V roku 1950 bola k závodu pričlenená prevádzkareň Kremnica, v roku 1960 bývalé závody
Brezno a Podrezova.
Sídlo ČSAD BB bolo spočiatku v drevenom provizóriu pri zápalkárni, neskor si svojpomocne
vybudovali dielne v Radvani (byvala stara pila, dnes su v tych miestach McDonald, Okay na Nam. L. Stura).
V roku 1969 sa prestahovali do dnesnych priestorov.
Podnik Slovenska autobusova doprava Banska Bystrica s.p. bol zalozeny zakladatelskou listinou c. 2124/M-93 z 9.12.1993 od 25.1.1994. Zruseny bol rozhodnutim ministra dopravy c. 30/95 z 18.5.1995 od 1.7.1995 rozdelenim na BBDS, SAD Brezno, SAD Cadca, SAD Detva, SAD Ilava, SAD Krupina, SAD Kysucke Nove Mesto, SAD L. Mikulas, SAD Lucenec, SAD Martin, SAD Modry Kamen, SAD Prievidza, SAD Puchov, SAD R. Sobota, SAD Ruzomberok, SAD Turzovka, SAD Zvolen a SAD Ziar nad Hronom.
Podnik Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost s.p. bol zalozeny od 26.6.1995. Mal nasledove zavody:
OZ, zavod osobnej dopravy Banska Bystrica
OZ, zavod mestskej hromadnej dopravy Banska Bystrica
OZ, obchodno-technicky zavod Banska Bystrica
OZ, technicky a zasobovaci zavod Zilina
OZ, zavod stavebnomontaznych prac Banska Bystrica
OZ, zavod vypoctovych a elektronickych sluzieb Banska Bystrica
odstepny zavod, Brezno (od 4.10.1999)
Od 31.12.2001 vznikla Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost a.s. so zavodmi Brezno a MHD. Tie zanikli 18.5.2003.
rok zaradenia | 1982 - 85 | 1986 - 90 | 1991 - 92 | 1993 - 94 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999* | spolu | priemer |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mestske a primestske | 38 | 141 | 12 | 0 | 9 | 0 | 2 | 4 | 7* | 213 | 11,28 |
vsetky vozidla | 38 | 166 | 20 | 1 | 10 | 0 | 5 | 7 | 3* | 250 | 11,19 |
Vekovy priemer je podla roku zaradenia. Zivotnost starsich autobusov bola 6 - 8 rokov. Viacere presli strednou, resp. generalnou opravou
cim sa ich zivotnost predlzila.
V roku 2001 sa nakupilo 8 autobusov, z toho 7 na primestsku, resp. mestsku dopravu. Stav na konci roka bol 261 vozidiel.
rok | typ | pocet | hodnota | poznamka |
---|---|---|---|---|
1992 | Karosa B 741.1908 | 3 | - | - |
1992 | Karosa LC 735 | - | - | posledne tohto typu |
1995 | Karosa C 734.1340 | - | - | dotovane statom |
97-8 | Granus | - | - | podpora domacich vyrobcov |
2000 | Mercedes Benz Vario O814 | 12 | 2,4 mil | tender |
2001 | Mercedes Benz Vario O814 | 1 | - | na dialkovu dopravu |
2001 | MAN Lion's coach | 2 | 366 207 E | VVO 19/01 |
2001 | Karosa C 934.1351 E | 1 | 4,4 mil Sk | tender |
2001 | Karosa C 954.1360 | 2 | 4,9 mil | tender |
2001 | SOR C9,5 | 1 | 4,1 mil | tender |
2002 | SOR C9,5 | 1 | - | na medzimestku dopravu |
2002 | MAN Lion's coach | 1 | 11 mil | - |
2002 | Karosa C 954.1360 | 3(29) | 5,6 mil | predlzneny kontrakt |
2002 | Karosa B 952.1712 | 3 | - | - |
2003 | Karosa C 956.1074 Axer | 2 | 7 mil | VVO 87/03 |
2003 | Renault Illiade RTX | 3 | 10,2 mil | VVO 87/03 |
2003 | Karosa B 952.1712 | 1 | 5,6 mil | VVO 119/03 |
2003 | Karosa B 961.1970 | 1 | 8,4 mil | VVO 119/03 |
2004 | Karosa C 956 Axer | 1 | 6,9 mil | VVO 25/04 |
2004 | VW Passat 1,9 TDI | 1 | 1,1 mil | VVO 25/04 |
2004 | Karosa C 954.1360 E | 5 |   | VVO 79/04 |
2004 | Renault Midlum | 1 | 3,6 mil | VVO 80/04 |
2004 | Karosa B 952.1712 E | 2 | 4,6 mil | VVO 148/04 |
2005 | Irisbus Iliade RTX | 2 | 16 mil | VVO 234/2005 |
2006 | Karosa B 952.1716 E | 2 | 113,95 mil | VVO 86/2006 |
2006 | Karosa C 954.1360 E | 9 | VVO 86/2006 | |
2006 | Irisbus F15 Midway | 5 | VVO 86/2006 | |
2006 | Iveco Daily S2000 | 1 | VVO 86/2006 | |
2006 | Irisbus Ares 12M | 3 | VVO 86/2006 | |
2006 | Irisbus Ares 12M lux | 3 | VVO 86/2006 | |
2006 | Irisbus Ares 15M lux | 1 | VVO 86/2006 |
rok | Vynosy | Naklady | zisk | pocet pracovnikov | miera odpisu IM |
---|---|---|---|---|---|
1999 | 411 023 | 395 244 | 15 779 | 890 | 60,2 |
2000 | 486 431 | 799 133 | - 312 702 | 814 | 52,32 |
V roku 2000 dosiahla strata z hlavnej cinnosti 12,5 mil Sk, celkova strata
je zrejme sposobena odpisanim financnej investicie - akcionarskeho podielu
v skrachovanej Dopravnej banke.
