Slovenská autobusová doprava
Slovenská autobusová doprava
prehľad doprava, história ČSAD, SAD BB, podniky SAD, dotácie, hospodárske výsledky, zdroje a odkazy, privatizácia podnikov SAD.

SAD Banská Bystrica

Pri vzniku 1.7.1949 mal dopravný závod ČSAD Banská Bystrica 11 autobusov a 51 nákladných automobilov. V nasledujúcom roku pribudlo 30 autobusov Praga RND a Škoda 706 RO.

V roku 1950 bola k závodu pričlenená prevádzkareň Kremnica, v roku 1960 bývalé závody Brezno a Podrezova.
Sídlo ČSAD BB bolo spočiatku v drevenom provizóriu pri zápalkárni, neskor si svojpomocne vybudovali dielne v Radvani (byvala stara pila, dnes su v tych miestach McDonald, Okay na Nam. L. Stura). V roku 1969 sa prestahovali do dnesnych priestorov.

Podnik Slovenska autobusova doprava Banska Bystrica s.p. bol zalozeny zakladatelskou listinou c. 2124/M-93 z 9.12.1993 od 25.1.1994. Zruseny bol rozhodnutim ministra dopravy c. 30/95 z 18.5.1995 od 1.7.1995 rozdelenim na BBDS, SAD Brezno, SAD Cadca, SAD Detva, SAD Ilava, SAD Krupina, SAD Kysucke Nove Mesto, SAD L. Mikulas, SAD Lucenec, SAD Martin, SAD Modry Kamen, SAD Prievidza, SAD Puchov, SAD R. Sobota, SAD Ruzomberok, SAD Turzovka, SAD Zvolen a SAD Ziar nad Hronom.

Podnik Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost s.p. bol zalozeny od 26.6.1995. Mal nasledove zavody:
OZ, zavod osobnej dopravy Banska Bystrica
OZ, zavod mestskej hromadnej dopravy Banska Bystrica
OZ, obchodno-technicky zavod Banska Bystrica
OZ, technicky a zasobovaci zavod Zilina
OZ, zavod stavebnomontaznych prac Banska Bystrica
OZ, zavod vypoctovych a elektronickych sluzieb Banska Bystrica
odstepny zavod, Brezno (od 4.10.1999)

Od 31.12.2001 vznikla Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost a.s. so zavodmi Brezno a MHD. Tie zanikli 18.5.2003.

Vekova struktura vozidiel BBDS k 31.12.1999
rok zaradenia1982 - 851986 - 901991 - 921993 - 9419951996199719981999*spolupriemer
mestske a primestske3814112090247*21311,28
vsetky vozidla38166201100573*25011,19
*stav podla prilohy ku Koncepcii

Vekovy priemer je podla roku zaradenia. Zivotnost starsich autobusov bola 6 - 8 rokov. Viacere presli strednou, resp. generalnou opravou cim sa ich zivotnost predlzila.
V roku 2001 sa nakupilo 8 autobusov, z toho 7 na primestsku, resp. mestsku dopravu. Stav na konci roka bol 261 vozidiel.

Niektore nakupy vozidiel pre zavody v BB
roktyppocethodnotapoznamka
1992Karosa B 741.19083--
1992Karosa LC 735--posledne tohto typu
1995Karosa C 734.1340--dotovane statom
97-8Granus--podpora domacich vyrobcov
2000Mercedes Benz Vario O814122,4 miltender
2001Mercedes Benz Vario O8141-na dialkovu dopravu
2001MAN Lion's coach2366 207 EVVO 19/01
2001Karosa C 934.1351 E14,4 mil Sktender
2001Karosa C 954.136024,9 miltender
2001SOR C9,514,1 miltender
2002SOR C9,51-na medzimestku dopravu
2002MAN Lion's coach111 mil-
2002Karosa C 954.13603(29)5,6 milpredlzneny kontrakt
2002Karosa B 952.17123--
2003Karosa C 956.1074 Axer27 milVVO 87/03
2003Renault Illiade RTX310,2 milVVO 87/03
2003Karosa B 952.171215,6 milVVO 119/03
2003Karosa B 961.197018,4 milVVO 119/03
2004Karosa C 956 Axer16,9 milVVO 25/04
2004VW Passat 1,9 TDI11,1 milVVO 25/04
2004Karosa C 954.1360 E5 VVO 79/04
2004Renault Midlum13,6 milVVO 80/04
2004Karosa B 952.1712 E24,6 milVVO 148/04
2005Irisbus Iliade RTX216 milVVO 234/2005
2006Karosa B 952.1716 E2113,95 milVVO 86/2006
2006Karosa C 954.1360 E9VVO 86/2006
2006Irisbus F15 Midway5VVO 86/2006
2006Iveco Daily S20001VVO 86/2006
2006Irisbus Ares 12M3VVO 86/2006
2006Irisbus Ares 12M lux3VVO 86/2006
2006Irisbus Ares 15M lux1VVO 86/2006
prehlad vozoveho parku

Hospodarske vysledky BBDS za roky 1999 a 2000 v tis Sk
rokVynosyNakladyzisk pocet pracovnikovmiera odpisu IM
1999411 023395 24415 779 89060,2
2000486 431799 133- 312 702 81452,32

V roku 2000 dosiahla strata z hlavnej cinnosti 12,5 mil Sk, celkova strata je zrejme sposobena odpisanim financnej investicie - akcionarskeho podielu v skrachovanej Dopravnej banke.
Pocet cestujucich klesol o 9,6 mil osob, spotreba nafty o 70 000 litrov (0,49 l/100 km), priemerny pocet zamestnancov klesol o 25 na 786, pricom pocet vodicov sa zvysil o 15. Priemerna mzda vzrastla o 8,1% na 12 982 Sk, u vodicov to bolo 13 412 Sk.

