Technicke udaje o ostatných autobusoch Karosa - Irisbus
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
 kamim.sk > doprava > technika > Karosa > Irisbus
prehľad, Sodomka, Škoda 706 RO, Karosa B 40, Tatra 500 HB, Škoda 706 RTO, rad Š 11, rad 700, rad 900, rad 950, Citybus, Citelis, Karosa CNG, DOD v Karose 21.9.2002.

Irisbus

Holding Irisbus bol založený v roku 1999 s 50% podielom Renaultu a Iveca. Keďže 97 % vlastník Karosy bol Renault V.I., stala sa súčasťou združenia Irisbus. Od 1.1.2003 prebralo celý Irisbus Iveco. V Karose sa očakával prínos v dizajne. Vývoj a výroba vlastných autobusov by mali byť zachované. V rámci holdingu sa mala zameriavať na výrobu autobusov s vysokým štandardom, kým francúzske továrne ako v Annonay na hypertechnologické vozidla triedy Cityclass. Jedná sa o autobusy s hybridným pohonom Civis a trolejbusy s pomocným motorom Cristalis.

Značka Renault mohla byť používaná ešte 4 roky. V roku 2003 Irisbus predstavil nové vlastné vozidlá Evadys (medzi Aresom a Illiade) a Midys (10 m diaľkovy midibus). Do roku 2006 pokračovala výmena výrobkovych radov a reorganizácia výroby medzi závodmi.

V roku 2005 Irisbus predstavil nástupcu Agory - Citelis, v roku 2006 nastala aj obmena v linkových autobusoch. Hoci pri uvádzaní motorov Iveco Cursor Euro 3 sa hovorilo o ich ľahkej uprave na Euro 4, v roku 2006 Irisbus zaviedol nový motor Iveco Cursor Euro 4 a Euro 5 na báze SCR s prisadou AdBlue (teda s nádržou na močovinu).

S rokom 2006 skončila značka Karosa, od 1.1.2007 sa nazýva Iveco Česká republika. Viac informácií o aktuálnych vozidlách Irisbus je tu.

Ares

Renault Ares je nástupcom Renaultu Tracer. Pod značkou Renault sa vyrábal v rokoch 1999 - 2001, neskôr Irisbus. Karosa začala vo februári 2002 vyrábať 15 metrový Ares. Ares je určený na dopravu na stredné a dlhšie vzdialenosti. Po úprave je možné Ares 15M využiť aj na prímestskú dopravu, kde nahrádza staršie kĺbové autobusy. Vzadu má 2 nápravy, prvá je hnacia a druhá je riadená. Ares sa prestal vyrábať spolu s Karosami radu 950 od 30.9.2006. Bol nahradený Arwayom.

Irisbus Ares 15M
IrisbusAres 10.6MAres 12M, 12.8M Ares 15M
rozmerydĺžka
10 610 mm
?
14 995 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 395 mm
podlaha
850 mm
motortyp
Iveco (EURO 3)
?
Renault MIDR 06-23 56.24S dCi
objem
?
11 120 cm3
výkon
228 kW / 2 050 ot.
?
230 kW / 2 100 ot.
krút. moment
1 250 Nm / 1 080 ot.
?
1 250 Nm / 1 200 ot.
prevodovkatyp
ZF 6S.1600
?
ZF 8S.180
mechanická
prevody
6+1
?
8+1
hmotnosťpohotovostná
11 500 kg
15 300 kg
celková
18 000 kg
24 600 kg
kapacitana sedenie
41
63
na státie
19
43
spolu
60
106

Dopravca SAD Banská Bystrica kúpil jeden Ares 15M a 6 Aresov 12M, vrátane prevedenia LUX.

Iliade

Renault Iliade je autokar vyrábaný v rokoch 1997 - 2006. Nadväzuje na Renault FR1. Prehľad modelov Renault Iliade:
Renault FR1
výbavaštandard 10,6 mštandard 12 mvyvýšená
podlaha 12 m
základnáTECTETEX
strednáRTCRTRTX
vyššiaGTCGTGTX

U nás poznáme hlavne Iliade RTX.

RenaultIliade RTXIliade GTX
rozmerydĺžka
11 995 mm
šírka
2 500 mm
výška
3 555 mm
podlaha
1 382 mm
motortyp
Renault MIDR 06-23 56 dCi
objem
11 120 cm3
výkon
266 kW / 2 000 ot.
317 kW / 2 100 ot.
krút. moment
1 620 Nm / 1 200 ot.
1 870 Nm / 1 200 ot.
prevodovkatyp
ZF 6S.1600
ZF 8S.180
mechanická
prevody
6+1
8+1
kapacitaspolu
51+1+1
49+1+1

BBDS vlastnila 5 ks Iliade RTX z rokov 2003 - 2006.