História trolejbusov Škoda siaha do roku 1936. Vtedy sa vyrobil prototyp Škoda 1Tr určený pre trolejbusovú prevádzku v Prahe. Z neho vychádzal 2Tr, vyrobilo sa 5 kusov v rokoch 1938 - 39. Väčšie série 3Tr smerovali v rokoch 1941 - 48 do Plzne. Počas vojny sa pripravovali 4Tr a 5Tr, ale realizácie sa dočkal až trolejbus 6 Tr. Ten sa od prechodcov odlišoval samonosnou karosériou. S miernymi zmenami nasledoval v rokoch 1950 - 55 typ 7Tr. Nasledoval typ 8Tr, pričom výroba bola v roku 1960 presunutá z Plzne do Ostrova nad Ohří.
Asi najpopulárnejší bol typ 9Tr. Do roku 1981 bolo vyrobených viac ako 7 000 kusov. Do tohto vozidla sa montoval hydraulický posilňovač riadenia ("H" v 9TrH) a nehospodárnu odporovú výzbroj nahradila tyristorová ("T" v 9TrHT). V bežnej prevádzke sa dlho zachovali v Bulharsku (Pazardžik) a na Ukrajine (napr. Krym, Rovno).
Škoda | 7 Tr | 8 Tr | 9 Tr a 9 Tr H | 9 Tr HT | |
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
úroveň podlahy | |||||
výzbroj | |||||
motor | typ | ||||
výkon | |||||
počet miest | na sedenie | ||||
na státie | |||||
spolu |
Na úspešný typ 9Tr nadviazala Škoda novým typom 14Tr. Projekty 10Tr, 12Tr, ani 13Tr sa nerealizovali. Hoci prvý prototyp vznikol už v roku 1972, príprava sa obnovila v roku 1980 a nasledovala sériová výroba. Od sólo vozidla 14Tr je odvodený kĺbový 15Tr. Ten má poháňanú strednú a zadnú nápravu, čo je výhodou hlavne v zime. Prvé série (14Tr0 a 14Tr01) mali problém s pevnosťou karosérie, pri 14Tr01 sa podarilo karosériu vystužiť.
Škoda | 14 Tr | 14 TrM | 15 Tr | 15 TrM | |
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
úroveň podlahy | |||||
výzbroj | |||||
motor | typ | 8 AL 2943 rN | |||
výkon | 120 kW (750 V) | 240 kW (750 V) | |||
počet miest | na sedenie | ||||
na státie | |||||
spolu |
Modernizovaná verzia TrM sa od staršej líši čelami s jednodielnym sklom, protišmykovou podlahou, novými sedadlami a štandardom je aj dopytové otváranie dverí.
V minulosti sa v Československu vyskytli dva pokusy o unifikáciu autobusov a trolejbusov. Jedným z nich bol trolejbus T 11 z polovice 60. rokov. Bol takmer totožný s autobusom ŠM 11, poháňal ho jeden motor s výkonom 120 kW. Maximálna rýchlosť bola 65 km/h. Vyrobilo sa 8 kusov, premávali v Plzni (1 kus je zachovaný v Brne) a v Bratislave. Projekt bol zastavený kvôli preferencii autobusovej dopravy a tiež rozdielnosti špecifických dielov.
Ďalší pokus bol 17Tr. Vychádzal z pripravovaného radu 830 autobusov Karosa. Oproti starším typom sa karoseria mala zaobliť, všetky dvere boli široké a podlaha sa znížila na 750 mm. V rokoch 1987 až 1990 sa vyrobili 3 autobusy a 3 trolejbusy. Tretia trolejbusová karoséria (Tr 831.03) bola použitá ako funkčná vzorka využívajúca výzbroj TV10 (projekt ČKD - Trakce a DPP). Aj túto potom kúpil DPO, takže v Ostrave sa dostali do prevádzky oba trolejbusy Škoda 17Tr a spomínaný Tr 831.03 (#3902). Projekt kĺbového (18Tr) a dvojkĺbového trolejbusu (19Tr) sa nikdy nerealizoval.
Trolejbusy Škoda - Sanos S 200 Tr (označené aj ako Škoda - Sanos 01) vznikli spoluprácou podnikov Škoda Ostrov a FAS "11 Oktomvri" Skopje najmä z dôvodu stále sa zvyšujúcej potreby veľkokapacitného trolejbusu a pomalého vývoja kĺbového trolejbusu v Škodovke, ktorá ešte len začínala sériovú výrobu krátkeho trolejbusu Škoda 14 Tr.
Škoda | T 11 | 17 Tr | Sanos S 200Tr | ||
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
úroveň podlahy | |||||
výzbroj | |||||
motor | typ | ||||
výkon | |||||
počet miest | na sedenie | ||||
na státie | |||||
spolu |
Ako prvý bol v roku 1993 vyrobený prototyp kĺbového nízkopodlažného trolejbusu 22TrG (výzbroj AEG). Sólo verzia 21Tr bola vyrobená v roku 1995, rovnako autobus 21Ab.
V roku 2002 DP Bratislava uzavrel rámcovu zmluvu na dodávku nízkopodlažných trolejbusov Škoda, v hodnote 180 mil. Sk. Kvôli problémom výrobcu bol dodaný jediný kus. Bol to prvý a dlho jediný nízkopodlažný trolejbus na Slovensku.
Škoda | 21Tr | 22 Tr | 21TrAC | 21Ab | |
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||
šírka | |||||
výška | |||||
úroveň podlahy | |||||
výzbroj | |||||
motor | typ | ||||
výkon | |||||
počet miest | na sedenie | ||||
na státie | |||||
spolu |
Cena 14 TrM bola 6 mil. Kč (7,8 mil. Sk), 15 TrM 10 až 11 mil. Kč podľa výbavy, 21 Tr okolo 9 mil. Kč, s dieselagregátom 11 mil. Kč. Cena 21TrAC pre Bratislavu bola 15 mil. Sk.