Hospodarske vysledky BBDS za rok 2001 v mil Sk
VynosyNakladyzisk Trzby z
dopravy
z tohoosobynovegeneralne opravy
MHDprimestautobusyautobusytrolejbusy
515,1512,62,5330,1127,5111,038,7894

Kvoli privatizacii sa od 1.1.2002 z BBDS stala akciovka so zakladnym imanim 436 mil Sk.

Hospodarske vysledky BBDS za rok 2002
vynosynaklady
hospodarsky vysledok
investicieautobusy
celkomprimestskaMHD
598,7 mil595,2 mil3,5 mil-14,3 mil-0,15 mil80 mil234*
*plus 36 trolejbusov a 25 prenajatych mestskych autobusov

Koniec prevádzkovania dopravy

Prevádzkovanie MHD v Banskej Bystrici ukončila BBDS k 31.12.2005.
K 1.1.2007 prešla časť liniek prímestskej autobusovej dopravy (PAL) v okrese Banská Bystrica na SAD Zvolen.
K 27.11.2008 bola ukončená prevádzka na zvyšných PAL v okresoch Banská Bystrica a Brezno. Celý rok 2008 boli PAL prevádzkovené bez dotácie od BBSK (VÚC BB).
Následne boli ukončené aj diaľkové linky k 31.12.2008 a podľa predaných miesteniek aj medzinárodné linky do 11.1.2009. Po tomto dátume vykonáva len zmluvnú dopravu.

Majetok BBDS a.s. k 1.1.2002

Zavod MHD

Majetok zavodu MHD tvoria okrem 56 autobusov a 34 trolejbusov aj pozemky a budovy sluziace na trolejbusovu dopravu.
V k.u. Kremnicka ma pozemky o rozlohe 38 976 m2
- administrativna budova,
- energoblok,
- umyvaren,
- osetrovna vozidiel,
- sklad srotu.
V k.u. Banska Bystrica pozemky o celkovej vymere 1 768 m2 - 2 meniarne.
V k.u. Tajov je este rekreacna chata s pozemkom 1 050 m2.
Spolu je to 41 794 m2 v uctovnej cene 16 195 325,- Sk.

Zavod Brezno

Zavod vlastni 83 autobusov, nehnutelnosti v Brezne a jednotlivych prevadzkach.
V k.u. Brezno ma pozemky o rozlohe 41 272 m2
- plynova kotolna,
- cerpacia stanica,
- administrativna budova,
- umyvaren,
- denna osetrovna,
- sklad pneumatik,
- sklad suciastok,
- stanica technickej kontroly.
V k.u. Tisovec:
- administrativna budova,
- udrzbarska dielna,
- plechova garaz,
- cerpacia stanica
a pozemky o vymere 10 544 m2, zastavane plochy.
V k.u. Myto pod Dumbierom chata s pozemkom v podielovom vlastnictve o vymere 3 563 m2.
Nevyuzivana prevadzka v Podbrezovej je bez pozemku.
Spolu je to 55 379 m2 v uctovnej cene 7 000 140,- Sk.

K 1.1.2003 boli jednotlive zavody zaclenene do podniku. Viac informacii k privatizacii je tu.

Investor vstupil do podniku v roku 2005, v roku 2006 navysil zakladne imanie nakupom novych autobusov.

K 31.12.2006 skoncili licencie na primestskych a dialkovych linkach BBDS. Dialkove linky boli upravene k 10.12.2006, ina situacia nastala v primestskej doprave. Cast liniek PAL v Banskej Bystrici prevzal SAD Zvolen. Na zvysnych linkach doslo k uprave CP. Po tom co v roku 2006 prisla BBDS o MHD v Banskej Bystrici, je to dalsi uder zo strany SAD Zvolen.

Od 15.2.2007 sa podnik premenoval opat na SAD Banska Bystrica,a.s..

Predstavitelia SAD Banska Bystrica

Do roku 1998 bol riaditelom BBDS Ing. Peter Matuska. Po odvolani sa uchytil v LIAZ s.r.o. Zvolen. Aj to mohol byt jeden z dovodov.
Po nom nastupil Ing. Igor Rutsek a vydrzal do 21.7.2000. Oficialny dovod odvolania boli hospodarske vysledky (strata 300 mil. Sk kvoli odpisu investicie v Dopravnej banke), ale skor to mohlo byt kvoli vysledku tendra na dodavku autobusov (Karosa, Mercedes). Vedenim bol povereny riaditel zavodu MHD Ing. Igor Korniet. Na poste riaditela BBDS je dodnes. Vo vedeni zavodu MHD ho nahradil Ing. Helmut Bauer. Veducim prevadzky MHD bol neskor az do zmeny dopravcu MHD Banska Bystrica bol Ing. Miroslav Snopko.