Článok v SMERe k 55 rokom MHD v Banskej Bystrici
Prvý šofér MHD: Ojój, zažili sme všeličo. Šoférovali sme aj v leteckých čiapkach
Pred 55 rokmi začala v Banskej Bystrici písať históriu mestská hromadná doprava. Prvý modro-biely autobus premával na linke Kráľová - Majer od 1. mája 1950. Dnes 81-ročný Ondrej Klátik bol jedným z prvých šoférov, ktorí si v tom roku sadli za volant škodovky 256-ky. Vodičský preukaz si spravil už v roku 1947, keď ešte pracoval v pivovare. O tri roky neskôr nastúpil do vtedajších Hostiteľských závodov ako šofér autobusu. ,,Prvé štyri vozidlá sme doviezli z Trnavy,“ hovorí O. Klátik. ,,Ďalšie tri Pragy ,,erenky“ až z Dopravného podniku v Ostrave, ale tie boli len za cenu šrotu.“ Ostravské autobusy nemali ani motor, ani sklá, ani svetlá. Diferenciály museli mechanici dokonca v Bystrici opraviť, vrátiť sa s nimi do Ostravy a za nákladiakmi ťahať budúce spoje cez Žilinu a Šturec. ,,Keď sme išli s autobusom do Bystrice, pred Žilinou som si pri šoférovaní porezal ruku. Celý som bol krvavý. Na hlavách sme mali letecké čiapky, aby nám nebola zima, lebo autobus nemal ani predné sklo. V Žiline sme sa zastavili na čaj a zdesenej servírke sme nahovorili, že sme piloti, ktorí havarovali kdesi za mestom...,“ spomína na kurióznu príhodu O. Klátik. Mesto postupne popridávalo ďalšie spoje - dvojka chodievala z Rudlovej na Podrybu, trojka z Kostiviarskej do Sásovej a štvorka z Fončordy po Srdiečko (železničná stanica). Do 36-miestneho autobusu sa neraz zmestilo aj 70 „Sásovčanov“. A to boli okrem šoféra až do roku 1962 súčasťou osádky aj sprievodkyne, predávajúce cestovné lístky. Lístok stál tri koruny (celý lístok v starej mene), neskôr iba 60 a polovičný lístok dokonca 30 halierov. Navyše, boli prestupné! Robotnícky mesačný (prestupný) lístok stál 13 korún, teda menej ako dnes stojí jednosmerný a neprestupný. Aj v 60. rokoch premávali v meste nočné spoje. ,,Tie zvážali pred štvrtou rannou robotníkov z Nového Kališťa na železničnú stanicu. Linky nadväzovali na príchody a odchody rýchlikov z hlavnej železničnej stanice, ktorá bola vtedy pri Srdiečku,“ spomína O. Klátik. Okrem neho dnes z vtedajších 13 šoférov žijú už len traja - Janko Kriško, Jožko Gutten a Janko Riečan. Pán Klátik pracoval ako šofér autobusu do roku 1953, potom začal v tom istom podniku robiť prevádzkara. V roku 1965 odišiel z dopravného podniku definitívne, ale nie od dopravy. Na starosti ju mal aj v bytovom podniku. Ako Banskobystričan si pochvaľuje dnešnú sieť mestských spojov. ,,Horšie je to už s výškou cestovného i kultúrou cestovania,“ porovnáva pán Klátik.
Milo Hlaváček
[3. 5. 2005]
SMER 3.5.2005
www.regionalnenoviny.sk
úvod, program,
fotky z akcie
história MHD,
história v číslach;
foto: ako slávia inde,
historické fotky,
SOR,
Zuzana Dvorská
trasy liniek
do 1949,
1961,
1974,
1981,
1986,
1989,
1992,
1993,
1995,
1999,
2004.
popisy
Praga a Škoda 256,
Škoda 706 RO a RTO,
ŠM 11,
Karosa B 731, B 732 a C 734,
Karosa B 741 a C 744,
Karosa B 931, B 932 a B 932E,
Karosa B 941 a B 941E,
Karosa B 952 a B 952E,
Karosa B 961 a B 961E,
Karosa Citybus 12,
Ikarus 280,
TAM 272, TAM 112 a B3 075,
Vario a SOR,
trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.