Firma Solaris vznikla v roku 2001, vlastnia ju manželia Solange a Krzysztof Olszewski. Jej predchodcom bola Neoplan Polska Sp. z o.o., ktorá od roku 1994 predávala vozidlá Neoplan. V roku 1996 začali v licencii autobusy vyrábať, neskôr aj modernizovať. Prvé autobusy Solaris sa začali predávať v roku 1999, vtedy firmu opustil vlastník značky Neoplan - nemecká firma Gottlob Auwärter GmbH (vlastnila 30% Neoplan Polska). V roku 2001 sa premenovala na Solaris, od roku 2005 zmenila právnu formu z s.r.o. na a.s. Solaris Urbino 15 vychádza koncepčne z Neoplanu N4020, podobne ostatné Urbina. V súčasnosti sa vyrába už tretia generácia (Urbino III). Podľa požiadaviek zákazníka je možné použiť motory DAF, Cummins, či MAN. Kapacita sa líši podľa vnútorného usporiadania. Dvere sú široké 1 350 mm. Karoséria je z nerezovej ocele.
| Solaris | Alpino | Urbino 9 | Urbino 10 | Urbino 12 | Urbino 15 | Urbino 18 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||||||
| šírka | ||||||||
| výška | ||||||||
| úroveň podlahy | ||||||||
| motor | typ | |||||||
| výkon | ||||||||
| počet miest | na sedenie | |||||||
| spolu | ||||||||
| Solaris | Urbino 12 CNG | Urbino 15 CNG | Urbino 18 CNG | |
|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||
| šírka | ||||
| výška | ||||
| úroveň podlahy | ||||
| motor | typ | |||
| výkon | ||||
| počet miest | na sedenie | |||
| spolu | ||||
Ponuku naftových autobusov dopĺňajú hybridné Urbino 12 a Urbino 18 Hybrid. Využíva technológiu Allison EP 50 a naftový motor Cummins ISB6.7 250H s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 1008 Nm pri 1 200 - 1 600 otáčkach.
Ako prvé sa na Slovensku objavil Solaris Urbino 15 (35 ks) v Košiciach, neskôr pribudli aj Urbino 12 (3 ks) a Urbino 18 (3 ks). Jedno Urbino 12 je v Prešove. 22 kusov Solaris Urbino 15 CNG nakúpil v roku 2006 DP Bratislava. Po tom, čo jeden z autobusov (#1216) zhorel, prešli všetky dôkladnou prehliadkou. Zistilo sa pritom rozdielne zapojenie elektroinštalácie pri vozidlách a iné nedostatky.
V roku 2014 bolo predstavené nové Urbino. Okrem konštrukčných zmien sa od predchádzajich 3 generácií líši výrazným dizajnom.
V roku 2004 bol predstavený Solaris Urbino 12 LE, čiže low-entry. Autobusy LE majú zníženú podlahu v prednej časti, kým zadná časť zodpovedá autobusu v bežnou výškou podlahy. Táto koncepcia umožňuje znížiť nadobúdacie, aj prevádzkové náklady. Tieto autobusy sú určené na obsluhu prímestských oblastí. V roku 2009 bola premiéra medzimestského autobusu Interurbino.
| Solaris | Alpino 8,9 LE | Urbino 12 LE | Urbino 15 LE | Interurbino 12 | Urbino 12 LE CNG | Urbino 15 LE CNG | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||||||
| šírka | |||||||||
| výška | |||||||||
| úroveň podlahy | |||||||||
| motor | typ | ||||||||
| výkon | |||||||||
| počet miest | na sedenie | ||||||||
| spolu | |||||||||
Od roku 2003 vyrába Solaris trolejbusy. Elektrická výzbroj sa do karosérií Solaris montuje napr. v Ekova Electric (pôvodne DP Ostrava, neskôr bola táto činnosť vyčlenená do samostatnej spoločnosti) od firmy Cegelec, v Poľsku, alebo v GANZ-Škoda. Solaris tiež dodáva karosérie pre Škoda Electric.
| Solaris | Trollino 12 | Trollino 15 | Trollino 18 | |
|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||
| šírka | ||||
| výška | ||||
| úroveň podlahy | ||||
| výzbroj | ||||
| motor | typ | TAM 1050C6  | TAM 1050C6  | 33 ML 3550 K/4, TAM 1050C6  | 
| výkon | 175 kW  | 175 kW  | 240 kW, 250 kW  | |
| počet miest | na sedenie | |||
| spolu | ||||
Okrem tradičného dizajnu je možné Trollino 18 získať aj v dizajne MetroStyle. Premávajú napr. v Salzburgu.
V roku 2006 Solaris spolupracoval firmami Bombardier a Vossloh Kiepe na výrobe električiek Bombardier NGT6/2 do Krakova a Gdansku. V roku 2009 firma Solaris predstavila vlastnú električku Tramino. V pláne je výroba 3- aj 5-článkovej električky, so 100 aj 70% podielom nízkej podlahy. Prvý zákazník na Tramino bolo mesto Poznaň, kam prišlo do roku 2012 45 električiek. Ďalšími zákazníkmi boli Jena, Braunschweig a Olsztyn.
| Solaris | Tramino S100 (Poznaň) | Tramino S105 Poznaň | Tramino S109 Jena | Tramino S110 Braunschweig | |
|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||
| šírka | |||||
| výška | |||||
| úroveň podlahy | |||||
| podiel NP | |||||
| počet článkov | |||||
| výzbroj | |||||
| motor | typ | ||||
| výkon | |||||
| maximálna rýchlosť | |||||
| počet miest | na sedenie | ||||
| na státie | |||||
| spolu | |||||