Stat by mal svojim obcanom garantovat zakladnu dopravnu obsluznost uzemia. Mal by prostrednictvom samospravnych (krajskych) uradov objednavat vykony vo verejnom zaujme. Medzi tieto vykony okrem dopravnej obsluhy patri aj bezplatna preprava a poskytovana zlava urcitym vybranym okruhom osob. Tieto straty by mali byt kompenzovane v plnej vyske. Vzhladom na obmedzenu vysku statneho rozpoctu sa na socialnej politike statu podielaju aj podniky SAD.
Prehlad dotacii statu na pokrytie zliav a obsluhu uzemia podnikom SAD cez Krajske urady podla zakonov o statnom rozpocte. Do roku 1998 nebolo specifikovane rozdelenie. Uviedol som aj celkovy pocet nakupenych autobusov v jednotlivych rokoch podla oficialnych statistik. Od roku 2003 sa dotacie Krajskych uradov zmenili na zavazny limit dotacii samospravnych krajov ako je to u miest pri MHD. Dotacia je poskytovana vopred na zaciatku stvrtroka.
rok | nakup | dotacie SAD | BB kraj | ||
---|---|---|---|---|---|
celkom | z toho MHD | celkom | z toho MHD | ||
1994 | 89 ks | 1.000 mil Sk | x | ||
1995 | 211 ks | 800 mil Sk | x | ||
1996 | 93 ks | 823 mil Sk | x | ||
1997 | 46 ks | 800 mil Sk | x | ||
1998 | 124 ks | 900 mil Sk | 86,285 mil Sk | 145 mil Sk | 14,6 mil Sk |
1999 | 39 ks | 1.000 mil Sk | 115,7 mil Sk | 165 mil Sk | 23,3 mil Sk |
2000 | 184 ks | 1.000 mil Sk | 118,7 mil Sk | 164 mil Sk | 21,3 mil Sk |
2001 | 185 ks | 999 mil Sk | 118,7 mil Sk | 164 mil Sk | 21,3 Sk |
2002 | ? | 1.023 mil Sk | 122,6 mil Sk | 168,33 mil Sk | 22,9 mil Sk |
2003 | ? | 1 079 mil Sk | 141,0 mil Sk | 177,28 mil Sk | 24,6 mil Sk |
2004 | - | 1 179 mil Sk* | - | - | - |
2005 | - | 1 300 mil Sk* | - | - | - |
Pre rok 2004 vycisli podniky SAD stratu z poskytovania vykonov vo verejnom zaujme na 320 mil. Sk. Protestovali a vyhrazali sa obmedzenim spojov. Nakoniec sa riesenie naslo. Okrem planovanej sumy 1,052 mld. Sk na rok 2005 sa podarilo najst dalsich 250 mil. Sk a z rezervy rezortu prace prijde 200 mil. Sk.
Rok 2005 sa zacal provizoriom. Stat prestal regulovat zlavy a vysku cestovneho, cela kompetencia presla na VUC. Dopravcovia uzavreli zmluvy na kratsie obdobie a zachovali ceny roku 2004. Nakoniec sa VUC dohodli na spolocnom postupe. Znizuju sa ziacke zlavy. Dochodcovia nad 70 rokov platia polovicne cestovne. Platia uz aj deti do 6 rokov, ako kompenzaciu ma rodic s dietatom zlavu 50%. Neskor mozu VUC podla svojich moznosti rozsirit zlavy.
Niektore kraje sa rozhodli dalej poskytovat dochodcom nad 70 rokov plnu zlavu (BB, PO, KE), ale plati to tak ako pri ziakoch len na pracovne dni.
Za cely rok 2005 vznikla diera vo vyske 300 mil. Sk. Vysku neuhradenej straty uznavaju tak VUC, ako aj stat. Spor je kto je za nedofinancovanie strat z vykonov
vo verejnom zaujme zodpovedny. Stat po pociatocnych prisluboch odskocil, tak ho VUCky zaluju. Tvrdia ze je prenesena kompetencia statu, takze je zodpovedny aj za tuto stratu.
