Technicke udaje o autobusoch SOR
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
 kamim.sk > doprava > technika > SOR
 prehľad, Chavdar, Ikarus, Irisbus, Iveco BUS, Karosa, Mercedes-Benz, Robur, Škoda, Solaris, SOR, TAM BUS, TEDOM, Troliga, zdroje a odkazy.

Prehľad a technické údaje o autobusoch a trolejbusoch SOR Libchavy, CZ

začiatok: rad B a C, rad BN, rad CN, rad NB a NC, rad LH, trolejbus a elektrobus.

Začiatky 1993 - 2004, rad B a C

SOR sa postupne od výroby maringotiek dostal až k autobusom. Dôvodom zrejme bol aj prechod niektorých zamestnancov z Karosy. Základné označovanie jednotlivých typov má dve časti. Písmeno znamená, rovnako ako pri Karose, určenie (B, C a LC), číslo zodpovedá dľžke v metroch - 7.5, 9.5, 10.5 ... V roku 1995 začala sériová výroba najmenšieho autobusu C 7.5, prototyp vznikol už v roku 1993. V rokoch 1996 - 97 sa vyrobilo aj niekoľko kusov B 7.5. Na základe úspechu minibusu sa neskôr rozšírila výroba aj dalšie typy. Najmenší SOR sa vyrábal do roku 2001 a dlho nemal nástupcu. Jedným z dôvodov boli originálne riešené nápravy.

SOR C 7,5

SOR B 9,5

SOR C 9,5

SOR C 10,5

Ekobus SOR C 10,5

SOR C 12

C 9.5 Euro 2 má spotrebu asi 18-20 litrov na 100 km, 6 stupňovú mechanickú prevodovku, hmotnosť 12 000 kg a maximálnu rýchlosť 100 km/h. Verzie B a LC sa líšia vnútorným usporiadaním, sprevodovaním a maximálnou rýchlosťou (80, resp. 110 km/h). Všetky majú ABS a ASR.

Mestský B 9.5 má v strede dvojkrídlové dvere a priestor pre kočík, stlačenie zvončeka oznamuje vodičovi neprerušený tón (v Karose to len pípne). Výška podlahy je vpredu 600 mm, vzadu 800 mm. Prakticky všetky B 9.5 na Slovensku jazdia v Bratislave. Novšie série sú vybavené automatickou prevodovkou. V rámci obnovy vozidlového parku podnikov SAD došlo v roku 2001 65 vozov C 7.5 a C 9.5 (celkovo 22 a 45 kusov). Ponuková cena v roku 2000 bola 2,78 mil. Sk za C 9.5, SOR B 9.5 stál 4,1 mil. Sk.

SORB 7.5C 7.5B 9.5C 9.5B 10.5C 10.5
rozmerydĺžka
7 570 mm
9 580 mm
10 730 mm
šírka
2 480 mm
výška
2 950 mm
motortyp
Iveco 8040.45
Iveco 8065.45
objem
3 908 cm3
5 841 cm3
výkon
100 kW / 2 700 ot.
152 kW / 2 700 ot.
krút. moment
420 Nm / 1 400 ot.
660 Nm / 1 400 ot.
počet miestna sedenie
17
26
24
34
30
46
na státie
28
18
55
27
62
30
spolu
45
44
79
61
92
76

Na autosalóne Nitra v roku 2002 bol predstavený Ekobus 9.5 poháňaný plynom. Išlo o spoluprácu s partnerom, ktorý dodal motor a potrebné zariadenia, preto bola obchodná značka odlišná. Naftové autobusy Euro 3 dostali 6-litrovy motor Iveco Tector 176 kW / 2700 ot. (IVECO F4 AE 0682C). Je to naftový štvortaktný preplňovaný 6-valec s medzichladením plniaceho vzduchu s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou s krútiacim momentom 810 Nm/1250-2100 ot.

Na autosalón do Nitry 2003 priniesol SOR 2 novinky. Ekobus 10.5 a 12 metrový nízkopodlažný SOR BN 12. Tento prototyp je vybavený automatickou 5-stupňovou prevodovkou Allison. Autobus zaujal netradičným dizajnom, tzv. hrbom pri prechode z prednej nízkopodlažnej časti dozadu. V rámci testovania sa objavil aj v Sarajeve a prezentoval sa na oslavách 55. výročia MHD v Banskej Bystrici. Existuje tiež prímestský model C 12 so 6-stupňovou prevodovkou a plynový Ekobus City Plus s motorom Cummins.

