SOR sa postupne od výroby maringotiek dostal až k autobusom. Dôvodom zrejme bol aj prechod niektorých zamestnancov z Karosy. Základné označovanie jednotlivých typov má dve časti. Písmeno znamená, rovnako ako pri Karose, určenie (B, C a LC), číslo zodpovedá dľžke v metroch - 7.5, 9.5, 10.5 ... V roku 1995 začala sériová výroba najmenšieho autobusu C 7.5, prototyp vznikol už v roku 1993. V rokoch 1996 - 97 sa vyrobilo aj niekoľko kusov B 7.5. Na základe úspechu minibusu sa neskôr rozšírila výroba aj dalšie typy. Najmenší SOR sa vyrábal do roku 2001 a dlho nemal nástupcu. Jedným z dôvodov boli originálne riešené nápravy.
C 9.5 Euro 2 má spotrebu asi 18-20 litrov na 100 km, 6 stupňovú mechanickú prevodovku, hmotnosť 12 000 kg a maximálnu rýchlosť 100 km/h. Verzie B a LC sa líšia vnútorným usporiadaním, sprevodovaním a maximálnou rýchlosťou (80, resp. 110 km/h). Všetky majú ABS a ASR.
Mestský B 9.5 má v strede dvojkrídlové dvere a priestor pre kočík, stlačenie zvončeka oznamuje vodičovi neprerušený tón (v Karose to len pípne). Výška podlahy je vpredu 600 mm, vzadu 800 mm. Prakticky všetky B 9.5 na Slovensku jazdia v Bratislave. Novšie série sú vybavené automatickou prevodovkou. V rámci obnovy vozidlového parku podnikov SAD došlo v roku 2001 65 vozov C 7.5 a C 9.5 (celkovo 22 a 45 kusov). Ponuková cena v roku 2000 bola 2,78 mil. Sk za C 9.5, SOR B 9.5 stál 4,1 mil. Sk.
SOR | B 7.5 | C 7.5 | B 9.5 | C 9.5 | B 10.5 | C 10.5 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||||
šírka | |||||||
výška | |||||||
motor | typ | ||||||
objem | |||||||
výkon | |||||||
krút. moment | |||||||
počet miest | na sedenie | ||||||
na státie | |||||||
spolu |
Na autosalóne Nitra v roku 2002 bol predstavený Ekobus 9.5 poháňaný plynom. Išlo o spoluprácu s partnerom, ktorý dodal motor a potrebné zariadenia, preto bola obchodná značka odlišná. Naftové autobusy Euro 3 dostali 6-litrovy motor Iveco Tector 176 kW / 2700 ot. (IVECO F4 AE 0682C). Je to naftový štvortaktný preplňovaný 6-valec s medzichladením plniaceho vzduchu s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou s krútiacim momentom 810 Nm/1250-2100 ot.
Na autosalón do Nitry 2003 priniesol SOR 2 novinky. Ekobus 10.5 a 12 metrový nízkopodlažný SOR BN 12. Tento prototyp je vybavený automatickou 5-stupňovou prevodovkou Allison. Autobus zaujal netradičným dizajnom, tzv. hrbom pri prechode z prednej nízkopodlažnej časti dozadu. V rámci testovania sa objavil aj v Sarajeve a prezentoval sa na oslavách 55. výročia MHD v Banskej Bystrici. Existuje tiež prímestský model C 12 so 6-stupňovou prevodovkou a plynový Ekobus City Plus s motorom Cummins.
V auguste 2005 oznámila skupina J&T vstup do SORu. Na autosalóne Nitra 2005 predstavili novú vlajkovú loď SOR LH 12 s novým motorom MAN Euro 3, ktorý mal vyhovovať aj norme Euro 4. Predvádzacie vozidlo Euro 3 skončilo u dopravcu Diago na linke Brezno - Bratislava.
Po BN 12 nasledoval model BN 10,5 a nakoniec BN 9,5 (prakticky len skrátením BN 10,5). Od roku 2005 tak SOR vyrába všetky mestské autobusy (aj) v nízkopodlažnej verzii. Vyrabajú sa s naftovým aj CNG motorom, s mechanickou (ZF) aj automatickou prevodovkou.
SOR | BN 9,5 | BN 10,5 | BN 12 | BNG 12 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | 9 600 mm | 10 750 mm | |||
šírka | ||||||
výška | ||||||
úroveň podlahy | ||||||
motor | typ | Cummins CGe 280 | ||||
výkon | ||||||
krút. moment | ||||||
počet miest | na sedenie | |||||
na státie | ||||||
spolu |
Rad CN sa od radu BN odlišuje menším počtom dverí a vyšším počom sedadiel. Nový krátky SOR CN 8,5 bol predstavený v roku 2008 a ukázali ho aj na autosalóne v Nitre 2009. Tento minibus má menší, 4-valcový motor a dosahuje veľmi priaznivú spotrebu. V Nitre 2009 predstavili aj ďalšiu novinku, 3-nápravový SOR CN 13,5.