rok | SAD | IDS | ZSSK | poznamka |
---|---|---|---|---|
2006 | 85 700 | 1 450 | 3 490 | skutocne cerpanie |
2007 | 105 500 | - | 3 489 | rozpocet |
Kraj sa s dopravcom dohodol mimosúdne, Slovak Lines zmodernizuje vozový park Súčasťou dohody medzi BSK a spoločnosťou Slovak Lines, a.s. je aj predĺženie zmluvy pri zabezpečovaní autobusovej dopravy na území kraja. Pôvodne mala platiť od roku 2009 do roku 2017, po novom sa zmluva predĺži do roku 2021. Dopravca sa zároveň zaväzuje obnoviť autobusový park za viac ako 23 mil. € bez DPH. Podľa plánu sa vozový park rozrastie do roku 2016 o 130 nových nízkopodlažných autobusov a 13 súčasne využívaných vozidiel sa zmodernizuje. Bratislavský kraj zaplatí dopravcovi Slovak Lines, a.s. 3,8 mil. € z fondu na optimalizáciu záväzkov. Ide o mimosúdne vysporiadanie medzi župou a dopravcom za vzniknuté nedoplatky za roky 2006 a 2008. Dohodu o urovnaní schválili krajskí poslanci na dnešnom zasadaní zastupiteľstva. Ak budú podmienky dohody splnené, spoločnosť Slovak Lines vezme späť žalobu voči kraju. Župan Pavol Frešo poznamenal, že ide o poslednú starú „ranu“. „Teší ma, že sa to podarilo uzavrieť spôsobom, že drvivá väčšina poslancov hlasovala „za“ napriek tomu, že sa to chystalo skoro dva roky a vliekol sa tam súdny spor, lebo s takouto záťažou nemôžete ísť do budúcnosti,“ povedal župan. Slovak Lines, a.s. sa zaväzuje obnoviť vozový park tak, aby celková výška odpisov za autobusy (staré aj nové) využívané v prímestskej autobusovej doprave na území kraja nepresiahla 3 mil. € ročne. Slovak Lines zabezpečuje autobusovú prímestskú dopravu v kraji, BSK jej za vykonané služby vo verejnom záujme platí úhradu straty. Spor sa týka obdobia za roky 2006 a 2008, kedy kraj celú stratu spoločnosti nezaplatil. Podľa podpredsedu kraja Martina Bertu bol za rok 2006 nedoplatok približne 1,9 mil. €, za rok 2008 cca 1,2 mil. €. Dopravcovi aj napriek výzvam na doplatenie nebola uhradená celá vykazovaná strata, uplatnil si preto svoje právo na súde. Ten vydal 13. augusta 2009 platobný rozkaz, ktorým kraj zaviazal stratu dopravcovi uhradiť vrátane úrokov z omeškania a trov. Kraj podal odpor voči vydanému platobnému rozkazu. V roku 2010 došlo k pokusu o mimosúdne vysporiadanie sporu, no neúspešne. K možnosti mimosúdneho vyrovnania sporu sa BSK opäť vrátil v roku 2012. Koncom roka 2012 dostal kraj súdne rozhodnutie, podľa ktorého mal zaplatiť istinu zhruba 4,5 mil. € a tiež úroky z omeškania a trovy. Celkovo tak mala župa uhradiť 7,6 mil. €. Napokon sa však podarilo dospieť k dohode medzi Bratislavským krajom a dopravcom na mimosúdnom vysporiadaní, ak obe strany dodržia stanovené podmienky. Banskobystricky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 200 500 | SAD BB 40 212, SAD LC 60 532, SAD ZV 93 228, Diago 6 528 |
2006 | 210 000 | SAD BB 45 985, SAD LC 67 978, SAD ZV 93 482, Diago 2 555 plus 45 mil. rok 2005 (9 975, 14 748, 20 277, 0) |
2007 | 210 000 | rozpocet, plus 3 mil. rok 2005 (1 015, 767, 1 218, 0) |
2008 | 260 000 | rozpocet |
V roku 2008 nechal BBSK vypracovať Plán dopravnej obslužnosti BBSK. Na jeho základe bola vyhlásená verejná súťaž na prevádzkovateľa súborov PAL v jednotlivých okresoch kraja. Po vylúčení SAD Banská Bystrica zo súťaže rokoval len s SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktorými bola uzatvorená zmluva o výkonoch vo verejnom záujme. Dôležitou perličkou z podmienok súťaže je maximálny priemerný vek autobusov 20 rokov! Z tohto dôvodu si SAD Zvolen môže dovoliť nakupovať vyradené autobusy od SAD Liptovský Mikuláš (viď podmienku ŽSK) a Eurobus Košice. Následne vykonáva ich opravy v prevádzke Žarnovica.
Je paradoxné, že dopravca SAD Banská Bystrica jazdil celý rok 2008 bez jedinej koruny dotácie s odôvodnením, že to nie je vo verejnom záujme. Dokonca BBSK žiada o vrátenie časti dotácie za rok 2007, ktorá tiež nebola vyplatená v plnej výške.
