Technické údaje o autobusoch Karosa
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
 kamim.sk > doprava > technika > Karosa > prehľad
prehľad, Sodomka, Škoda 706 RO, Karosa B 40, Tatra 500 HB, Škoda 706 RTO, rad Š 11, rad 700, rad 900, rad 950, Citybus, Citelis, Karosa CNG, DOD v Karose 21.9.2002.

História autobusov Karosa od Sodomku po Citelis

Prechodca Karosy - Sodomkova továreň - 1895 až 1948

Už v roku 1895 založil Josef SODOMKA firmu První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky. Spočiatku sa venoval kočom a úžitkovým vozom, ale po 1. sv. vojne rozšíril program na výrobu a upravu automobilových karosérií. Tým sa venoval hlavne syn zakladateľa Josef Sodomka mladší a k roku 1930 postupne prevzal firmu ...

Škoda 706 RO - 1947 až 1957

Prototyp luxusného autokaru na podvozku Škoda 706 RO postavili v Karose (vtedy ešte Sodomka) v roku 1947. Pre 40 cestujúcich ponúkal vysoký komfort - nastaviteľné sedadlá, občerstvenie a WC! Tento typ potom s menším luxusom slúžil na diaľkovych linkách. V roku 1948 bola začatá výroba linkových a mestských verzií na podvozku Avia, neskor LIAZ ...

Avia, Karosa, technické údaje, autobusový príves B40.

 

Škoda 706 RTO - 1956 až 1974*

Autobus Škoda 706 RTO predstavili v roku 1956, má podvozok LIAZ (Liberecké automobilové závody) a nový motor radu Škoda 706 RT. Na začiatku existovali 2 návrhy karosérie. Jeden od Karosy (čo sa zrealizoval) a jeden od Liazu. Návrh LIAZu vychádzal z nákladneho auta LIAZ 706 RT, od návrhu Karosy sa líšil predným čelom, blatníkmi a pod.

začiatok, technické údaje, ostatní výrobcovia, prototypy, autobusový príves Jelcz PO-1E.

 

Tatra 500 HB - od roku 1954

V spolupráci s Tatrou sa od roku 1950 pripravoval autobus s kapacitou 60 miest určený do náročných podmienok. Výsledkom bol prototyp trojnápravového autobusu Tatra 500 HB. Sériová výroba sa začala v roku 1954.

Tento stredný trojnápravový horský autobus má zvukovo izolovanú oceľovú samonosnú karosériu. Nosná časť je z oceľových profilov, oplechovanie z oceľového plechu. Batožinový priestor je medzi nápravami aby sa odstránili vtedy bežné záhradky na streche ...

 

Karosa Š 11 - 1965 až 1981

Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1965 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Karoséria sa skladá zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy ...

začiatok, technické údaje: ŠM 11, ŠL 11, ŠD 11, príves LP 30, ŠM 16,5.

 

rad Karosa 700 - 1982 až 1996 (1999*)

Po skúsenostiach s radom Karosa Š 11 sa pristúpilo k vývoju nového autobusu radu 700. Prototypy prešli potrebnými skúškami, ako aj skúšobnou prevádzkou v DP, resp. ČSAD a na skúšobnom okruhu v ZSSR. Náklady na vývoj dosiahli 62 009 000 Kčs.

Autobusy Karosa radu 700 sa vyrábali od roku 1982 do roku 1997, keď sa skončila jeho výroba pre domáci trh.

Výroba radu 700 pokračovala aj po roku 1997 pre menej náročné trhy. Obchodné označenie tohto radu bolo Karosa 800. Celkom bolo do roku 1999 vyrobených až 37 166 autobusov radu 700 (800).

vývoj radu 700, technické údaje, Karosa B 731, Karosa B 732, Karosa C 734, Karosa LC 735, Karosa LC 736, Karosa C 744, Karosa B 741, prehľad typov, motor, prevodovka, náprava, rad 800.

 

rad Karosa 900 - 1996 až 2001 (2003*)

S príchodom Renaultu do Karosy na konci roku 1993 sa výrobný program zmodernizoval. Pribudli motory Renault a začalo sa s vývojom radu 900, čo malo vyjadriť rozdiel oproti radu 700. Kvôli zástavbe retardéru sa začali vyrábať autobusy s predĺženým oblým zadným čelom (z pripravovaného radu 900). Od roku 1995 sa postupne zavádzali motory Euro 2. Životnosť autobusov bola predĺžená zo 6 na 10 rokov. V apríli 1995 bolo zmenené logo Karosy za novšie. V máji 1995 v Paríži predstavili prvý autobus radu 900, v Brne bol predstavený o mesiac neskôr.

začiatok, technické údaje, Karosa B 931 a B 932, Karosa C 934 a C 935, Karosa B 941, Karosa C 943, Karosa LC 936, Karosa LC 957 HD 12, prehľad typov.

 

rad Karosa 950 - 2001 až 2006

V polovici roku 2001 prišli na trh medzimestské a diaľkové autobusy nového radu 950 - Karosa C 954, C 955 a LC 956. Sú vybavené motormi IVECO Cursor 8, ktoré vyhovujú norme Euro 3. Ľahší motor umožnil predĺženie karosérie na 12 metrov. Jej konštrukcia vyhovuje všetkým normám, vrátane bezpečnosti pri prevrátení. V roku 2002 rad doplnili mestské autobusy Karosa B 951-2 a B 961, spolu s linkovým Axerom a novým Récreom na báze Karosy C 955.

začiatok, technické údaje, Karosa B 951 a B 952, Karosa C 954 a C 955, Karosa B 961, Karosa C 956 Axer, Karosa LC 956, prehľad typov.

 

Karosa Citybus - 1996 až 2005

Karosa CityBus je nízkopodlažný autobus montovaný v Karose od roku 1996. Zodpovedá Renaultu Agora, ktorý pochádza z Renaultu R312. V Karose sa na dovezený mobilný podvozok montovala karoséria a všetko vybavenie. V ankete časopisu Trucker získal CityBus v roku 1999 titul autobus sezóny. Jeden CityBus sa testoval v slovenských dopravných podnikoch už v roku 1996.

 

Irisbus Citelis - 2005 až 2013

Dňa 15.4.2005 bol predstavený nástupca Citybusu - Irisbus Citelis. Oproti Citybusu bol mierne zmenený interiér, hlavný rozdiel je v prednej a zadnej maske. Do výroby sa dostal v polovici roku 2005. Postupne na karosériu Citelis prešla aj výroba trolejbusov Škoda 24Tr a 25Tr. Novinkou v roku 2009 je kratší Citelis 10.5M.

 

plynové Karosy

Prestavba autobusov na plynový pohon nie je nová. Počas druhej svetovej vojny na území Československa premávali plynové autobusy, vrátane pohonu na stlačený zemný plyn (CNG). Vo veľkom začali prestavby autobusov opäť v 90-tych rokoch. Hlavným dôvodom bola snaha ušetriť (cena CNG je nižšia ako nafty), nezanedbateľný je ekologický prínos. Pri prestavbe autobusov Karosa ...