Obrazová reportáž zo dňa otvorených dverí v Karose Vysoké Mýto 2002
21. septembra 2002 pripravila Karosa hlavne pre svojich zamestnancov deň otvorených dverí aby mohli svojím rodinám
ukázať kde pracujú. Neváhal som a Vysoké Mýto som navštívil. Všetko som poctivo nafotil.
Vysoké Mýto
Vysoké Mýto sa nachádza vo Východných Čechách, okres Litomyšl, 100 km od Brna smerom na Hradec Králové (cesta E442, I/35).
Cestovné z Brna stojí od 68 do 86 Kč autobusom, priamy vlak nejde.
Mesto založil okolo roku 1262 Přemysl Otakar II, v roku 1265 už stálo opevnenie. Centrom mesta je štvorcové Námestie
Přemysla Otakara II. V posledných rokoch ho zrekonštruovali a práve v keď som tam bol prebiehali na námestí Dni mesta
s ukážkou remesiel. Uprostred námestia stojí morový stĺp. Do centra sa z troch strán vstupuje cez brány
z 13. storočia. Na východnej strane je Pražská brána, na západnej strane Chocenská z ktorej ostala len jedna veža
- Karaska, v juhovýchodom rohu je Litomyšlská. Smerom na autobusovú stanicu sa nachádza kostol sv. Vavrinca, založený
tiež v 13. storočí. Mapu a ďalšie informácie nájdeš na stránke mesta
www.vysokemyto.cz,
odkiaľ sú tieto obrázky:
rytina
námestie
kostol sv. Vavrinca
a tu sú moje fotky:
Pražská brána
Chocenská
Litomyšlská
námestie
brána kostola
kostol odzadu
areál Karosy
18.9.2002 slávnostne otvorili modernizovaný výrobný závod. Rozsiahla modernizácia začala v roku 1999. Dôvodom bola
malá variabilnosť. Mohol sa vyrábať len jeden typ s malými modifikáciami, s dĺžkou do 11,5 m, zložený zo 6 dielov.
V roku 2001 sa dokončila lakovňa s kataforézou, v auguste 2002 montážna linka. Kapacita závodu sa zvýšila zo 6 na 8 vozidiel
za smenu, pričom naraz sa môžu montovať rôzne typy. Počas rekonštrukcie bežala výroba naplno, na uspokojenie dopytu
sa zavádzala viacsmenná prevádzka. V čase návštevy sa vyrábali Aresy, Axery a Récreá do Francúzska. V októbri
mali nasledovať 954, 951 a 952 (prišli aj do BB), neskôr 961 (už sú v BB aj v Prešove).
Cesta autobusu je nasledovná.
Po PNT nasleduje "přírez" a dierovanie profilov. V laserovom pracovisku sa automaticky narežú jednotlivé diely a
plechy. Uzavreté profily sa chemicky pripravia na zváranie. V zvarovni sa zostaví skelet a oplechuje. Práškovou metódou
sa nanesie farba na diely, ktoré sú vystavené zvýšenej námahe.
V lakovni skelet prejde chemickou povrchovou úpravou pred ponorením kataforetickej vane. Nasleduje vypálenie
kataforetickej farby na 240 stupňov a ochladenie. Pred samotným lakovaním sa sklet obrúsi, vytmelí a vyhladí.
Podkladová farba sa nanesie automaticky, vzor sa môže naniesť ručným lakovaním. Z lakovne sa na stojane skelet presunie
do montáže. Tam sa nainštaluje všetko vnútorné vybavenie. Poslednou stanicou je hala dokončovania. Citybusy idú
priamo do nej. V tejto hale sa oživia motory a elektronika, autobusy očistia a môžu expedovať zákazníkovi.
Pri výstupnej kontrole sa sleduje kvalita naneseného laku, či kontroluje tesnosť karosérie.
celý postup vidno na fotkách:
Sídlo firmy
vrátnica
časť rámu
dokážem to vyrobyt ...
prvá hala
čelo Aresu
lavica na výrobu strechy
bočnica
skelet
vnútro skeletu
po kataforéze
po lakovaní
lakovňa
ochladzovanie
vane kataforézy
nárazníky
po lakovaní
Récreo
otvor chladiča
ventilátor chladiča
stredné dvere Récrea
Récreo
opäť bez čela
položená podlaha
zadná časť
náprava Meritor
C954
pripravené sedadlá
interiér Récrea
Renault Récreo
predná náprava
kabína vodiča
zadná náprava
hriadeľ a retardér Thelma
motor Iveco
poistkova skriňa
Chýbajú mi fotky z dokončovacej haly kde pripravovali Citybusy pre Prahu. Na voľnej ploche blízko
hlavnej cesty vystavovali skoro kompletnú výrobnú radu Karosy, tam bolo tiež občerstvenie a program.
Pred jedálňou predávali suveníry. Keďže mi došiel film, pridávam čelo Aresu z autosalóna v Nitre.