Zastupiteľstvo Banskobystrického samosprávneho kraja na svojom zasadnutí dňa 28. 10. 2011 schválilo uzatvorenie Notárskej zápisnice o uznaní dlhu medzi dlžníkom – Banskobystrickým
samosprávnym krajom a veriteľom – Slovenskou autobusovou dopravou Zvolen, v celkovej výške 2 798 557 €
z titulu neuhradenia plnej výšky náhrady preukázanej straty podľa zmluvy o výkone vo verejnom záujme č. 1335/2008/ODDDS zo dňa 29. 12. 2008, pozostávajúcej
z neuhradeného dlhu rok 2010 (783 368,- €) a prvý polrok 2011,
rovnako s SAD Lučenec v celkovej výške 1 091 238 € z titulu neuhradenia plnej výšky náhrady preukázanej straty podľa zmluvy
o výkone vo verejnom záujme č. 1336/2008/ODDDS zo dňa 29. 12. 2008, pozostávajúcej z neuhradeného dlhu za rok 2010 (218 647,- €) a prvý polrok 2011.
Rok Plán Schválený Upravený 2012 15 516 959,00 15 116 959,00 18 916 959,00 2013 16 371 203,00 2014 17 000 000,00 2015 17 500 000,00 autobusy Rok Plán Skutočnosť Plnenie Poznámka 2011 52 78 2012 52 0 2013 50 2014 45 2015 40 kilometre 2011 28 940 28 999 2012 28 900 osoby 2011 29 900 28 120 Nesplnené Z dôvodu zvýšenia cestovného a nižšieho počtu cestujúcich 2012 29 900 Kosicky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 181 340 | cerpanie |
2006 | 267 108 | cerpanie |
2007 | 225 000 | rozpocet |
2008 | ? | rozpocet |
Nitriansky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 153 191 | cerpanie |
2006 | 316 655 | z toho 65 mil. rok 2005 |
2007 | 247 739 | rozpocet |
2008 | 253 458 | rozpocet |
Presovsky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 209 053 | cerpanie |
2006 | 261 800 | cerpanie |
2007 | 287 052 | z toho 46 800 rok 2005 |
2008 | ? | rozpocet |
Trenciansky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 170 000 | cerpanie |
2006 | 274 384 | cerpanie |
2007 | 262 530 | upraveny rozpocet |
2008 | 248 900 | rozpocet |
Trnavsky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 151 130 | upraveny rozpocet |
2006 | 152 000 | upraveny rozpocet |
2007 | 160 000 | rozpocet |
2008 | 225 000 | rozpocet |
Zilinsky samospravny kraj
rok | SAD | poznamka |
---|---|---|
2005 | 151 805 | cerpanie |
2006 | 225 705 | cerpanie |
2007 | ? | rozpocet |
2008 | 260 000 | rozpocet, z toho 40 mil. rok 2006 |
ŽSK využil novelu zákona 168/1996 Z.z. o cestnej doprave, ktorej súčasťou bola aj možnosť samosprávneho kraja pri udelení dopravnej licencie žiadateľovi uložiť povinnosť vykonávať dopravu určeným druhom autobusu, ktorý nemôže byť starší ako 16 rokov. Táto podmienka je súčasťou dopravných licencií vydaných v roku 2007 pri prelicencovaní PAL. Podmienka nadobudne platnosť 1.1.2010.
Vyskumny ustav dopravny analyzoval vplyv neuhradenych zavazkov statu za vykony vo verejnom zaujme.
