Maďarský automobilový priemysel sa rozvíjal už od 19. storočia, prvý autobus bol vyrobený v roku 1919. Celkom v Maďarsku fungovalo až 24 výrobcov.
História Ikarusu začala v roku 1895. V 20-tych rokoch začal Imre Uhry s výrobou autobusových karosérií na podvozkoch zahraničných výrobcov (Graf und Stift, MAVAG, ...). Vďaka kontraktu s firmou Steyer počas 2. svetovej vojny modernizoval Uhry výrobu. Produkciu autobusov obnovil v roku 1947.
Pre Budapešť vyrábal typ Tr-5. V roku 1948 bola firma znárodnená a 29.1.1949 bol založený Ikarus. Typ Tr-3 bol základom pre samonosný Ikarus 30. Autokar na podvozku MAVAG bol základom pre Ikarus 60.
Ikarus 30 bol predstavený v roku 1951, nasledujúci rok začala sériová výroba a predstavený bol typ Ikarus 60.
Poháňal ho 6-valec Csepel s výkonom 92 kW (licencia Steyer). Na jeho základe sa v rokoch 1952 - 54 vyrobilo 100 trolejbusov s výzbrojou GANZ pre Budapešť.
Predstavený bol aj 80-miestny mestský autobus Ikarus 66 (motor vzadu, 28 miest na sedenie)
a prímestský Ikarus 55. Sériová výroba začala v roku 1955 a trvala 15 rokov.
Z Ikarusu 60 boli odvodené Ikarusy 601 a 602, z Ikarusu 30 typ 31,
neskôr 311 so silnejším motorom. Ikarus sa začal orientovať výhradne na autobusy, výroba nákladných áut bola presunutá do Székesfehérváru a firmy Csepel.
Ikarus 31 | Ikarus 311 | Ikarus 60 | Ikarus 620 | Ikarus 55/66 | Ikarus 556/180 | |
---|---|---|---|---|---|---|
rok | ||||||
karoséria | ||||||
motor | ||||||
- objem | ||||||
- maximálny výkon | ||||||
- krútiaci moment | ||||||
dĺžka | ||||||
šírka | ||||||
výška | ||||||
pohotovostná hmotnosť | ||||||
celková hmotnosť | ||||||
počet miest | 24+16/35 | 20-35 | 24+36 | 20+50 | 32-44/32+58 | 21+70/36+118 |
Dvojica Ikarusov 620 a 630 (nástupcovia radu 60/601/602) mala pomôcť našim ČSAD v čase, keď sa nestíhal pokryť dopyt po autobusoch z miestnych zdrojov. Ikarus 620 je mestský, 630 linkový. Autobus má 2 nápravy, motor vpredu a pohon zadnej nápravy. Cestujucim slúžia dve 4-dielne skladacie, elektropneumaticky ovládané, dvere široke 1 175 mm. Vodič a sprievodca majú vlastné. Motor má maximálne prevázkové otáčky 2 300, trvalý výkon 84,58 kW pri 1700 ot. Tieto vozidlá boli rýchlo vyraďované kvôli hlučnosti, slabému motoru a vysokým nákladom na prevádzku.
Ikarus | 620 | 630 | |
---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | ||
šírka | |||
výška | |||
motor | typ | ||
objem | |||
výkon | |||
krútiaci moment | |||
spotreba na 100 km | |||
maximálna rýchlosť | |||
počet miest | na sedenie | ||
na státie | |||
spolu |
Nástupcom Ikarusu 55 mal byť typ 555. Kvôli kapacitným problémom boli pre Budapešť vyrobené
kĺbové verzie typov 60 a 620. Vyznačovali sa dvomi riadenými nápravami vzadu.
Kĺbový Ikarus 180 predstavili v rokoch 1961/62. Pôvodne mal byť vybavený pripravovaným
motorom JAFI s výkonom 133 kW, ale nakoniec sa zakúpila licencia MAN.
Sólo verzia je označená 556. V roku 1963 sa rozhodlo o presunutí výroby autobusov aj do Székesfehérváru. Montovali sa tam typy 311, 55 a 66, v Budapešti 620/630 a 556/180.