Pocet cestujucich klesol o 9,6 mil osob, spotreba nafty o 70 000 litrov (0,49 l/100 km), priemerny pocet zamestnancov klesol o 25 na 786,
pricom pocet vodicov sa zvysil o 15. Priemerna mzda vzrastla o 8,1% na 12 982 Sk, u vodicov to bolo 13 412 Sk.
Vynosy | Naklady | zisk | Trzby z dopravy | z toho | osoby | nove | generalne opravy | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MHD | primest | autobusy | autobusy | trolejbusy | |||||
515,1 | 512,6 | 2,5 | 330,1 | 127,5 | 111,0 | 38,7 | 8 | 9 | 4 |
Kvoli privatizacii sa od 1.1.2002 z BBDS stala akciovka so zakladnym imanim 436 mil Sk.
vynosy | naklady | investicie | autobusy | |||
---|---|---|---|---|---|---|
celkom | primestska | MHD | ||||
598,7 mil | 595,2 mil | 3,5 mil | -14,3 mil | -0,15 mil | 80 mil | 234* |
Zavod MHD
Majetok zavodu MHD tvoria okrem 56 autobusov a 34 trolejbusov aj pozemky a budovy
sluziace na trolejbusovu dopravu.
V k.u. Kremnicka ma pozemky o rozlohe 38 976 m2
- administrativna budova,
- energoblok,
- umyvaren,
- osetrovna vozidiel,
- sklad srotu.
V k.u. Banska Bystrica pozemky o celkovej vymere 1 768 m2 - 2 meniarne.
V k.u. Tajov je este rekreacna chata s pozemkom 1 050 m2.
Spolu je to 41 794 m2 v uctovnej cene 16 195 325,- Sk.
Zavod Brezno
Zavod vlastni 83 autobusov, nehnutelnosti v Brezne a
jednotlivych prevadzkach.
V k.u. Brezno ma pozemky o rozlohe 41 272 m2
- plynova kotolna,
- cerpacia stanica,
- administrativna budova,
- umyvaren,
- denna osetrovna,
- sklad pneumatik,
- sklad suciastok,
- stanica technickej kontroly.
V k.u. Tisovec:
- administrativna budova,
- udrzbarska dielna,
- plechova garaz,
- cerpacia stanica
a pozemky o vymere 10 544 m2, zastavane plochy.
V k.u. Myto pod Dumbierom chata s pozemkom v podielovom
vlastnictve o vymere 3 563 m2.
Nevyuzivana prevadzka v Podbrezovej je bez pozemku.
Spolu je to 55 379 m2 v uctovnej cene 7 000 140,- Sk.
K 1.1.2003 boli jednotlive zavody zaclenene do podniku. Viac informacii k privatizacii je tu.
Investor vstupil do podniku v roku 2005, v roku 2006 navysil zakladne imanie nakupom novych autobusov.
K 31.12.2006 skoncili licencie na primestskych a dialkovych linkach BBDS. Dialkove linky boli upravene k 10.12.2006, ina situacia nastala v primestskej doprave. Cast liniek PAL v Banskej Bystrici prevzal SAD Zvolen. Na zvysnych linkach doslo k uprave CP. Po tom co v roku 2006 prisla BBDS o MHD v Banskej Bystrici, je to dalsi uder zo strany SAD Zvolen.
Od 15.2.2007 sa podnik premenoval opat na SAD Banska Bystrica,a.s..