ukazovatel | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
---|---|---|---|---|---|---|
pocet autobusov | 5 313 | 4 994 | 4 957 | 4 923 | 4 900 | 5 000 |
cena autobusu | 1 883,3 tis Sk | 2 142,0 tis Sk | 2 800,0 tis Sk | 2 850,0 tis Sk | 3 180,0 tis Sk | 3 573,0 tis Sk |
odpisy autobusov | 242,6 mil Sk | 224,7 mil Sk | 265,8 mil Sk | 294,1 mil Sk | 294,1 mil Sk* | 294,1 mil Sk |
vlastne naklady | 4 349,2 mil Sk | 4 570,6 mil Sk | 4 902,1 mil Sk | 4 984,9 mil Sk | 5 438,2 mil Sk | 6 077,0 mil Sk |
naklady na 1 km | 14,19 Sk | 15,03 Sk | 16,26 Sk | 16,96 Sk | 18,83 Sk | 21,70 Sk |
trzby | 3 024,8 mil Sk | 3 523,1 mil Sk | 3 771,6 mil Sk | 3 834,7 mil Sk | 4 294,8 mil Sk | 4 810,2 mil Sk |
dotacie | 1 232,3 mil Sk | 823,0 mil Sk | 855,9 mil Sk | 948,7 mil Sk | 999,0 mil Sk | 1 000,0 mil Sk |
vykony: T+D | 4 257,1 mil Sk | 4 346,1 mil Sk | 4 627,5 mil Sk | 4 783,4 mil Sk | 5 254,9 mil Sk | 5 810,2 mil Sk |
vykon na 1 km | 13,89 Sk | 14,29 Sk | 15,35 Sk | 16,27 Sk | 18,20 Sk | 20,75 Sk |
trzby - naklady | -1 324,4 mil Sk | -1 047,5 mil Sk | -1 130,5 mil Sk | -1 150,2 mil Sk | -1 143,3 mil Sk | -1 266,7 mil Sk |
vykony - naklady | -92,1 mil Sk | -224,5 mil Sk | -274,6 mil Sk | -201,5 mil Sk | -183,3 mil Sk | -266,7 mil Sk |
jazdny vykon | 306,4 mil km | 304,1 mil km | 301,5 mil km | 293,9 mil km | 288,7 mil km | 280,0 mil km |
primerany zisk | 1 680,2 mil Sk | 1 854,1 mil Sk | 2 448,6 mil Sk | 2 534,4 mil Sk | 2 771,3 mil Sk | 2 668,1 mil Sk |
preukazatelna strata | 3 004,6 mil Sk | 2 901,6 mil Sk | 3 579,0 mil Sk | 3 684,6 mil Sk | 3 914,6 mil Sk | 3 934,9 mil Sk |
chybajuca dotacia | 1 772,3 mil Sk | 2 078,6 mil Sk | 2 723,2 mil Sk | 2 735,9 mil Sk | 2 954,7 mil Sk | 2 934,9 mil Sk |
cena vykonu na 1 km | 19,68 Sk | 21,12 Sk | 24,38 Sk | 25,58 Sk | 28,34 Sk | 31,23 Sk |
S primeranym ziskom sa pocita ako so zdrojom jednoduchej reprodukcie. Pri cene autobusu sa pouzila cena C734 a C934.
udaje za roky 1999 a 2000, ktore neboli k dispozicii sa vypocitali indexom.
Preukazatelna strata je rozdiel nakladov+primerany zisk a skutocnych trzieb.
Chybajuca dotacia je potom cast preukazatelnej straty nepokrytej dotaciou.
Cena vykonu vychadza z prijmov ktore by pokryli primerany zisk.
Na porovnanie, v roku 2000 boli v primestskej doprave BB kraja naklady 22,7 Sk/km, trzby 15,7 Sk/km a dotacia
predstavovala 5,7 Sk/km. Nepokryta strata predstavovala 1,3 Sk/km. V inych krajoch to bolo podobne, malokde boli
naklady pokryte.
ukazovatel | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
---|---|---|---|---|---|
prepravene osoby v tis | 722 510 | 699 758 | 677 427 | 656 230 | 621 567 |
- primestska doprava | 488 368 | 452 903 | 458 427 | 432 609 | |
- mestska doprava | 227 287 | 239 137 | 214 754 | 202 923 | |
osobokilometre v mil | 11 191 | 11 097 | 9 969 | 8 840 | 7 833 |
- primestska doprava | 6 558 | 6 034 | 6 560 | 5 255 | |
- mestska doprava | 1 043 | 1 064 | 936 | 955 |
Stale klesa pocet cestujucich co suvisi so zdrazovanim cestovneho, obmedzovanim spojov a aj nezamestnanostou. V Cechach je pokles vyraznejsi, vacsi pocet ludi tam preslo na individualnu dopravu.
kategoria | Mercedes (MCW) | Karosa s.r.o. | SOR Zilina | GranuSan Zvolen | SlovBus Nove Mesto | SAO Lucenec |
40 miest | 2,26 mil Sk | - | 2,78 mil Sk | - | - | - |
80 miest | 4,6 mil Sk | 3,1 mil Sk | - | 2,4 mil Sk | 3,4 mil Sk | - |
mesto 90 miest | 4,6 mil Sk | 3,1 mil Sk | - | - | - | 3,35 mil Sk |
Po vyhlaseni vysledkov sa burili slovenski vyrobcovia. Naopak, podniky SAD neboli spokojne s Mercedesov Vario montovanym v SAO Lucenec, preto
pri dalsom tendri podmienky sprisnili.