Kvoli exportu na západ sa začalo v rokoch 1966/67 s výrobou nadstavieb na podvozkoch Volvo (Ikarus 657), Saurer (Ikarus 659), neskôr aj Steyr a Scania. To bola príprava na nový typový rad 200.
Začiatkom 70-tych rokov sa začala v modernizovanej fabrike v Budapešti výroba radu 200. Samonosná karoséria bola viac menej unifikovaná pre všetky modifikácie od mestského autobusu po zájazdový autokar. Okrem 255 a 266 (nástupcovia 55 a 66) majú všetky vzduchové pruženie. Výroba starších modelov bola zastavená. V Budapešti sa špecializovali na rad 280, kým v Székesfehérvári sa vyrábali ostatné modely v menších sériach.
typ | určenie | dĺžka | motor | popis | výroba |
---|---|---|---|---|---|
208 | prímestský | 8,5 m | Csepel D 614 | 23 - 37 miest na sedenie | nie |
210 | zájazdový | ako 208 | |||
211 | medzimestský | 8,5 m | IFA 92 kW | založený na IFA W 50 | áno |
212 | zájazdový | 8,5 m | Saviem/MAN | 24-36 miest, malé série na export | |
220 | prímestský | 9,5 m | Csepel D 614 | 22-40 miest | nie |
230 | zájazdový | ako 220 | |||
240 | mestský | 9,5 m | Csepel 614.21 | motor Csepel 118kW/Rába 2156 vzadu 24-33 miest | nie |
242 | ako 240, dĺžka 11 m | ||||
250 | zájazdový | 12 m | Rába 2156 | prvý z radu 200, veľké série, podpodlahový motor | |
250T | konferenčný | 12 m | Cummins | VT 350 (257 kW), klimatizácia | kusová |
250.60 | konferenčný | 12 m | Rába List | D 11 UT (206 kW), luxusný | kusová |
252 | zájazdový | 11 m | ako 250 | ||
254 | zájazdový | 12 m | Rába | podpodlahový motor Rába 2356 (162 kW)/2156MKTL6 (202kW), vyvýšená podlaha, 36-46 miest | kusová |
255 | diaľkový | 11 m | Rába 2156 | motor vzadu, 45-53 miest, 255.71 turistický, 255.72 linkový a 255.73 zateplený | 1973-84 |
256 | zájazdový | 11 m | Rába 2156 | motor vzadu, 38-47 miest | áno |
259 ADA | medzimestský | 10 m | Rába | do sťažených podmienok 259.00 Rába 2156 náhon 2x4, 259.50 motor Rába 2356 vzadu, náhon 4x4 - na export | kusová |
260 | mestský | 11 m | Rába 2156 | 100 miestny, podpodlahový motor | áno |
261 | ako 260, pravostranné riadenie, motor Rába 2356 | ||||
266 | mestský | 11 m | Rába 2156 | motor vzadu, 81-98 miest | 1973-84 |
270 | zájazdový | 12 m | prototyp s vyvýšenou podlahou, 1974 | ||
280 | mestský | 16,5 m | Rába 2156 | 150 miestny, 280.02 mestský, 280.03 prímestský | od 1973 |
280T | trolejbus | ako 280, podľa výzbroje 280 T1 (sovietska), T3 (BBC-Secheron CH), T4 (Kiepe D), T5 (Hitachi JAP), T6 (GANZ H) | |||
281 | ako 280, pravostranné riadenie, Rába 2356 | ||||
282 | ako 280, dĺžka 18 m, Rába 2356 | ||||
284 | mestský | 17,9 m | Cummins | Rába 2156 MKT (174 kW), Cummins L 104 (216 kW) vzadu, automatická prevodovka, 184 miest | od 1984 |
284T | ako 284 s výzbrojou GANZ | ||||
290 | letiskový | 14 m | Rába 2156 | 3-nápravový, podpodlahový motor, 144 miest | kusová |