V auguste 2005 oznámila skupina J&T vstup do SORu. Na autosalóne Nitra 2005 predstavili novú vlajkovú loď SOR LH 12 s novým motorom MAN Euro 3, ktorý mal vyhovovať aj norme Euro 4. Predvádzacie vozidlo Euro 3 skončilo u dopravcu Diago na linke Brezno - Bratislava.

Rad BN

SOR BN 9,5

SOR BN 10,5

SOR BN 12

SOR BNG 12

Po BN 12 nasledoval model BN 10,5 a nakoniec BN 9,5 (prakticky len skrátením BN 10,5). Od roku 2005 tak SOR vyrába všetky mestské autobusy (aj) v nízkopodlažnej verzii. Vyrabajú sa s naftovým aj CNG motorom, s mechanickou (ZF) aj automatickou prevodovkou.

SORBN 9,5BN 10,5BN 12BNG 12
rozmerydĺžka 9 600 mm10 750 mm
11 790 mm
šírka
2 525 mm
výška
2 950 mm
3 000 mm
úroveň podlahy
340/800 mm
motortyp
Iveco Tector 6
Cummins CGe 280
výkon
185 kW / 2 500 ot.
194 kW / 2 500 ot.
209 kW
krút. moment
850 Nm / 1 950 ot.
1 100 Nm / 1 400 ot.
1 152 Nm
počet miestna sedenie
25
30
27/30
na státie
56
63
84/76
75/72
spolu
81
93
111/106
102

Rad C a CN

SOR CN 8,5

SOR CN 10,5

SOR CN 12

SOR CN 13,5

Rad CN sa od radu BN odlišuje menším počtom dverí a vyšším počom sedadiel. Nový krátky SOR CN 8,5 bol predstavený v roku 2008 a ukázali ho aj na autosalóne v Nitre 2009. Tento minibus má menší, 4-valcový motor a dosahuje veľmi priaznivú spotrebu. V Nitre 2009 predstavili aj ďalšiu novinku, 3-nápravový SOR CN 13,5.

SORCN 8,5C 9,5CN 9,5C 10,5CN 10,5C 12CN 12CN 13,5CG 12CNG 12
rozmerydĺžka
8 400 mm
9 630 mm
9 600 mm
10 780 mm
10 750 mm
11 780 mm
11 820 mm
13 390 mm11 780 mm
11 820 mm
šírka
2 525 mm
výška
2 950 mm
úroveň podlahy
340/800 mm
motortyp Cummins ISBe 4,5l E5
Iveco Tector 6
Iveco Cursor 8 CNG
objem
4 500 cm3
5 880 cm3
7 790 cm3
výkon
136 kW / 2 500 ot.
185 kW / 2 500 ot.
194 kW / 2 500 ot.
213 kW
krút. moment
700 Nm / 1 500 ot.
850 Nm / 1 950 ot.
1 100 Nm / 1 400 ot.
1 100 Nm
počet miestna sedenie
25
36/34
29
42/40
35
50/48
41
37
50/48
41
na státie
32
26/28
47
30/32
40
32/34
42
78
32/34
42
spolu
57
62
76
72
75
100
83
115
100
83

Rad NB a NC

SOR NB 12

SOR NB 18

SOR NC 18

Na Autotecu 2006 v Brne predstavil SOR úplnú novinku - 100% nízkopodlažný SOR NB 12 a prvý kĺbový SOR NB 18. Obe vozidla boli len prototypy, druhý prototyp z roku 2008 dostal vylepšený dizajn a zmenili sa niektoré technické riešenia. Tieto už zodpovedajú sériovej podobe. V roku 2008 SOR predstavil aj prímestský SOR NC 18. Hybridný systém v NBH je od firmy Allison (Allison EP 50). Ten riadi činnosť naftového motora aj elektromotorov.