Po skončení výroby trolejbusov v Škode Ostrov ostala v továrni len výroba skeletov 14TrM a 15TrM určených pre modernizáciu starších vozidiel. V súčasnosti ich dodávateľsky vyrába súkromná firma JPR lighting v areáli bývalej Škody Ostrov. Významný odberateľ týchto skeletov je DPB, niektoré z nich boli použité modernizacii bratislavských trolejbusov v dielňach SAD BB (BBDS). 25.9.2003 prvý krát predviedli spoločný produkt Škody Plzeň a Irisbusu - 24Tr, pričom použitá karoséria pochádza Karosy Citybus (Agora). Kúrenie je teplovodné ako v autobuse, s elektrickým prietokovým ohrievačom.
Opäť v Plzni, 15.7.2004 predstavili kĺbovú verziu - 25 Tr. Nasledovali prevádzkové skúšky a homologizácia.
Následne po modernizácii autobusov Citybus na Citelis sa začali dodávať aj trolejbusy s karosériou Citelis (Citelis 1A). Dodané boli napr. do Prešova (7 x 24Tr a 5 x 25Tr) a do Bratislavy (6 x 25Tr s dieselagregatom). Od roku 2007 sa používa karoséria Citelis 1B. Jej výhodou je možnosť zástavby klimatizácie pre cestujúcich a pri 25Tr aj 100% nízkej podlahy (dovtedy bol v zadnej časti 1 schod). V Bratislavských 25 Tr bol použitý pomocný dieselový motor Iveco NEF (Euro 4) s generátorom Kirch 100 kW.
Škoda | 24 Tr | 25 Tr | |
---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||
šírka | |||
výška | |||
úroveň podlahy | |||
výzbroj | |||
motor | typ | ||
výkon | |||
počet miest | na sedenie | ||
na státie | |||
spolu |
Cena 25 Tr pre DP Prešov bola cca 16 mil. Sk, kým autobusová verzia Citelis len 10 mil. Sk za kus.
Kvôli dodávke trolejbusov pre Pardubice rozšírila Škoda svoje portfólio aj o trolejbus s dĺžkou 15 m. Bola použitá karoséria Solaris a trolejbus dostal označenie Škoda 28Tr. V roku 2010 bol do Sofie dodaný 12 metrový trolejbus Škoda 26Tr a do Plzne 18 metrový Škoda 27Tr.
Škoda | 26 Tr | 27 Tr | 28 Tr | |
---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||
šírka | ||||
výška | ||||
úroveň podlahy | ||||
výzbroj | ||||
motor | typ | |||
výkon | ||||
počet miest | na sedenie | |||
na státie | ||||
spolu |
V roku 2010 plánoval DPM Banská Bystrica verejnú súťaž na 19 nízkopodlažných trolejbusov. O zákazku mal záujem SOR. Spojil svoje sily so Škodou Electric a do súťaže ponúkli trolejbus Škoda 30 Tr s karosériou SOR TNB 12. Prvý trolejbus (s číslom 002 na prednom skle) bol vyrobený v Plzni, do ostatných montuje elektrickú výzbroj Škoda samotný DPM BB. Ušetrí tým časť prostriedkov a vytvára si možnosť montovať aj ďalšie trolejbusy Škoda pre slovenský trh. Ešte v tom istom roku sa vyrobil aj prvý kĺbový trolejbus Škoda 31 Tr pre Hradec Králové.30 Tr sa ponúka v 3- aj v 4-dverovom vyhotovaní, 31 Tr má štandardne 5 dverí.
Škoda | 30 Tr | 31 Tr | |
---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||
šírka | |||
výška | |||
úroveň podlahy | |||
výzbroj | |||
motor | typ | ||
výkon | |||
počet miest | na sedenie | ||
na státie | |||
spolu |
Cena 30 Tr pre Banskú Bystricu je 420 000 € bez DPH.
Podľa rámcovej dohody z 1/2011 je cena 30 Tr pre Prešov 376 980,00 € a cena 31 Tr je 506 690,00 €. Reálne bola cena v roku 2011 iba 499 995 €, v roku 2012 a 2013 bola fakturovaná cena 509 750,00 € bez DPH.
DPB zaplatí za 30 Tr 403 577,50 €, za 30 Tr s APU 498 337,48 € a za 31 Tr 561 825,51 €. Na rozdiel od Prešova sú trolejbusy klimatizované.
Pre zmenu DPMŽ platí (podľa rámcovej zmluvy) cenu 389 369,50 € za 30 Tr a 523 379,30 € za 31 Tr.
Prototyp hybridného autobusu bol predstavený na veltrhu Czechbus 2011 v novembri, testy s cestujúcimi prebiehali v roku 2012 v Plzni. V rámci Európskeho týždňa mobility 2013 predstavila Škoda v Prahe elektrobus.
Elektrobus Škoda PERUN HP (High Power) je určený na prevádzku s rýchlonabíjaním. Má teda batérie s kapacitou 78 kWh Li-Ion a dojazd do 30 km. Škoda PERUN HE (High Energy) má batérie s kapacitou 222 kWh Li-Pol, čo umožňuje dojazd do 150 km. Pri použití rýchlonabíjania je možné dojazd predĺžiť o ďalších 150 km.
Škoda | H12 | PERUN HP | PERUN HE | |
---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||
šírka | ||||
výška | ||||
úroveň podlahy | ||||
výkon motoru | 160 kW | |||
dojazd na batériu | ||||
počet miest | spolu |