rok | organizator | dotacia | kategoria | vitaz | autobus | pocet | cena | dotacia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | - | 300 mil | - | - | Karosa C734? | - | - | - |
1998 | stat | 47,5 mil | primest | LIAZ s.r.o. Zvolen | Granus | 32 ks | - | - |
1999 | LIAZ s.r.o. Zvolen | Granus | 33 ks | - | - | |||
1999 | BBDS | clearing | rozne | Karosa | rozne | 95 ks | -- | |
2000 | BBDS | 188 mil | 40 | Motor Car Wiesental | MB Vario O 814 | 90 ks | 2,4 | 0,94 |
  | nad 80 | Karosa s.r.o., BA | Karosa C934E | 70 ks | 3,1 | 1,25 | ||
  | mesto 90 | Karosa s.r.o., BA | Karosa B932E | 4 ks | 3,1 | 1,4 | ||
2001 | SAD Prievidza | 75,2 mil | nad 40 | SOR Zilina | SOR C7,5 | 12 ks | 3,5 | 1 |
  | nad 50 | SOR Zilina | SOR C9,5 | 43 ks | 4,1 | 1 | ||
2001 | BBDS | 124,8 mil | nad 70 | Karosa s.r.o., BA | Karosa C934.1351 E | 48 ks | 4,4 | 1,4 |
  | nad 80 | Karosa s.r.o., BA | Karosa C954.1360 | 46 ks | 4,9 | 1,4 | ||
2002 | BBDS | predlzeny kontrakt | Karosa C954.1360 | 29 ks | 5,6 | - |
Kontrakt z tendra bol predlzeny aj na rok 2002.
vek | 0 - 3 roky | 4 - 6 | 7 - 9 | 10 rokov | 11 rokov | viac ako 11 |
---|---|---|---|---|---|---|
1999 | 362 | 393 | 927 | 822 | 688 | 1795* |
2001 | 592 | 350 | 323 | 193 | 439 | 3266* |
2005 | 800 | 468 | 263 | 3500 |
Z tabulky je jasne, ze pomoc statu bola ucinna. Zvysuje sa pocet vozidiel mladsich vekovych kategorii.
Na druhej strane, po zivotnosti su aj silne rocniky 1989 a 90. Vekovy priemer (11,07 k 31.12.1999) skresluju generalky,
ktore predlzuju zivotnost vozidiel o dalsich 8 rokov. Ak by sa mala kazdy rok obmienat 1/8 autobusov, muselo by sa kupovat rocne
600 autobusov, zivotnost najnovsich autobusov je uz 12 rokov, co znizuje naklady do buducnosti.
Odpisy v roku 1998 tvorili 294,1 mil Sk, v roku 2002 presiahnu 500 mil Sk.
Ak by sa do roku 2005 nakupovali vozidla len za odpisy a z privatizacnych
penazi (v priemere 500 mil Sk rocne), presiahnu odpisy v roku 2005 1 mld Sk a vozovy park
bude mat vekovu strukturu ako je hore uvedene. To za predpokladu, ze cena
vozidiel bude rast o 5% rocne, takze pri nezmenenom hospodareni si SADky
budu moct dovolit len 200 autobusov rocne. Bez podpory z verejnych financii
sa zvysi priemerny vek vozoveho parku a prehlbia sa rozdiely medzi jednotlivymi
podnikmi.
K marcu 2003 disponovali SAD 4399 autobusmi, co je menej ako rok predtym (4955). Naklady na opravy a urdzbu klesli
zo 183,5 na 161,4 mil. Sk.
BUS Karpaty s.r.o. disponovali 42 autobusmi.
V roku 2002 sa dotacie na obnovu vozoveho parku SAD napriek slubom neposkytuju, vacsina ceny SAD pri privatizacii pojde formou nakupu vozidiel.
200 mil Sk na vozidla a 200 na pokrytie zvysenych ziackych zliav sa nenaslo.
Na rok 2003 sa dotacia valorizuje minimalne, na druhej strane sa zvysuju ceny o 15%, studenti a ziaci budu platit
30% miesto 15% cestovneho. Vysledkom by malo byt znizenie nepokrytej straty.
Samospravne kraje sa k svojej ulohe dotovat primestsku autobusovu dopravu postavili rozne.
V decembri 2007 predstavili SIRS a Iveco kontrakt na dodavku 400 autobusov Iveco. Sucastou ceny je aj servis na 8 rokov.
Z pohladu Trencianskeho a Zilinskeho samospravneho kraja to vsak neznamena zvysenie nakladov na dotacie. Napriek novym
klimatizovanym autobusov sa znizia naklady na udrzbu (servis v cene) a doba odpisovania tychto autobusov sa zvysila zo 4 na 8 rokov.