S príchodom Renaultu do Karosy na konci roku 1993 sa výrobný program zmodernizoval. Pribudli motory Renault a začalo sa s vývojom radu 900, čo malo vyjadriť rozdiel oproti radu 700. Kvôli zástavbe retardéru sa začali vyrábať autobusy s predĺženým oblým zadným čelom (z pripravovaného radu 900). Od roku 1995 sa postupne zavádzali motory Euro 2. Životnosť autobusov bola predĺžená zo 6 na 10 rokov. V apríli 1995 bolo zmenené logo Karosy za novšie. V máji 1995 v Paríži predstavili prvý autobus radu 900, v Brne bol predstavený o mesiac neskôr.
Ako prvá z radu 900 prišla do výroby koncom roku 1995 Karosa B 931 (pre Prahu). Základný tvar aj koncepcia ostali rovnaké ako v rade 700, okraje karoserie sa však zaoblili. Ani v interiéri nenastali veľké zmeny oproti posledným sériám radu 700. Použitá je protišmyková podlaha a sedadlá s látkovým poťahom. Úplne nový bol motor a podvozok. Motor sa dodával buď LIAZ ML 636E, alebo Renault v dvoch výkonových verziách.
Od roku 1999 sa začala výroba modernizovaného typu 900 E, vyhovujúceho norme Euro 2. Tento typ sa dá rozlíšiť podľa iného systémom zamykania dverí, na bokoch vozidla sú žlté svetielka na miesto okrúhlych odraziek. Štandardne sa dodávali s motorom Renault, alternatívne LIAZ.
Od roku 2000 sa na východné trhy dodával rad 900 s motormi Euro II Renault (ruským vozidlám stačilo splnenie normy Euro I).
Nový autobus stál približne 4,5 mil. Kč, prípadne 4,9 mil. Sk. Pri modernizácii na rad 900 E dostali mestské Karosy v priestore pre kočík tzv. žehliacu dosku kde sa dá oprieť. Zároveň bola podlaha znížená podlahu o 100 mm na 790 mm v prednej časti, vzadu ostalo 890 mm.
Do B 931 sa montuje 3 stupňová automatická prevodovka Voith D863.3 (na želanie ZF 4HP 500), do B 932 sa dáva 5 stupňová mechanická prevodovka Praga 5P 115.
V roku 2001 sa v sibírskej úprave vyrobil mestský autobus Karosa B 932 s rovným zadným čelom z radu 700 a "traktorovým" komínom na zadnom čele. Jeden kus jazdil v pražskej spoločnosti Hotliner. Karosy B 932 s týmto zadným čelom jazdia aj v bosnianskom meste Banja Luka, či rumunskom Satu Mare.
prehľad prototypov | ||
---|---|---|
prototyp B 19 | 1995 | B 931.1677 |
prototyp B 02 | 1995 | B 931.1675 |
prototyp B 03 | 1995 | B 932.1678 |
prototyp B 04 | 1995 | B 932.1672 |
prototyp BK 1 | 1995 | B 941.1930 |
prototyp BK 2 | 1996 | B 941.1936 (zmena na B 941.1960) |
prototyp LC 01 | 1996 | LC 936.1037 |
prototyp LC | 1996 | LC 936.1038 |
prototyp LC | 1996 | LC 957.1070 HD12 |
prototyp B | 1997 | B 931E.1703 |
prototyp B 09 | 1997 | B 932.1680 (zadné čelo 700) |
prototyp B | 1998 | B 931E.1703 |
prototyp BK 3 | 1998 | B 941E.1956 |
prototyp LC | 1998 | LC 936XE.1038 |
verzia | roky výroby | popis |
---|---|---|
B 931.1677 | motor Renault 152 kW Euro I, prevodovka ZF 4 HP, DP Praha | |
B 931.1675 | motor LIAZ, prevodovka Voith | |
B 931.1679 | motor Renault 186 kW, prevodovka ZF 4 HP | |
B 931.1681 | motor Renault 186 kW, prevodovka Voith | |
B 931.1687 | motor Renault 186 kW, prevodovka ZF 5 HP | |
B 931E.1703 | motor Renault 188 kW, prevodovka Voith | |
B 931E.1707 | DP Brno | |
B 931E.1711 | motor Renault 188 kW, prevodovka ZF 5 HP | |
B 932.1676 | motor LIAZ | |
B 932.1678 | motor LIAZ | |
B 932E.1680 | zadné čelo Karosa 700 | |
B 932E.1688 | motor Renault 188 kW | |
B 932E.1690 | motor Renault 188 kW | |
B 932E.1694 | motor Renault 188 kW |
Hlavne pre Francúzsko je určená školská verzia C 935 - Renault Récreo. Má iné sedadlá, interiér a plnú výbavu elektronických zariadení. Récreo tvorilo základ tržieb fabriky.
V sibírskej úprave maju prímestské Karosy C 934.1351 dvojité zasklenie okien, nezavislé kúrenie a pod.
Modernizovaná Karosa C 935E sa odlišuje plochým zadným čelom podla vzoru 936. Známey typy sú C 935.1034, C 935.1036 a C 935.1039.
V roku 2000 bola základná cena 3,1 mil. Sk.
Modernizovaná Karosa B 941E má zmenený priestor kĺbu - chýbaju zvislé tyče a opierka je riešená trochu inak. Podlaha je znížena z 890 mm na 790 mm, iba od zadnej nápravy má pôvodnú výšku 890 mm. Motor Renault sa ponúkal v silnejšej verzii 217 kW
verzia | roky výroby | popis |
---|---|---|
B 941.1930 | motor LIAZ, prevodovka Voith | |
B 941.1932 | motor LIAZ, prevodovka ZF | |
B 941.1934 | motor Renault 186 kW, prevodovka ZF | |
B 941.1936 | motor Renault 186 kW, prevodovka Voith | |
B 941E.1962 | motor LIAZ, prevodovka Voith | |
B 941E.1964 | motor Renault 217 kW, prevodovka Voith | |
B 941E.1966 | motor LIAZ, prevodovka ZF |
Cena B 941 bola približne 6 mil. Kč, resp. 7,5 mil. Sk.
Karosa 900 | B 931 | B 932 | C 934 | C 935 | LC 936 | B 941 | C 943 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||||||
šírka | ||||||||
výška | ||||||||
svetlá výška | ||||||||
rázvor náprav | ||||||||
rozchod kolies | ||||||||
motor | typ | 6-valcový prepĺňaný naftový motor |
Renault MIHR 062045 C41 |
|||||
objem | ||||||||
maximálny výkon | 186 kW / 2 100 ot. (Renault v 930) 188 kW / 2 100 ot. (Renault v 930E) |
217 kW / 2 100 ot. |
186 kW / 2 100 ot (Renault v B 941) 217 kW / 2 100 ot. (Renault v B 941E) | |||||
krútiaci moment | 980 Nm / 1 200 ot. (Renault v 930) 1 020 Nm/1 210 Nm (Renault v 930E) |
1 210 Nm / 1 200 ot. |
980 Nm / 1 200 ot. (B 941) 1 210 Nm / 1 200 ot. (B 941E) | |||||
prevodovka | typ | |||||||
prevody | ||||||||
maximálna rýchlosť | ||||||||
hmotnosť | pohotovostná | 10 200 kg | 14 450 kg | |||||
celková | ||||||||
kapacita | na sedenie | |||||||
na státie | ||||||||
spolu |