Chýbajúci kĺbový autobus od Karosy nahradil Ikarus 280. Sólo Ikarus 260 sa k nám nedovážal. Motor je umiestený pod podlahou medzi nápravami, poháňa strednú nápravu. Ikarus 280 sa k nám dodával od roku 1976, posledné veľké dodávky na Slovensko smerovali v rokoch 1990/91. Do roku 1985 sa na diskoch kolies používali Trilexy. Iná ako mechanická prevodovka sa dodávala len na želanie, dôvodom boli licenčné podmienky MANu. V MHD na Slovensku sa používali tieto typy:
Ikarus | 280.08 | 280.10 | 280.12 | 280.87 | 283.01 | |
---|---|---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||||
šírka | ||||||
výška | ||||||
úroveň podlahy | ||||||
prevodovka | typ | Csepel ZF S6 |
||||
prevody | ||||||
počet miest | na sedenie | |||||
na státie | ||||||
spolu |
Ikarusy 283.01 a 280.87 majú dvojkrídlové dvere a ine sedadlá. Zadný diel Ikarusu 283 je predĺžený, na náprave je dvojmontáž a nie je natáčaná. Za celú dobu výroby typu 280 sa použilo viacej motorov Rába (údaje sú poskladané z dostupných zdrojov):
typ | objem | výkon | krútiaci moment | turbo | poznámka |
---|---|---|---|---|---|
Rába-MAN D 2156 HM 6 U | 10 344 cm3 | 141 kW / 2 100 ot. | 696 Nm / 1 300 ot. | nie | prvé série |
Rába-MAN D 2356 HM 6 U | 10 690 cm3 | 162 kW / 2 200 ot. | 765 Nm / 1 600 ot. | nie | do 1987 |
Rába-MAN D 2156 HM 6 UT | 10 344 cm3 | 162 kW / 2 100 ot. | 820 Nm / 1 600 ot. | áno | |
Rába-MAN D 2156 MT 6 UT | 10 344 cm3 | 184 kW / 2 200 ot. | 883 Nm / 1 600 ot. | áno | |
Rába-MAN D 2156 MKT 6 U | 10 344 cm3 | 174 kW / 1 800 ot. | 1 130 Nm / 1 200 ot. | áno | |
RÁBA D 10 UTS-155 | 10 350 cm3 | 155 kW / 2 100 ot. | 912 Nm / 1 600 ot. | áno | Euro 1 |
Prvé prototypy boli vyrobené v roku 1983 (2 z radu 300, 6 radu 400). Nasledujúci rok vyrazil testovací Ikarus 410 NE do ulíc Budapešti na dlhodobý test. Nultá séria radu 400 sa vyrobila v roku 1986.
typ | určenie | dĺžka | predchodca | poznámka |
---|---|---|---|---|
325 | zájazdový | 8,6 m | 211 |   |
365 | zájazdový | 11 m | 256 |   |
385 | zájazdový | 12 m |   | polovičný luxus |
386 | zájazdový | 12 m |   | luxus, vyvýšená podlaha |
415 | mestský | 11,4 m | 260 | označený aj 410NE, 440 |
435 | mestský | 17,9 m | 280 |   |
Zo slovenských dopravných podnikov nakúpili Ikarusy 415 a 435 len Bratislava a Košice. Z nízkopodlažných Ikarusov je zastúpený len 412. Kĺbový 417 sa v Bratislave testoval, ale nekúpil.
Ikarus | 415.30 | 435.18 | 412.08 | |
---|---|---|---|---|
rozmery | dĺžka | |||
šírka | ||||
výška | ||||
úroveň podlahy | ||||
motor | typ | |||
objem | ||||
výkon | ||||
krútiaci moment | ||||
maximálna rýchlosť | ||||
prevodovka | typ | |||
prevody | ||||
počet miest | na sedenie | |||
na státie | ||||
spolu |
typ | C56 | C60 | C63 | C80 | C83 |
---|---|---|---|---|---|
predchodca | |||||
určenie | zájazdový 11 m | mestský 11 m | mestský 12 m | mestský 16,5 m | mestský 18 m |
typ | E14 | E91 | E94 | E95 | E98 | E99 |
---|---|---|---|---|---|---|
určenie | zájazdový | mestský | mestský | prímestský | zájazdový | poschodový zájazdový |
dĺžka |
typ | E127 | E134 | V134 | V187 |
---|---|---|---|---|
určenie | ||||
dĺžka |