SORNB 12NC 12NBG 12NB 18NC 18NBH 18
rozmerydĺžka
12 180 mm
18 750 mm
šírka
2 550 mm
výška
2 900 mm
3 330 mm
2 900 mm
3 300 mm
úroveň podlahy
340 mm
motortyp
Iveco Tector 6
CUMMINS CG 280
Iveco Cursor 8
CUMMINS ISB 6.7 E5 250B
výkon
194 kW / 2 500 ot.
209 kW / 2 400 ot.
243 kW / 2 050 ot.
184 kW / 2 300 ot.
krút. moment
1 100 Nm / 1 400 ot.
1 152 Nm / 1 400 ot.
1 500 Nm / 1 125 - 1600 ot.
1 020 Nm / 1 500 ot.
počet miestna sedenie
26
26
44
59
44
na státie
76
65
117
86
88
spolu
102
91
161
145
132

Prvé NB 12 sa objavili v roku 2008 v MHD Liptovský Mikuláš. 4 dverová karoséria sa pri nástupe prednýmu dverami nejavila ako najvhodnejšia. Aj to bol zrejme jeden z dôvodov, prečo tieto autobusy prenajali od roku 2009 SAD Trnava. Prvé sériové NB 18 jazdia od roku 2009 v Nitre. V praxi sa prejavili niektoré detské choroby, tie sa postupne odstránili aj podľa skúseností s pražskými vozidlami. Praha uzavrela zmluvu na 620 autobusov SOR za 4 mld. Čk. Ide o 465 autobusov SOR NB 12, 235 SOR NB 18 a tiež 20 hybridných autobusov SOR NBH 18. Súčasťou zmluvy je aj opcia na ďalších 100 autobusov. NC 18 jazdí v okolí Pardubíc

DP Bratislava v roku 2010 vysúťažil 100 autobusov SOR NB 18. Rovnako ako v Prahe, aj tu sa prejavil problém s praskaním rámov. Preto boli prvé série poslané k výrobcovi na vystuženie.

Rad LH

Na diaľkovú a zájazdovú dopravu pôvodne SOR ponúkal rad LC, odvodený od bežných prímestských autobusov. Neskôr sa ponuka rozšírila aj o najvyššiu triedu LH. V súčasnosti už LC nie je v ponuke.

SOR LC 12

SORLH 9,5LH 10,5LH 12
rozmerydĺžka 9 630 mm10 780 mm
11 820 mm
šírka
2 525 mm
výška
3 275 mm
3 255 mm
motortyp
Iveco Tector 6
výkon
185 kW / 2 500 ot.
220 kW / 2 500 ot.
krút. moment
850 Nm / 1 950 ot.
1 050 Nm / 1 250 - 1 850 ot.
počet miestna sedenie
37
45
51

Trolejbus a elektrobus

Rad NB bol od začiatku plánovaný na zástavbu všetkých druhov pohonu - naftový autobus, CNG aj trolejbus. Keďže s trolejbusmi nemal SOR žiadne skúsenosti, najprv zabudovali elektrickú výzbroj do autobusu BN 12 (resp. BNG 12). Prvý prototyp SOR TN 12 A mal výzbroj Czetro a motor SKD Trade. Predstavený bol na Autotecu v Brne 2008. Druhý TN 12 C mal výzbroj TV Europulse a trakčný motor TAM (Pragoimpex). Tento premáva v Ostrave, kde boli obidva trolejbusy skompletované.

SOR TN 12A

SOR EBN 10,5

Na základe získaných skúseností bol postavený trolejbus TNB 12. Karosériu má zhodnú s autobusom NB 12. Elektrická výzbroj je od firmy Cegelec a otestovaná bola na jar 2010 aj vo vozovni DP Banská Bystrica. Tam sa v praxi overila prevádzka pod napätím 750 V a napríklad aj prejazd umývacou linkou (znížené napätie). Do verejnej súťaže na trolejbusy pre Banskú Bystricu sa však SOR neprihlásil samostatne, ale ako dodávateľ karosérie pre Škodu Electric.

Nemenej zaujímavý je elektrobus EBN 10,5. Vychádza opäť z autobusu BN 12, ktorý bol skrátený o zadný previs. Nad zadnou nápravou sa nachádzajú batérie a výzbroj. O tento elektrobus prejavil záujem DP Ostrava a skrášlovací spolok Vysoké Tatry, kde má pomáhať voziť návštevníkov Tatier. Dojazd by mal byť do 180 km.

SOREBN 10,5TN 12 ATN 12 CTNB 12TNB 18
rozmerydĺžka
10 370 mm
11 790 mm
12 180 mm
18 750 mm
šírka
2 525 mm
2 550 mm
výška
2 800 mm
?
3 400 mm
úroveň podlahy
360/800 mm
360 mm
výzbroj
Cegelec
Czetro
TV Europulse
Cegelec
motortyp
TAM
SKD Trade
TAM
TAM 1050 C6B
TAM 1056 C6
výkon
120 kW
175 kW
250 kW
počet miestna sedenie
19
27/30
28/32
46
na státie
66
74/72
67/63
115
spolu
85
101/102
95
161