Už v roku 1895 založil Josef SODOMKA firmu První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky.
Spočiatku sa venoval kočom a úžitkovým vozom, ale po 1. sv. vojne rozšíril program na výrobu a upravu automobilových
karosérií. Tým sa venoval hlavne syn zakladateľa Josef Sodomka mladší a k roku 1930 postupne prevzal firmu.
Žal úspechy pri karosárskych štúdiách aj výrobe vlastných karosérií. V roku 1927 boli zhotovené rôzne
nákladné karosérie, v nasledujúcom roku prišla na svet aj prvá autobusová karoséria na podvozku Škoda 125.
Kostra bola zhotovená z dreva, ktoré sa oplechovalo. Prvý autobus mal kapacitu 14 sediacich cestujúcich, druhý 16-miestny smeroval
do Zvolena. Ďalšie sa vyrábali na podvozkoch PRAGA, ŠKODA, TATRA a WALTER.
Okrem autobusov vyrábal rôzne nákladné a úžitkové vozidlá. Záujem o autobusy vzrástol na konci 30-tych rokov.
Prvé mestské autobusy na podvozkoch PRAGA NDO boli vyrobené v roku 1939,
v ďalšom roku sa začala výroba 14 kusovej série trolejbusov pre Bratislavu
v spolupráci s firmami MAN a SIEMENS
ktoré slúžili až do roku 1961. Celokovová karoséria mala dĺžku 9 180 mm a kapacitu 70 osôb.
Za vojny sa tiež vyrábali autobusy na podvozkoch Praga RN, Škoda 256 a Škoda 606, po nej sa
prešlo na podvozky Škoda 706 RO.
Celkovo sa do roku 1948 vyrobilo 906 autobusov (v roku 1928 ich bolo 7, v roku 1934 len 5, v roku 1942 už 86, v roku 1948 dokonca 199).
Po znárodnení v roku 1948 firma zmenila meno na KAROSA, továrna na karoserie a vozy, národní podnik, se sídlem ve Vysokém Mýte,
neskôr jednoducho na Karosa n.p. Vysoké Mýto. Do tohto podniku sa spojilo viacero firiem. Jednou z nich bola firma Karosa, ktorú v roku 1921 založil v Prahe karosár Oldřich Uhlík a jeho dvaja spoločníci Viktorín a Žemlička. v roku 1927 sa Oldřich Uhlík osamostatnil a vo svojej dobe bol rovnako významný ako Sodomka.