SOR | CN 8,5 | C 9,5 | CN 9,5 | C 10,5 | CN 10,5 | C 12 | CN 12 | CN 13,5 | CG 12 | CNG 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | 9 630 mm | 10 780 mm | 11 780 mm | 13 390 mm | 11 780 mm | |||||
šírka | |||||||||||
výška | |||||||||||
úroveň podlahy | |||||||||||
motor | typ | Cummins ISBe 4,5l E5 | |||||||||
objem | |||||||||||
výkon | |||||||||||
krút. moment | |||||||||||
počet miest | na sedenie | ||||||||||
na státie | |||||||||||
spolu |
Na Autotecu 2006 v Brne predstavil SOR úplnú novinku - 100% nízkopodlažný SOR NB 12 a prvý kĺbový SOR NB 18. Obe vozidla boli len prototypy, druhý prototyp z roku 2008 dostal vylepšený dizajn a zmenili sa niektoré technické riešenia. Tieto už zodpovedajú sériovej podobe. V roku 2008 SOR predstavil aj prímestský SOR NC 18. Hybridný systém v NBH je od firmy Allison (Allison EP 50). Ten riadi činnosť naftového motora aj elektromotorov.
SOR | NB 12 | NC 12 | NBG 12 | NB 18 | NC 18 | NBH 18 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||||||
šírka | |||||||
výška | |||||||
úroveň podlahy | |||||||
motor | typ | ||||||
výkon | |||||||
krút. moment | |||||||
počet miest | na sedenie | ||||||
na státie | |||||||
spolu |
Prvé NB 12 sa objavili v roku 2008 v MHD Liptovský Mikuláš. 4 dverová karoséria sa pri nástupe prednýmu dverami nejavila ako najvhodnejšia. Aj to bol zrejme jeden z dôvodov, prečo tieto autobusy prenajali od roku 2009 SAD Trnava. Prvé sériové NB 18 jazdia od roku 2009 v Nitre. V praxi sa prejavili niektoré detské choroby, tie sa postupne odstránili aj podľa skúseností s pražskými vozidlami. Praha uzavrela zmluvu na 620 autobusov SOR za 4 mld. Čk. Ide o 465 autobusov SOR NB 12, 235 SOR NB 18 a tiež 20 hybridných autobusov SOR NBH 18. Súčasťou zmluvy je aj opcia na ďalších 100 autobusov. NC 18 jazdí v okolí Pardubíc
DP Bratislava v roku 2010 vysúťažil 100 autobusov SOR NB 18. Rovnako ako v Prahe, aj tu sa prejavil problém s praskaním rámov. Preto boli prvé série poslané k výrobcovi na vystuženie.
Na diaľkovú a zájazdovú dopravu pôvodne SOR ponúkal rad LC, odvodený od bežných prímestských autobusov. Neskôr sa ponuka rozšírila aj o najvyššiu triedu LH. V súčasnosti už LC nie je v ponuke.
SOR | LH 9,5 | LH 10,5 | LH 12 | ||
---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | 9 630 mm | 10 780 mm | ||
šírka | |||||
výška | |||||
motor | typ | ||||
výkon | |||||
krút. moment | |||||
počet miest | na sedenie |
Rad NB bol od začiatku plánovaný na zástavbu všetkých druhov pohonu - naftový autobus, CNG aj trolejbus. Keďže s trolejbusmi nemal SOR žiadne skúsenosti, najprv zabudovali elektrickú výzbroj do autobusu BN 12 (resp. BNG 12). Prvý prototyp SOR TN 12 A mal výzbroj Czetro a motor SKD Trade. Predstavený bol na Autotecu v Brne 2008. Druhý TN 12 C mal výzbroj TV Europulse a trakčný motor TAM (Pragoimpex). Tento premáva v Ostrave, kde boli obidva trolejbusy skompletované.
Na základe získaných skúseností bol postavený trolejbus TNB 12. Karosériu má zhodnú s autobusom NB 12. Elektrická výzbroj je od firmy Cegelec a otestovaná bola na jar 2010 aj vo vozovni DP Banská Bystrica. Tam sa v praxi overila prevádzka pod napätím 750 V a napríklad aj prejazd umývacou linkou (znížené napätie). Do verejnej súťaže na trolejbusy pre Banskú Bystricu sa však SOR neprihlásil samostatne, ale ako dodávateľ karosérie pre Škodu Electric.
Nemenej zaujímavý je elektrobus EBN 10,5. Vychádza opäť z autobusu BN 12, ktorý bol skrátený o zadný previs. Nad zadnou nápravou sa nachádzajú batérie a výzbroj. O tento elektrobus prejavil záujem DP Ostrava a skrášlovací spolok Vysoké Tatry, kde má pomáhať voziť návštevníkov Tatier. Dojazd by mal byť do 180 km.
SOR | EBN 10,5 | TN 12 A | TN 12 C | TNB 12 | TNB 18 | |
---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||||
šírka | ||||||
výška | ||||||
úroveň podlahy | ||||||
výzbroj | ||||||
motor | typ | |||||
výkon | ||||||
počet miest | na sedenie | |||||
na státie | ||||||
spolu |