V polovici roku 2001 prišli na trh medzimestské a diaľkové autobusy nového radu 950 - Karosa C 954, C 955 a LC 956. Sú vybavené motormi IVECO Cursor 8, ktoré vyhovujú norme Euro 3. Ľahší motor umožnil predĺženie karosérie na 12 metrov. Jej konštrukcia vyhovuje všetkým normám, vrátane bezpečnosti pri prevrátení. V roku 2002 rad doplnili mestské autobusy Karosa B 951-2 a B 961, spolu s linkovým Axerom a novým Récreom na báze Karosy C 955.
Moderný motor Iveco Cursor F2B objemu 7,8 l má priame vstrekovanie nafty, turbodúchadlo s meniteľným prierezom, 4-ventilovú techniku a plné riadenie elektronikou. Motor je ľahší o 200 kg, má nižšiu spotrebu nafty a servisný interval predĺžený z 15 000 na 80 000 km (pre diaľkovú dopravu). Elektronika spolupracuje s ABS, ASR a retardérom, všetko v základnej výbave.
Kvôli motoru sa zmenili prevodovky - Praga 5PS 120 (štandardne v B 952 a C 954), resp. ZF 6 S1600 (C 955 a LC 956).
Zadná hnacia náprava Detva bola nahradená nápravou Meritor, predná náprava LIAZ (Škoda) ostala,
takisto stredná náprava Detva pri B 961. Chladič bol presunutý dozadu k medzichladiču.
Karoséria má okrem zosiľnenej konštrukcie aj predĺženú životnosť. Po takmer 40-tich rokoch Karosa opustila panelovú konštrukciu. Skompletovaný skelet prechádza kataforetickým kúpelom a lakovňou. Do hotového skeletu sa montujú ostatné diely. Spoločným znakom radu 950 je ploché zadné čelo (použité už pri Karose C 955E, či LC 936). Odlišné je v hornej časti, strecha je zaoblená, pri rade 930 bola rovnejšia. Nápis Karosa sa presunul na pravú stranu zadného čela, vľavo je značka IRISBUS. Pod nápisom Karosa je vetrací otvor. Mriežka chladiča na pravej strane je predĺžená ako pri kĺbových 941/943, na ľavej strane je mriežka klasickej veľkosti. Motor je umiestnený naležato za zadnou nápravou. Typové označenie je pri predných dverách, resp. pod vodičovym oknom. Horné obrysové svetlá sa z rohov karosérie presunuli dopredu, resp. dozadu a majú rovnaký tvar ako žlté obrysové svetlá na bokoch karosérie. Na prednom čele sa trochu zmenila maska, zmizol chladič (ostal pri mestských verziách).
Životnosť autobusov Karosa 950 sa udáva 12-15 rokov, na karosériu je 5 rokov záruka proti prehrdzaveniu. Životnosť kovových častí by mala byť minimálne 16 rokov.
Od augusta 2003 nabehla výroba modernizovaného radu Karosa 950E. Všetky modely majú lepené okná, hoci v prechodnom období sa objavili lepená okná na mestských autobusov 950 a naopak staré okná na autobusoch radu 950E (hlavne pri mestských autobusoch). Mierne sa zmenila predná maska mestských autobusov, na zadnom čele zas pribudol vetrací otvor aj na ľavej strane. Od roku 2004 sa prestala dodávať prevodovka Praga, nahradila ju výhradne prevodovka ZF. Automatická prevodovka Voith sa štandardne dodáva 4-stupňová, zmenili sa tiež štandardné sedadlá. Tuhá predná náprava LIAZ/Škoda bola nahradená nápravou RI 75 a zadné bubnové brzby boli nahradené kotúčovými (neplatí pre mestské autobusy).
Z autobusov radu 900 (950) sa vyrobilo viac ako 13 071 kusov (údaj k septembru 2005), koniec výroby nastal v roku 2006 kedy boli zavedené motory vyhovujúce norme Euro 4.
Do B 951 sa montuje automatická prevodovka Voith D851.3 (D851.3E pri B 951E), na želanie 4-stupňová ZF 4 HP 502 C, alebo Voith D854.3 (B 951E, maximálna rýchlosť 80 km/h).
Cena Karosy B 952 je skoro 6 mil. Sk.
Od leta 2003 majú linkové Karosy lepené sklá. Typy Karosa C 954 a C 955 sa zlúčili a konkrétna výbava (kapacita, maximálna rýchlosť, ...) a označene sa dáva podľa požiadaviek zákaznika.
Pre podniky SAD na Slovensku bolo v roku 2001 zakúpených 46 kusov Karosa C 954, na základe víťazstva v tendri v kategórii autobusov s kapacitou do 80 miest. C 954.1360 stal 4,9 mil. Sk s DPH (zároveň bolo kúpených 48 kusov C 934.1351E s cenou len 4,426 mil. Sk), pri dotácii 1,420 mil. Sk. Koncom roka 2002 prišla ďalšia väčšia dodávka (tender na 29 kusov).
Kvôli skončeniu výroby motoru Renault Euro II sa na rok 2004 pripravovala sibírska verzia C 954 s motorom Iveco.
Nové Récreo vychádza z C 955, ale má prednú masku z LC 956, lepené sklá, špeciálny interiér pre školakov ako v staršom Récreu. Na maske má znak Irisbus - delfína.
Karosa 950 | B 951 | B 952 | C 954 | C 955 | C 956 Axer | LC 956 | B 961 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||||||
šírka | ||||||||
výška | ||||||||
šírka dverí | ||||||||
výška podlahy | ||||||||
vzdialenosť sedadiel | ||||||||
svetlá výška | ||||||||
priemer otáčania | ||||||||
rázvor náprav | ||||||||
rozchod kolies | ||||||||
previs | ||||||||
motor | typ | |||||||
objem | ||||||||
maximálny výkon | ||||||||
krútiaci moment | ||||||||
prevodovka | typ | ZF 6 S1600 (950E) |
||||||
prevody | ||||||||
maximálna rýchlosť | ||||||||
palivová nádrž | ||||||||
hmotnosť | pohotovostná | 10 200 kg (951E) | 10 200 kg |
14 400 kg (961E) | ||||
celková | ||||||||
kapacita | na sedenie | |||||||
na státie | ||||||||
spolu |