8M | |
---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||||
šírka | ||||||
výška | ||||||
úroveň podlahy | ||||||
motor | typ | |||||
objem | ||||||
výkon | ||||||
krútiaci moment | ||||||
počet miest | na sedenie | |||||
na státie | ||||||
spolu |
Renault Ares je nástupcom Renaultu Tracer. Pod značkou Renault sa vyrábal v rokoch 1999 - 2001, neskôr Irisbus. Karosa začala vo februári 2002 vyrábať 15 metrový Ares. Ares je určený na dopravu na stredné a dlhšie vzdialenosti. Po úprave je možné Ares 15M využiť aj na prímestskú dopravu, kde nahrádza staršie kĺbové autobusy. Vzadu má 2 nápravy, prvá je hnacia a druhá je riadená. Ares sa prestal vyrábať spolu s Karosami radu 950 od 30.9.2006. Bol nahradený Arwayom.
Irisbus | Ares 10.6M | Ares 12M, 12.8M | Ares 15M | |
---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||
šírka | ||||
výška | ||||
podlaha | ||||
motor | typ | |||
objem | ||||
výkon | ||||
krút. moment | ||||
prevodovka | typ | |||
prevody | ||||
hmotnosť | pohotovostná | |||
celková | ||||
kapacita | na sedenie | |||
na státie | ||||
spolu |
Dopravca SAD Banská Bystrica kúpil jeden Ares 15M a 6 Aresov 12M, vrátane prevedenia LUX.
Na dlhšie trate ako Crossway je určený linkový autokar Arway. Premiéru mal v septembri 2005. Bol to prvý autobus Irisbus spĺňajúci normu Euro 4.
Irisbus | Arway 10.6M | Arway 12M | Arway 12.8M | Arway 15M | |
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
motor | typ | ||||
objem | |||||
výkon | |||||
krútiaci moment | |||||
počet miest | na sedenie |
Evadys je autokar určený na zájazdovú a medzinárodnú dopravu. S výškou podlahy 1 380 mm ponúka veľký batožinový priestor. Vo výbave nájdeme aj WC. Vo verzii HD má vyššiu úroveň výbavy.
Irisbus | Evadys H 12M | Evadys H 12.8M | Evadys HD 12M | Evadys HD 12.8M | |
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
motor | typ | ||||
objem | |||||
výkon | |||||
krútiaci moment | |||||
počet miest | na sedenie |
Renault Iliade je autokar vyrábaný v rokoch 1997 - 2006. Nadväzuje na Renault FR1. Prehľad modelov Renault Iliade:
výbava | štandard 10,6 m | štandard 12 m | vyvýšená podlaha 12 m |
---|---|---|---|
základná | TEC | TE | TEX |
stredná | RTC | RT | RTX |
vyššia | GTC | GT | GTX |
U nás poznáme hlavne Iliade RTX.
Renault | Iliade RTX | Iliade GTX | |
---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||
šírka | |||
výška | |||
podlaha | |||
motor | typ | ||
objem | |||
výkon | |||
krút. moment | |||
prevodovka | typ | ||
prevody | |||
kapacita | spolu |
BBDS vlastnila 5 ks Iliade RTX z rokov 2003 - 2006.
Najvyšší rad autokarov predstavujú Domino a Magelys.
Irisbus | Domino HD | Domino HDH | Magelys HD 12M | Magelys HD 12.8M | ||
---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||||
šírka | ||||||
výška | ||||||
motor | typ | |||||
objem | ||||||
výkon | ||||||
krútiaci moment | ||||||
počet miest | na sedenie |